MOSTAR Njemački veleposlanik u Bosni i Hercegovini Michael
Schmunk danas organizira sastanak s domaćim političarima od kojih će
zatražiti angažiranje u vezi s inicijativom za poduzimanje mjera
uspostave međusobnog povjerenja. Veleposlanik Schmunk predstavit će
dokument "Pro povjerenje - pro Bosna i Hercegovina" tijekom
neformalnoga druženja koje će biti zatvoreno za javnost.
SCHMUNK: Mislim da središnje reforme nisu moguće bez
povjerenja. Zato sam pokrenuo ovu inicijativu. Svaka će stranka i
skupina morati na konkretan način pokazati kako će pridonijeti toj
inicijativi, a to moraju biti praktične stvari koje pomažu državi i
građanima. Želimo iskoristiti vrijeme za tu inicijativu dok je Njemačka
predsjedavajuća Vijeća EU-a.
VL: Mislite li da je
presuda u Haagu korak u pravcu izgradnje povjerenja?
SCHMUNK: Presuda ne treba biti sredstvo da se netko osjeća gubitnikom
ili dobitnikom. Razumijem da su određeni ogorčeni, ali pozivam sve da
prihvate presudu kako bi se krenulo u budućnost.
VL: Američki podtajnik
Nicholas Burns nedavno je dijagnosticirao da je Daytonskom sporazumu
istekao rok trajanja, što je bio svojevrstan uvod u ustavne
promjene. Kako njemačka administracija gleda na taj proces?
SCHMUNK: Nicholas Burns rekao je da su daytonske cipele bile dobre za
jedno vremensko razdoblje. Ali te cipele nisu istrajne za put u EU.
Zato se može reći da je Dayton zastario i zato vaša država
treba bolji ustav koji može biti okvir za EU. Novi ustav
teško je donijeti zbog kompromisa koji moraju postići tri
naroda.
VL: Zašto je
to tako?
SCHMUNK: Svatko strahuje da će nešto izgubiti ili da će ih
druga strana majorizirati. Zato se neki političari više drže
Daytona umjesto da se krene naprijed. Sada smo pred novom fazom reforme
ustava koja će se pokrenuti na posve novim temeljima. Ideja je da
Parlament još jače bude uključen u proces. U sljedećih
nekoliko dana skupit će se jedna grupa, koja će biti neformalna, ali će
je činiti važni domicilni i međunarodni sudionici u zemlji. Ta će
skupina razgovarati kako nastaviti s reformom ustava, što
neće biti jednostavno.
VL: Kako pomiriti te
krajnosti kada, primjerice, Hrvati očekuju da žive u državi uređenoj
poput Švicarske i Belgije, Srbi se drže Daytona, a
Bošnjaci često majoriziraju druga dva naroda?
SCHMUNK: Poznati su mi različiti interesi i tu se opet vraćamo
povjerenju. Za vašu zemlju može biti jedan europski model
koji uključuje kulturne i vjerske potrebe svih triju naroda. Na taj
način nijedna strana ne može dominirati nad drugom. Ali ne može se
istodobno stvarati sustav da jedan narod može blokirati cijelu državu.
VL: Je li budućnost BiH
dva, tri entiteta, ukidanje entiteta, država regija? Kakav bi prijedlog
bio najprimjereniji?
SCHMUNK: BiH prije svega treba jaku središnju vlast kao i u
drugim zemljama EU-a. Ispod te razine vlasti postoje različiti modeli
unutar 27 zemalja članica. Svi modeli na srednjoj razini nisu tako
važni jer u svakoj zemlji postoji snažno izražen osjećaj pripadnosti
državi. Regije u EU u prvoj liniji ne definiraju se kao političke, nego
kao prostor na kojemu se, pored povijesnih i zemljopisnih, ističu
kulturne, jezične i religijske posebnosti.
VL: Tvrdite li da će Srbi
regijama zamijeniti sadašnji projekt RS-a, a da će hrvatske
frustracije biti manje?
SCHMUNK: To je jedno od najtežih pitanja i ne treba stvarati atmosferu
da će se nešto oduzeti. Još je prerano za to, ali
tima koji navodno nemaju ništa, a vi govorite o Hrvatima,
poručio bih im: nemojte još više zakomplicirati
ustroj. Zašto ne biste postali avangarda u ovome sustavu,
avangarda koja neće dalje dijeliti zemlju. Mi pozivamo
Bošnjake da u Federaciji imaju fer partnerski odnos prema
Hrvatima. U međuvremenu bi trebalo pojednostaviti komplicirani sustav u
Federaciji.
VL: Znači li to pojednostavljenje
ukidanje županija?
SCHMUNK: To je za mene vrlo teško reći budući je to stvar
domaćih vlasti. Sustav s deset županija jako je kompliciran, ali ne
očekujte od međunarodne zajednice da će to riješiti bilo
kakvim pritiskom.
VL: Diplomatski poziv
Hrvatima je ustvari ne zazivajte treći entitet. Nije li, međutim,
legitimno tražiti treći, četvrti ili prvi entitet ako jedan narod ima
takvo ekskluzivno pravo i ne ponaša li se dvojako
međunarodna zajednica u vezi s tim pitanjem?
SCHMUNK: Pravna situacija u Washingtonu ili Daytonu je da ne postoji
treći entitet. Međutim, ne želim na to pitanje odgovoriti pravno. Mogu
samo apelirati. Razumijem emocije Hrvata, ali samo želim reći da sustav
treba pojednostaviti, a ne dalje zakomplicirati. EU nije sustav gdje se
dijeli, nego ujedinjuje.
VL: Preskočili ste dio
odgovora o posebnom odnosu međunarodne zajednice prema RS-u koji je
rezerviran za samo jedan narod?!
SCHMUNK: Međunarodna zajednica nema različito gledanje na razne narode,
a poglavito ne njemačka vlada. Vidim ujedinjenu i jaku BiH u kojoj niti
jedan od triju naroda ne ima dominirajuću ulogu u zemlji. Mnogo je
važnije da građani BiH budu nositelji prava.
VL: Hoćete li zagovarati
ukidanje RS-a?
SCHMUNK: Nećemo se zalagati ni za kakvo ukidanje. Sudionici budućeg
procesa ustavne reforme trebaju se pozbaviti strukturom BiH. Međutim,
ako se nastavi putem podjela onda se bojim da će BiH nositi crvenu
svjetiljku u Europi.
Različito tumačenje presude može biti opasno
VL: Dvije strane u sporu,
Bošnjaci i Srbi, posve različito tumače presudu, dugoročno
politizirajući taj slučaj. Je li to opasno za budućnost BiH?
SCHMUNK: To može biti opasno. Kada izgubite dragocjene osobe to se
teško može popraviti i jasno je kako su duboke rane. Poljaci
su nas Nijemce mrzili jer im se dosta ružnih stvari dogodilo. Nakon
dugih godina sklopili smo sporazum i danas smo prijatelji. Slično je
bilo i s Francuzima, Englezima. EU ovdje pokazuje da se takvim
mehanizmom može nadići takva vrsta mržnje.
BiH treba pojednostavljenje ustava
VL: Govorite li u
uvođenju ustavnih promjena o oživotvorenju 'potajnoga’
dokumenta Europske komisije i OHR-a koji je objavio i Večernjak. Tamo
se navodi da su nacionalno pitanje i srednja razina vlasti ključne
stvari ustavnih promjena. Mislite li vi tako?
SCHMUNK: Postoji previše institucija u ovoj zemlji i one su
skupe. Najveći dio prihoda ide u plaće službenika koji bi bili
potrebniji u obrazovanju, infrastrukturi, modernizaciji, a ne za nove
službenike. Zato BiH treba pojednostavljenje.
Građani BiH kao nositelji prava
VL: Preskočili ste dio
odgovora o 'posebnom’ odnosu međunarodne zajednice prema RS-u
koji je rezerviran za samo jedan narod?!
SCHMUNK: Međunarodna zajednica nema različito gledanje na razne narode,
a poglavito ne njemačka vlada. Vidim ujedinjenu i jaku BiH u kojoj niti
jedan od triju naroda ne ima dominirajuću ulogu u zemlji. Mnogo je
važnije da građani BiH budu nositelji prava.
VL: Hoćete li zagovarati
ukidanje RS-a?
SCHMUNK: Nećemo se zalagati ni za kakvo ukidanje. Sudionici procesa
ustavne reforme trebaju se baviti strukturom BiH. No ako se nastavi
putem podjela onda se bojim da će BiH nositi crvenu svjetiljku u
Europi.