kako ući u EU?

Hrvatska je već izgubila svojih 15 minuta slave

zastave,europska zastava,hrvatska zastava,europska unija,portal
Patrik Macek/PIXSELL
26.05.2013.
u 21:00

Prvi put od grčkog pristupanja 1981. jedna država ulazi sama u EU, a Hrvatska trenutak kad će sve oči biti u nju uprte ne dočekuje najspremnije. Zasad se zna samo da će se svečani program 30. lipnja održati na glavnom trgu u Zagrebu

Prvi put od grčkog pristupanja 1981. jedna država sama ulazi u Europsku uniju. Bez obzira na krizu, na zamor proširenjem, na euroskepticizam, ali možda i baš zbog sveg nabrojanog, kao kuriozitet, Hrvatska će 30. lipnja i 1. srpnja biti svjetska vijest. I neće tih 15 minuta slave dijeliti ni s kim, kao što je bio slučaj s državama pri proširenjima 2004. i 2007. godine. Sve će oči biti uprte u Hrvatsku. Zasad se zna samo da će se na glavnom Trgu u Zagrebu 30. lipnja održati svečani program. Gosti iz inozemstva – a imena se još ne objavljuju – doći će u Zagreb oko 19 sati te otići ili istu večer ili drugi dan ujutro. Je li Hrvatska dobro iskoristila tu priliku za besplatnu promociju u vrijeme kad se svaka reklama skupo plaća? Želimo li da nam imidž stvara Bild s populističkim tekstovima o “novoj opasnosti” za njemačke eure ili mi sami?

– Hrvatska je još prilično nepoznata država u Europi. Čak mnogi stanovnici ne znaju ni da ulazimo u EU, a kamoli da smo stabilna i demokratska država u ovom dijelu Europe. Ne možete očekivati dobar imidž, a da ništa ne radite po tom pitanju. Ako ne istaknete vlastite prednosti i kvalitetno se ne predstavite, u velikoj ste opasnosti da vam drugi vrlo lako zalijepe etiketu, bez obzira na to je li to neki medij, rejting agencija ili filmska industrija ili da postanete žrtva dezinformacija ili predrasuda – kazao je Božo Skoko, stručnjak za odnose s javnošću i imidž država te profesor na Fakultetu političkih znanosti.

Ni znanja ni sluha

– Vrhunac nesnalaženja svakako je proslava ulaska u EU. Nema dvojbe kako će te ljetne nedjelje, 30. lipnja, i dan poslije kad sve postaje službeno, Hrvatska biti udarna tema na svim europskim televizijama. Takvu pozornost ne mogu platiti ni bogatije države. Ali da bismo imali koristi, morali bismo odaslati jedinstvenu i atraktivnu priču. Sam događaj ulaska mora biti poseban, a ne protokolaran. Međutim, prema svemu sudeći, umjesto da pokažemo kulturu, baštinu, posebnosti i kreativnosti, odaslat ćemo sliku o dosadnoj, neinventivnoj i nekreativnoj državi. Žalosno je kako naše državne institucije nemaju znanja, sluha, ni smisla za korištenje hrvatske kreativne industrije. Imamo vrhunske kreativce i event menadžere, imamo sjajne umjetnike, stručnjake za promociju država koje angažiraju inozemne vlade... I koliko vidimo, nitko od njih nije uključen u organizaciju ovog međunarodnog događaja. Koncert na Trgu može čak biti i dobro organiziran, ali je pitanje jesu li koncert i Trg najbolje rješenje? Mogu li oni privući i zadržati svjetsku pozornost? Riječ je o ljetnoj noći, a Hrvatska je turistička zemlja. Zašto ne bismo pokazali prekrasnu obalu ili, primjerice, Dubrovnik? Možda smo stranim uzvanicima trebali pokazati Pantovčak, a ne gurati ih u zgradu Vlade? Žalosno je sto o svemu tome nisu odlučivali stručnjaci, kao u drugim europskim državama, nego isključivo političari na temelju vlastitih preferencija – dodao je Skoko.

