Obiteljsko nasilje

Ike Mandurić o Tomaševiću: Treba činiti sve da se ne dogodi linč

Ivan Ike Mandurić
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
1/4
05.10.2017.
u 10:28

"Potrebni su nam pribrani i hrabri, koji se ne boje stati pred medijski i bilo kakav drugi stampedo, i zaštititi čovjeka – makar doista bio ne znam kakav zločinac..."

Slučaj požeško-slavonskog župana Alojza Tomaševića, koji je priveden zbog sumnje u obiteljsko nasilje prema supruzi Mari, komentirao je danas i poznati svećenik Ivan Ike Mandurić, koji upozorava na opasnost linča.

– Kad se ulična porota uvuče u naš govor i kad krene haranga, makar i kad je u pitanju nasilje nad ženama, znajte da je to ambijent u kojem se rađa novo nasilje. Ono predmojsijevsko s početka priče: prekomjerno i obijesno kažnjavanje zločina. A to je lavina bez kraja u kojoj će, sutra, pod novim načelima, biti linčovani novi nevini – poručio je Mandurić u objavi na Facebooku.

Mandurićevu objavu u nastavku prenosimo u cijelosti:

LINČ NAŠ

Ne zaslužuju ga ni najveći zločinci. Ali on je tu, svuda oko nas, kao naš „kruh svagdašnji.“ Kad krene kampanja progona nekog zbog, recimo, nasilje nad ženom, na sve strane po društvenim mrežama i medijima čitamo more užurbanih osuda, izrečenih unaprijed, bez saslušanja. Vrijeđanja, psovke, brutalne osude, itd. Kao da se svi žure biti prvi koji će baciti virtualni kamen na gubavca društva. Valjda stoga što prvi udarac, pretpostavljam, najviše boli, pa je i učinak veći – što li?

Otkud to? Prosuklja u nama nešto primitivno, pa, kao da Kršćanstvo nismo ni susreli, u jednoj osobi; nasilniku nad ženama, neopreznom mladiću koji je usmrtio pješaka na cesti, pedofilu, nepravednom poslodavcu, kontroloru u tramvaju ili nekom strancu, hoćemo kazniti sve nasilnike, i iskaliti se na njemu. Oživi u nama praksa divljih naroda koji su se s onima lošima u društvu obračunavali tako da se, u toj personifikaciji zločina, ne primjeni samo kazna, nego i osveta za sve zločine oko nas. Kao neki primitivni obred žrtvovanja jednog između nas za sve naše prikrivene strasti? Poznato je kako je i u predmojsijevskom židovstvu vrijedilo pravilo kažnjavanja, ne po načelu mjera za mjeru – prema šteti koja je nastala, nego više od toga. Koliko li se jadni Mojsije namučio kad je uvodio revoluciji kažnjavanja pravednom kaznom – „oko za oko, zub za zub?“ Ako je ikada i uspio?

Čini se da se taj predmojsijevski bijes ovih dana izlijeva prema nesretnom Požeškom županu. Njegov slučaj prigoda je da se njemu, kao opomena iskali sav bijes prema svim nasilnicima nad ženama (jer nikako da ih sve pohvatamo), pomalo i prema svim političarima; prema HDZ-ovim korupcijama i njihovim lošim politikama i nepotizmima (a ima ih). Time se i mediji obilato hrane, pa i potiču takav linč. Upliću se i stranačka osvajanja biračkog tijela…

U svemu tome najgora stvar je ovo: naglo nestaje svaki prostor u kojem bi se moglo ili smjelo inzistirati na pravdi i humanom postupanju prema (možebitnim) nasilniku. Pa se svakoga tko bi htio pozvati na pribranost i oprez, također agresivno progoni i želi ga se obeshrabriti novim etiketama – proglasiti ga zaštitnikom nasilnika, HDZ-a, ženomrscem ili odobravateljem nasilja nad ženama, i slično.

A ipak, i ovom slučaju, i u slučaju bilo kojeg drugog razbojstva, zločina ili kriminala, treba činiti sve kako se ne bi događao linč bez saslušanja. Ni u jednom slučaju nije dopustiva panična užurbanost i haranga u kojoj se ne smije ni podsjetiti kako je taj čovjek bio branitelj – što o njemu nešto ipak govori – možda je ipak stvar kompleksnija; možda ima svojih problema pa mu treba pomoći, itd. Ne znam. Ali, samo mi treba malo vremena jer se pitam kako je to moguće, a želim znati. I da svi to znamo.

Umjesto tog vremena i prostora za temeljito propitivanje stvari, sudaramo se s parolama „nulta tolerancija nasilju nad ženama!“ (Što li bi to trebalo značiti? Kao da postoji neko nasilje koje treba tolerirati? Ili nulta tolerancija znači da se sudi prijekim sudom; možda strijeljanjem?). Tako da ne smijete reći niti „nije da ga branim, ali ne sviđa mi se kako su nam noge brze na osudu!“ – jer ćete dobiti odgovor kako „nema nikakvog ALI kad je u pitanju nasilje nad ženama“.

Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL

Ali Ima „ALI,“ i uvijek ima „ALI“. Evo ih barem nekoliko:

– Zločin treba kazniti, ALI kazna ne smije biti pretjerana, nego pravedna. 

– Ako je kriv, treba ga kazniti, ALI ne treba žuriti s osudom. 

– Svaku krivicu treba kazniti, ALI treba ispitati sve okolnosti. 

– Nije da ga branim, ALI ne sviđa mi se kako su nam noge brze na osudu…

Kad se ulična porota uvuče u naš govor, i kad krene haranga, makar i kad je u pitanju nasilje nad ženama, znajte da je to ambijent u kojem se rađa novo nasilje. Ono predmojsijevsko s početka priče: prekomjerno i obijesno kažnjavanje zločina. A to je lavina bez kraja u kojoj će, sutra, pod novim načelima, biti linčovani novi nevini.

Takve kampanje linča koje su se vodile po našim medijima, u baštinu su nam ostavile već pomaknute kriterije i spuštene granice tolerancije prema pojedinim skupinama. Hrvatsko društvo ih je već stigmatiziralo tako da se za neke od njih jedva smije tražiti pravda. To su pomalo Hercegovci i Bosanci, pomalo svećenici, pomalo branitelji, kršćanski aktivisti itd. Posljednjih dana i „Rvati“. A doskora bi to mogli postati svi muškarci, svi muževi, svi oženjeni…

Treba se paziti grlatih i užurbanih utjerivača pravde. I toga da i mi sami, suosjećajući s grlatima, to ne postanemo. Svatko od nas nosi određenu traumu; ima brata, sestru ili dijete, i zaštitnički se postavljajući, ustrašeni i zamagljenog pogleda, one opasne poželimo preventivno i brutalno ukloniti iz ovoga svijeta, zaboravljajući kako i oni ipak imaju svoja prava, i kako i oni zaslužuju pravedno suđenje. I tako činimo novo zlo koje će biti veće i od onoga prvoga - zbog kojega možemo itekako zažaliti.

U ovakvim časovima potrebni su pribrani i hrabri, koji se ne boje stati pred medijski i bilo kakav drugi stampedo, i zaštititi čovjeka – makar doista bio ma i ne znam kakav zločinac – pa tražiti i za njega pravdu i pravedni postupak. Da, i on ima pravo na pravdu! Uvijek mora biti mjesta za neko ALI. Od toga se gradi promjena društva nabolje. I uvijek moramo imati na umu: Ali i on je čovjek, a ne monstrum, makar završio u zatvoru. To nikada ne smijemo zaboraviti!

Komentara 77

SI
siskic
10:59 05.10.2017.

dakle i ti štitiš nasilnike i krkane. naravno...jer pripadaju kradoljubima. crkva takve voli. čudi me da i košić nije stao u obranu ganstera. fuj.

DU
Deleted user
10:55 05.10.2017.

Linč je dobio od strane svoje stranke. Mediji su prilično suzdržani jer su otkrili pravdu i pravo u međuvremenu.

DU
Deleted user
10:52 05.10.2017.

Velečasni, istup vam je neprimjeren. Jer javna osuda tog postupka, a ne linč kako vi kažete, je jedina obrana koju te žene mogu imati. Osim toga jasno je da su u stranci problem pokušali prešutjeti i zamesti pod tepih što je zapravo tek pravi razlog za osudu i još jedan od bezbroj razloga za nepovjerenje prema stranci od 220 000 članova s navodno demokršćanskim svjetonazorom. Kad su s pravom napadnuti zbog svojih nedjela, istupate u njihovu obranu. Kad njihovi u svakom pogledu niski etički standardi do temelja urušavaju hrvatsko društvo, šutite. Posljedica u konačnici će biti i pad povjerenja prema Crkvi, ogorčenost i bježanje, što zapravo već imamo. Dosta više licemjerja.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije