ZBOG SPORA

HRVATSKI APSURD Najduži most vrijedan milijardu kuna neupotrebljiv!

most drava
Foto: Davor Javorović/Pixsell
1/2
16.10.2018.
u 15:15

Hrvatska autoceste ponudile su izvođačima radova sporazum kako bi napokon završili radove na mostu koji je trebao biti gotov još 2013.

Ugovor za gradnju mosta Drava na dionici autoceste Osijek – Beli Manastir na koridoru Vc, vrijedan gotovo milijardu kuna, potpisan je još 2009.

Radovi na gradnji tog mosta, koji je 40-ak metara duži od budućeg Pelješkog mosta, službeno su počeli tek 2011. kad su Hrvatske autoceste kreditom osigurale sredstva za tu investiciju. Rok za dovršetak radova bio je 30 mjeseci, odnosno prosinac 2013.

Ugovor za gradnju mosta dobile su domaće tvrtke Viadukt, Osijek-Koteks, Konstruktor-inženjering, Skladgradnja i Hidroelektra Niskogradnja. No taj najduži most u Hrvatskoj još nije gotov. Nedovršeno je ostalo, kako nam kažu u HAC-u, još 0,3 posto radova.

Priznati troškovi

A u stanje izgrađenosti od 99,7 posto most Drava došao je još prije gotovo dvije godine, kad je nastao spor između izvođača radova i HAC-a zbog troškova gradnje. Kao kažu u HAC-u, izvođači radova zahtijevali su da im plate još 202,1 milijun kuna. Pritom su, navode, uvjetovali potpisivanje sporazuma o tim njihovim zahtjevima kako bi nastavili s radovima. No Vijeće za rješavanje sporova, koje je bilo definirano u ugovoru o gradnji, a koje čine neovisni stručnjaci, priznalo je 107,9 milijuna kuna tih troškova. HAC je pak na osnovi toga priznao 94,1 milijun kuna.

Dok je trajao spor, HAC je izvođačima platio 22,6 milijuna kuna. Tako je preostalo platiti 71,4 milijuna kuna. No investitor je izvođačima obračunao ugovornu kaznu za prekoračenje rokova od 48,2 milijuna kuna pa, kad se to prebije, ostalo je platiti 22,2 milijuna kuna. HAC je tako spreman izvođačima platiti taj iznos i nudi im potpisivanje sporazuma kako bi potom završili preostale radove na mostu, vrijedne oko tri milijuna kuna. U HAC-u kažu da su na mostu dosad izvedeni radovi vrijedni 826 milijuna kuna, a da je u onih 71,4 milijuna kuna koji nisu plaćeni i indirektni troškovi izvođača nastali ne njihovom krivicom, kad je, primjerice, vodostaj Drave bio visok pa nisu mogli raditi. U 0,3 posto preostalih radova koje još treba odraditi ubraja se uređenje zatega na pilonima, uklanjanje nekih sitnih nedostataka poput krpanja odvodnih cijevi...

No cijela priča dodatno se zakomplicirala jer su gotovo sve tvrtke iz udruge koja je gradila most završile u stečaju ili su pred njegovim proglašenjem. Viadukt je tako već u stečaju, propali Konstruktor se povukao iz te udruge još 2012., a za Hidroelektru Niskogradnju i Skladgradnju podneseni su prijedlozi za pokretanje stečajnoj postupka. U HAC-u kažu da su predstavnici izvođača radova načelno prihvatili ponuđeni iznos, no problem je u provedbi prihvaćanja sporazuma jer u nekim tvrtkama sad o tome odlučuje odbor vjerovnika. No sadašnja uprava HAC-a koju vodi Boris Huzjan odlučila je napokon riješiti problem mosta Drave pa će, kako doznajemo, iz te tvrtke ovaj tjedan izvođačima poslati dopis u kojem će od njih zatražiti da u roku dva tjedna prihvate sporazum i krenu u završetak preostalih radova na mostu. Ako se to pak ne dogodi, nastali sporovi će se nastaviti, HAC će biti prisiljen raskinuti ugovor ili naplatiti ugovornu kaznu. U tom slučaju morat će raspisati natječaj za novog izvođača koji bi onda dovršio tih 0,3 posto preostalih radova na mostu.

Uporabna dozvola

A dok se ti radovi od tri milijuna kuna ne dovrše, most vrijedan milijardu kuna ne može dobiti uporabnu dozvolu. No, i kad dobije tu dozvolu, most Drava ipak još neko vrijeme neće biti otvoren za promet jer ni s jedne njegove strane još nije izgrađena autocesta. Naime, zbog financijske krize i zastoja u financiranju cestogradnje, kasni se i s izgradnjom dionice autoceste od Osijeka do Belog Manastira. No u HAC-u kažu da će uskoro raspisati natječaj za gradnju te 17,5 kilometara duge dionice koja bi trebala biti gotova do 2020.

Što se tiče pet kilometara autoceste od mosta do mađarske granice, u HAC-u kažu da se još rješavaju tehnički detalji spoja s Mađarskom. No most Drava će im, kažu, u HAC-u, dobro doći za pristup gradilištima na tim trasama jer bi inače morali ići 30-ak kilometara obilazno.

>> POGLEDAJTE Ovako će izgledati rekonstruirani zagrebački rotor

Ključne riječi

Komentara 55

PR
propalismoFranjoskroz
15:28 16.10.2018.

slobodno računajte da je bar 20 do 30 posto toga novca završilo na partijskim računima,bilo lijevim,bilo desnim,svejedno

PA
paleontolog
15:29 16.10.2018.

Most napravljen u tisini, vise od pola ljudi ne zna ni da postoji, lova ulupana, a to je love ko skoro za cijeli peljeski most!

BA
ban
16:21 16.10.2018.

ne vidim da li se most gradi poprijecno ili uzduz rijeke.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije