Korupcija

Hrvatske mućke: Preuređuju Savu radi osobne koristi

vode
26.04.2011.
u 18:45

Hrvatska vlada forsira projekt uređenja plovnog puta rijeke Save od Siska do hrvatsko-srpske granice vrijedan 81,75 milijuna eura

Hrvatska vlada forsira projekt uređenja plovnog puta rijeke Save od Siska do hrvatsko-srpske granice vrijedan 81,75 milijuna eura. Hrvatska bi trebala osigurati nešto više od 50 milijuna eura, a Bosna i Hercegovina 30 milijuna. Projekt predviđa produbljenje korita rijeke Save kako bi sve do Siska mogli ploviti brodovi veće nosivosti.

Povećani rizici


– Projekt nema uporište u stvarnim gospodarskim potrebama. Ako netko nepotrebno planira investirati 81 milijun eura u “regulaciju” Save a kasnije još i 4 milijuna eura svake godine za troškove redovnog održavanja onda možemo govoriti samo o korupciji. Radi se o razrađenom sustavu prelijevanja javnog novca u privatne džepove – tvrdi Tibor Mikuška iz Društva za zaštitu ptica i okoliša, koje je zbog tog projekta na Upravnom sudu tužilo Ministarstvo graditeljstva i zaštite okoliša.

Tužba je uslijedila nakon što ministarstvo nije uvažilo njihovu žalbu na Studiju o utjecaju na okoliš. Mikuška tvrdi da će se realizacijom projekta uništiti savski meandri, da će se nepotrebno sagraditi kilometri nasipa i produbiti korito rijeke, da će pasti razina podzemnih voda i da će zbog svega toga nemjerljivu štetu pretrpjeti biljni i životinjski svijet oko Save. Zanimljivo, studija o utjecaju na okoliš predviđa sve nabrojene štetne posljedice projekta. “Većina negativnih utjecaja po biološku raznolikost i ekološku stabilnost ekološke mreže (posebice rijeke Save) već postoji (produbljenje korita, pad razine podzemnih voda, smanjenje meandara i prostora za njihovo nastajanje, količina donesenog materijala). Stoga predviđena rekonstrukcija i dogradnja vodnih građevina neće imati izrazitih, kako pojedinačnih tako niti kumulativnih, utjecaja na do sada provedene regulacijske aktivnosti rijeke Save“, stoji u studiji.

Na raširenu praksu planiranja i izvođenja nepotrebnih radova upozorio je Večernji list prije tri tjedna. Dobro upućeni u zbivanja u “vodnom biznisu” kažu da Hrvatske vode i s njima povezane tvrtke javni novac ne “mrače” samo na namještenim natječajima nego i izvođenjem radova koji uopće nisu potrebni.

– Hrvatske vode i tvrtke s kojima često posluju razradile su sofisticirani sustav za izvlačenje javnog novca. Lažno prikazivanje radova tipična je praksa. Najčešće je riječ o potpuno nepotrebnom nasipavanju obala pod egidom zaštite od poplave ili kako oni to zovu “obrane od štetnog djelovanja voda”. Potroši se veliki novac, a rizik od poplave još se i uveća. Jer ubrzanjem rijeke povećavate rizike poplavljivanja nizvodno od mjesta gdje ste izvršili poslove “regulacije” – kaže naš sugovornik.

Priču o korupciji u hrvatskom “vodnom biznisu” objavila je i njemačka javna televizija ARD. U svom prilogu žestoko je kritizirala planove za proširenje korita i dubine Save i Dunava, a projekte povezuje s korupcijom.

Formalni nositelj investicije teške 81,75 milijuna eura, Agencija za vodne putove (dio Ministarstva mora, prometa i veza), tvrdi da iza projekta stoje ozbiljne ekonomske analize.

– Fisibility studiju radile su ozbiljne strane tvrtke, a naručitelj te studije bila je Međunarodna komisija za sliv rijeke Save, čija je članica i Hrvatska – rekao je Miroslav Ištuk, ravnatelj Agencije za vodne putove. Međutim, autori studije pri izračunu ekonomske isplativosti projekta vodili su se - namjerno ili slučajno - potpuno nerealnim gospodarskim parametrima. Kao ulazne parametre koristili su projekcije rasta BDP-a do šest posto u 2010. godini, a u razdoblju od 2011. do 2015. rast od 3 do čak 5,5 posto. Predvidjeli su da će promet kroz naše luke - Sisak i Slavonski Brod - dramatično rasti i da će već 2012. godine ukupan promet te dvije luke doseći 1,3 milijuna tona godišnje, te da će Savom proći čak 1330 trgovačkih brodova tijekom iduće godine.

Besmislene prognoze

– To su potpuno besmislene prognoze. Trenutačno Savom u godini dana prođe tek 200-tinjak brodova koji zajedno prevezu oko 200 tisuća tona tereta. U posljednjih deset godina promet rijekom Savom se prepolovio – kaže Tibor Mikuška.

Komentara 105

PO
Posavina09
18:46 27.04.2011.

dzabe je sve komentirati..hrvatska je lopovska zemlja,kao i sve ostale zemlje bivse yuge.. jedino sto se gleda,jest vlastiti interes..SAMO BOZE DAJ MENI..MAKAR I PREKO MRT.IH GLAVA

Avatar NielsenKnockoutsVVS
NielsenKnockoutsVVS
21:36 26.04.2011.

Hrvatske mucke: preuredjenje Save na pravi \'domoljubni nacin\',dok Nemacka tv kuca ARD sa gnusanjem izvestava da se ustvari radi o lazi, kradji, varanju, pljacki i lopovluku.

IM
imra
21:05 26.04.2011.

konjine misle tu pripremat teren za novu atomsku centralu čini se ...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije