Postoji li HTV zbog toga da zaposleni na državnoj dalekovidnici primaju plaće i troše novac pretplatnika ili da zadovoljavaju interese građana Republike Hrvatske? To pitanje postavili su mnogi ljubitelji nogometa tek kad su shvatili da HTV zaista neće prenositi utakmice hrvatskoga nogometnog prvenstva.
Bahatost
Nevjerojatno je da velikom i moćnom HTV-u konkurira mala privatna televizija, Arena, koja je kupila prava na nogometne utakmice, a već je jasno da će HTV sve više gubiti i druge programe od nacionalnog interesa. Pri tome valja podsjetiti da HTV od TV-pretplate ubere enormnih 1,3 milijarde kuna godišnje! Zašto škrtari s našim novcem?!
Ankica Mamić, direktorica IM&C agencije, kaže da bi nacionalna televizija morala biti svjesna da je hrvatski sport jedini brend koji imamo i koji nam se je jednostavno dogodio. Pa stoga takvi programi ne bi smjeli izostajati s HTV-a.
– Ne može se HRT ponašati kao komercijalna televizija, a zapostavljati javni interes – napominje A. Mamić. I bez obzira na to što je HTV izgubio prijenos utakmica HNL-a odnosno derbija kola koje je planirao emitirati, dio HRT-a – Hrvatski radio – tradicionalno prenosi sve utakmice nedjeljom popodne.
Financijska snaga
Osim što je velikim dijelom tome kriva privatna konkurencija, krivica leži u već dulje vrijeme izraženoj komercijalizaciji programa na HTV-u, a sve manje emitiranju programa koji je od javnog interesa.
Takav je slučaj i s prijenosom HNL-a, bez obzira na to što mu gledanost nije bila prevelika, oko 5,5 posto u prosjeku za sve nogometne utakmice domaće lige, dok je derbi kola pratilo oko 13 posto populacije. I Bruno Kovačević, urednik sportskog programa na HTV-u, slaže se kako je HTV trebao nastaviti 21-godišnju tradiciju prijenosa HNL-a, no da je njegova mogućnost za manevar bila mala jer bez obzira na oko 15 posto višu ponuđenu cijenu u odnosu na godinu prije i započete pregovore, prijenos je dan Arena televiziji, koja se nalazi unutar sportskog paketa MAX TV-a.
– Digitel, marketinška tvrtka T-HT-a, otkupila je od Udruge prvoligaša prijenos HNL-a za MAX TV – objašnjava Kovačević. To znači da sada domaći nogomet može gledati najviše 20.000 ljudi. Toliko, naime, osoba koristi MAX TV, no među njima nisu svi pretplaćeni na sportski paket unutar kojeg je Arena televizija. S druge strane, gledanost HTV-a omogućena je svima, a u prosjeku je HNL gledalo 200.000 osoba, a derbi kola i oko 500.000. Konkurencija je ponudila oko 15 posto višu cijenu za prijenos u odnosu na cijenu koju je ponudio HRT, ali koja je također bila 15 posto viša u odnosu na lani, i to za puno manje sadržaja, odnosno samo za prijenos derbija kola, a ne svih utakmica, kaže Kovačević. Napominje kako im se kroz marketing prijenosom HNL-a vraćalo 10 posto novca.
Nacionalni interes
– Nije dobro da hrvatski nogomet nije na HTV-u, koji ga je prenosio 21 godinu. Mi smo htjeli prijenos, ali po približno jednakim uvjetima kao dosad – komentira Kovačević. Slaže se s njim i Petar Lovrić, član Programskog vijeća HRT-a.
Na HRT-u napominju kako je od pretplate, od koje je prošle godine prikupljeno 1,13 milijardi kuna, tek 300 milijuna potrošeno za program.
Odnosno s oko 37% novca od pristojbe financiraju se obveze prema državi i državnim institucijama, dakle porezi, doprinosi, plaća se PDV, ZAMP, ZAPRAF, turističke zajednice, naknada za šume..., a 10% izdvaja se za odašiljače i veze.
Ostalo ostaje za program i plaće.
Ukinite HTV i plaćat ću dvije pretplate.