Da, vrlo je realno da Hrvatska ima 18 posto visokoobrazovanih u
kategoriji stanovništva od 25 do 64 godine. Uočljiv je uzlazni trend
posljednjih godina, ali osim formalnog obrazovanja, Hrvatska kao
prioritet mora istaknuti i cjeloživotno učenje – sažetak je stajališta
naših sugovornika, istaknutih sveučilišnih profesora, koji ipak
upozoravaju da ćemo zaostajanje za najrazvijenijim zemljama, poput
Finske, Danske, Nizozemske ili Irske, teško nadoknaditi. Jer, dok mi
budemo pojačavali nastojanja, što u prvom redu znači ulaganja, da
dosegnemo željene postotke, ostali će također razvijati svoje sustave.
Na razini Danske 2025.
– Ako nastavimo sadašnjim ritmom, današnju poziciju Danske dostići ćemo
oko 2025. Činjenica je da postoje pozitivni trendovi, ali i dalje
ostaje otvoreno pitanje odgovara li nam to da na današnjoj poziciji
Danske budemo za gotovo dva desetljeća – pita se predsjednik Nacionalne
zaklade za znanost i visoko obrazovanje i prorektor Riječkog
sveučilišta prof. Pero Lučin. I on, kao i njegovi kolege, ističe
važnost cjeloživotnog učenja, fleksibilnost u zapošljavanju te
sigurnost posla, a ne radnog mjesta. Očekuje da će bolonjski model
pridonijeti uspješnosti studiranja te da će 60 posto studenata
obrazovanje završiti diplomom. Rektora Zagrebačkog sveučilišta prof.
Aleksu Bjeliša iznenadila je loša pozicija Austrije koja ima 17,6
posto
visokoobrazovanih.
Važan broj diplomiranih
– Nije toliki problem u postotku koliko u profilu i kompetencijama
diplomiranih – drži prof. Bjeliš te naglašava da umjesto o broju
upisanih treba voditi računa o broju diplomiranih. Unatoč našim
postocima, drži da Hrvatska ima šansu biti konkurentna ostalim
zemljama, ali samo uz uvjet da se i dalje potencira društvo znanja. –
Obrazovanima treba prepustiti farme, dati im da organiziraju
proizvodnju, jer oni su u stanju primijeniti nove tehnologije umjesto
zastarjelih metoda – kaže prof. Jasmina Havranek, ravnateljica Agencije
za visoko obrazovanje. Pozitivan trend, smatra, treba zahvaliti
osviještenosti ljudi da im više obrazovanje otvara bolje radno mjesto
te “opredjeljenju države za društvo znanja”.
Te procjene mogu biti službene
– Podaci iz projekcija i procjena o broju visokoobrazovanih u Hrvatskoj koje je radilo Ministarstvo obrazovanja temeljeni su na znanstvenoj metodologiji i u dogovoru sa stručnjakom prof. Anđelkom Akrapom, pa stoga mogu biti službeno prihvaćeni i tako se tretirati – objasnila je pomoćnica ravnatelja Državnog zavoda za statistiku Mila Butigan.