Saborsko jutro počelo je zahtjevom za stanku nakon koje su zastupnici progovorili o Rafineriji Sisak te o ostalim problemima s INA-om i MOL-om, te ustvrdili kako to hitno treba riješiti i spasiti INA-u koja je od strateške važnosti za Hrvatsku.
– Evo već peti put se sastaju ljudi iz INA-e i MOL-a da se dogovore, dogovora nema. Pa jasno je kome je u cilju otezanje rješavanja, prestanak rada Rafinerije Sisak, uništenje maloprodaje INA-e koja sada ima 16 benzinskih postaja u tzv. pilot-projektu franšize davanja u zakup nekim privatnicima da bi poslovali, pa će ih biti 80 i onda konačno 400. U vlasništvu MOL-a je i 80 benzinskih postaja bivšeg Tifona, ali nijedna nije otišla u franšizu. Zašto pokusni kunić nisu bile benzinske postaje Tifona nego baš INA-e? – zanima HDSSB-ova Boru Grubišića koji zamjera predsjedniku Nadzornog odbora INA-e što o tome svemu ne progovara javno. INA se uništava, dodaje, a građani jako malo znaju o tome.
– Primjer Rafinerije Sisak i INA-e primjer je hajdučije na koji se način pretvaralo naše u njihovo, na koji način su provedene reforme. Hajdučija je jedna riječ, a druga je krpanje. Na hajdučki način izvršila se pretvorba '90-tih godina, mnogo toga. A krpanje proračuna zbog nesposobnosti Vlade je druga stvar, krpanje vlastitih džepova zbog gramzivosti. To su dvije karakteristike hrvatske pretvorbe – komentirao je nezavisni Branko Vukšić koji vjeruje da su ugovori koje su Račanova i Sanaderova vlada potpisivali izigrani.
– Ima li rješenja za INA-u? Ima. Kao što je Vlada intervenirala u svezi sa švicarcima, tako treba intervenirati u slučaju INA-e – kaže Vukšić te predlaže da Vlada donese zakon prema kojemu će se sedam posto dionica u vlasništvu ostalih prodati državi, čime Hrvatska postaje većinski vlasnik, a MOL na 49% udjela.
Laburist Mladen Novak podsjetio je da je INA godišnjim planom upravljanja imovinom u vlasništvu RH svrstana među poduzeća koja su predviđena ili za daljnju prodaju ili za otkup onog dijela koji nije u vlasništvu RH, ali i da je premijer rekao da će Hrvatska otkupiti dionice, dok je ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak kazao da država nema novca.
– Činjenica je isto tako da kupovine nema. Vlasnik se uvijek, i to je njegovo legitimno pravo, rukovodi interesom dobiti. Ali jedan od vlasnika u 45% iznosu je i RH, a ona osim interesa dobiti ima i još neke interese. Interese energetske neovisnosti i interes sačuvanja radnih mjesta. Ja moram, nažalost, konstatirati da očito Vlada nije shvatila ozbiljno te interese i dosta se lakonski naši dužnosnici prema tome i odnose i daju izjave. Imamo i mađarsku stranu, čiji premijer kad god nastupa, nastupa s gardom u zaštiti njihovih nacionalnih interesa, u zaštiti njihovih poduzeća, poduzeća koja su u mađarskom vlasništvu – primijetio je Novak koji smatra da uprava MOL-a sigurno neće donijeti odluku o zatvaranju Rafinerije nafte Sisak jer onda mora sanirati zemljište, što je enorman trošak.
HDZ-ov Domagoj Ivan Milošević Vladi zamjera što ništa ne poduzima u vezi s INA-om i Rafinerijom Sisak već "čeka da se nešto samo po sebi dogodi, pa se onda naknadno reagira".
– Rafinerija Sisak je uvijek i po svim poznatim propisima bila objekt od posebnog interesa za RH i za energetsku neovisnost. Prema tome, takav objekt ne može isključivo služiti u maksimizaciji profita – kaže Milošević te podsjeća na ugovornu obvezu MOL-a da uloži u modernizaciju rafinerija u Sisku i Rijeci.
– Nažalost, danas INA nije ono što je bila nekad, a to je vertikalno integrirana kompanija koja se mogla zaista nositi na nekim tržištima s mnogim prihodovno puno većim kompanijama. Danas sve više naša nacionalna naftna kompanija ide u smjeru distribucije nafte, a to sigurno nije prihvatljivo – dodaje Milošević koji od Vlade traži da se usprotivi isplati dividendi u INA-u jer, ako se to dogodi, tvrdi, neće biti investicija.
– Nemojmo mi kriviti MOL, logično je da MOL štiti svoju korporativnu poslovnu politiku i profit, a naša je obveza hrvatske države, Vlade i Hrvatskog sabora da štitimo naše nacionalne interese. Na koji način u ovom trenutku, kada je upravljanje INA-om i nadzor nad INA-om u većinskom, hajde reći ću u korporativnom dijelu u MOL-u, a u manjinskom u hrvatskoj državi, na koji način hrvatska država može štititi svoje interese i tražiti da se ispune uvjeti pod kojima je bila početna prodaja – 25% plus 1 dionica? To bi bio način da ovdje raspravljamo i da tražimo rješenja – kazala je SDP-ova Dragica Zgrebec.
Nezavisni Damir Kajin kaže da Hrvatskoj nitko nije kriv zbog problema s INA-om i MOL-om.
– Sami smo si krivi i treba MOL uvjeriti i natjerati ga da ugovore poštuje i da uloži u Sisak, odnosno u Rijeku, a ne da se vodi tom logikom da se jedna, a možda i druga rafinerija ugasi – zaključio je Kajin.
>> Milanović HDZ-u: Maše se zastavama dok se ne dobije muskulfiber i to je loše
"dobro stojimo" kad ministar pise pisma kompaniji koju bi trebao kontrolirati... to me podsjeca na onu situaciju kad je Carla del Ponte pisala Papi i onda se zalila da joj Papa nije odgovorio..