Hrvatska ratna mornarica ostaje bez svoje jedine podmornice, 90-tonskog
Velebita – ponosa stručnjaka splitskog Brodogradilišta specijalnih
objekata, koju Služba za razvoj i opremanje MORH-a prodaje za 8
milijuna kuna. Podmornicu koja zbog nedostatka sonara i baterije nije
operativna već šest godina neperspektivnom je proglasio ministar
Rončević, a odlučeno je da HRM neće razvijati podmorničke sposobnosti.
Nameće to niz problema, svjestan je zapovjednik HRM-a Ante Urlić, jer
kako razvijati protupodmorničarske sposobnosti flote bez vlastite
ronilice?!
– Znam ja jer sam protupodmorničar. Nadamo se da ćemo u sklopu NATO-a
imati prilike vježbati s podmorničkim snagama zemalja članica – kaže
komodor Urlić, kojem je u posjet navratio umirovljeni admiral Vid
Stipetić, za čijeg je zapovijedanja HRM-om u flotu '96. godine stigao
Velebit, kao usavršena i uvećana, posljednja iz serije šest jedinica,
koje je gradio JRM.Nije Stipetićev posjet Urliću bio isključivo
kurtoaznog karaktera, jer se Hrvatskoj po iznimno popularnoj cijeni od
50 milijuna dolara nudi iznimno uspješni tip podmornice 209, koji je uz
tenkove “leopard” postao jedan od najunosnijih izvoznih proizvoda
njemačke vojne industrije.
Mali, ali opasan
Pripadnici flote s tugom u očima gledaju odlazak jedine podmornice,
koja je 2005. godine izvučena na suho jer je more počelo ulaziti u
pramčani balastni tank.
– Podmornica je nešto najjače što je čovjek ikada izmislio – kažu
časnici HRM-a te navode kako je sama pomisao da hrvatska strana
raspolaže podmornicom spremnom za sabotaže izazvala duboku uznemirenost
u redovima jugoslavenske mornarice na sidrištu u Boki.
Premda dug svega 20-ak metara i bez torpeda, Velebit je bio sposoban za
diverzije i polaganje mina u neprijateljskim lukama. Mogao bi ponovno
biti da se nađe nekih tri milijuna dolara za baterije iz slovenskih
Mrežica i francuski sonar. S tim sredstvima i uz remont, podmornica bi
bila ponovno operativna, a mogla bi se ponuditi svjetskom tržištu za
respektabilnih 15 milijuna eura kao sposobna ratna mašina.
Britanci su tijekom Drugog svjetskog rata zabilježili uistinu
spektakularne uspjehe svojim mini podmornicama klase “X”. Na listi
žrtava našli su se japanska teška krstarica Takao, ali i Hitlerova
usamljena kraljica sjevera, bojni brod Tirpitz od 43 tisuće tona, koji
od mina položenih ispod trupa u norveškom fjordu nikad više nije bio u
potpunosti borbeno sposoban.
PRODAJA VELEBITA