Upravo je lokacija, Trg bana Jelačića, bila kamen spoticanja između prvotnog izbora za redatelja programa Kreše Dolenčića i organizatora. Kako se doznaje, Dolenčić je želio odmaknuti proslavu s “Trga sa šatorom”, i prebaciti je na Trg kralja Tomislava što bi uključivalo i reprezentativni potez od hotela Esplanade preko Zrinjevca. Bilo je i razrađena ideja da se uključi i Dubrovnik. Navodno je i Dolenčić upozoravao da se kasni, da za takav događaj treba više vremena. No, nisu našli zajednički jezik te je suradnja prije dva i pol mjeseca prekinuta. Dolenčić nije htio komentirati razloge razilaženja pomirljivo rekavši da ima obaveza u Dubrovniku.

– Takve se stvari ne smiju prepustiti tajnicima i političarima opće prakse nego profesionalcima jer se ne možemo kao država blamirati pred stranim državnicima. Vidimo da sve kasni, a strani diplomati nam zamjeraju zašto sve nismo imali isplanirano još prije šest mjeseci koliko je dovoljno da poslože vlastite obveze i protokole – kaže Skoko i dodaje:

– Proslava je sjajna prilika da dobijemo vrhunsku besplatnu promociju. Ali ako je ne budemo znali iskoristiti, mogli bi nas doživjeti kao sivu, dosadnu i nevažnu državu s ruba Europe.

Slično misli i PR stručnjak Krešo Macan. Proslava je jedinstvena prilika da se Hrvatska pozicionira u Europi.

Bal je jednom u životu

– Vidjeli smo na kakva je pitanja morao odgovarati premijer Zoran Milanović u BBC-jevom Hard Talku, da percepcija Hrvatske nije dobra. Čini mi se da je ovo sve što se sprema improvizacija. Nitko nije izmislio priču da dovede strane državnike, da ih natjera da nešto vide. Moglo ih se, primjerice, odvesti na Plitvice, organizirati koncerte u četiri grada... Ima toliko zanimljivih priča. U pojedinim mjestima nestaju granice, u drugima se grade čvršće. Uzmimo Slavonski Brod. Istra postaje ujedinjena. Dubrovnik postaje otok – kaže Krešo Macan. Jesmo li dobro iskoristili ovu godinu, pita se, da sustavno prezentiramo Hrvatsku, turizam, što je jedina industrija koja nam ide.

– Vlada nema strateški pristup, treba napraviti događaj dostojan Hrvatske. Vidimo da domaći proizvođači ne odgovaraju na Vladin poziv za donacije kad vide na što sve Vlada troši novac. Može nam se dogoditi da glavna vijest iz Hrvatske budu Tomislav Nikolić i Aleksandar Vučić, a da mi budemo u drugom planu – rekao je Macan.

To je kao kad djevojka ide na debitantski bal, što je jednom u životu, i odjene staru haljinu, slikovito govori PR stručnjakinja Ankica Mamić.

– Imamo jedinstvenu priliku, prvi i zadnji put, ali nemamo strategiju razvoja pa ni strategiju komunikaciju. Svim političarima, na svakom nastupu u Saboru puna su usta ulaska u EU. Ako je to samo po sebi cilj u redu. Ali, zar to nije sredstvo da živimo bolje? Što radimo 2. srpnja? Zar nam cilj nije i širenje tržišta? Na tako visoko kompetitivnom tržištu nije dovoljno imati samo kvalitetne proizvode. Uz kvalitetu treba imati emociju, nešto što će natjerati da taj brend ljudi probaju. Mogli smo, primjerice, u državama članicama dijeliti ulje, vino, sir,... Koštalo bi, ali košta i oglas na CNN-u. Gubimo tržište CEFTA-e, a nismo napravili ništa da se pripremimo za unutrašnje tržište. Mogli smo, na primjer, snimiti film i prikazivati ga na videozidovima po europskim gradovima, imati teaser kampanju za glavnu proslavu... Hrvatska je propustila svojih 15 minuta slave – kaže Ankica Mamić.

Program je prekratak, a sadržaj još nije objavljen, komentira predsjednica Hrvatske udruge za odnose s javnošću Aleksandra Kolarić:

– Jasno je da je to udarni trenutak za identitet, jedinstvena prilika da se država predstavi, a ne da nam drugi kroje imidž, ali se bojim da taj trenutak, koji je trebao kulminirati 30. lipnja, nije iskorišten. S druge strane, da se radila velika proslava, bili bi kritizirani da su rastrošni. Čini mi se da je prilika propuštena, ali dajmo im vremena, možda nas iznenade.

>> Bild opet o Hrvatskoj: Ovo su najsretniji Hrvati u Europi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije