Ina već tri godine poslove prijevoza naftnih derivata cisternama dodjeljuje preko narudžbenica. Vrijednost tih poslova računa se u milijunima kuna na godinu, pa prijevoznici sumnjaju u to da je takav način davanja poslova u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi. Ina je 2001. godine raspisala javni natječaj za dodjelu tih poslova, ali ga je poništilo Ministarstvo financija navodeći da prijevoz naftnih derivata pripada javnom prijevozu te da se javni natječaji ne raspisuju za to.
Za cijenu ne pitaj
Narudžbenicama su se poslovi donedavno dodjeljivali na mjesec dana, a nedavno je rok produljen na tri mjeseca. U Ini tvrde da je sve u skladu sa zakonom. Prijevoznici smatraju da ih Ina narudžbenicama nastoji disciplinirati kako ne bi postavili pitanje promjena cijena prijevoza ili potencirali neki drugi problem. "Takvo se ponašanje odmah sankcionira i u idućem mjesecu takav prijevoznik ima manji broj vozila u radu", navodi se u pismu koje je GIU Hrvatski cestovni prijevoznici poslao predsjedniku uprave Ine Tomislavu Dragičeviću i svim mjerodavnim osobama u Vladi i Saboru. Pismo je poslano sredinom veljače, a ovih je dana stiglo i u našu redakciju. Budući da dodjeljuje poslove s pomoću narudžbenica, državna naftna kompanija ne treba utvrditi cijenu prijevoza na dulji rok i to napisati u ugovorima. Stoga su cijene prijevoza, tvrde prijevoznici, vrlo niske.
Direktor Inina Sektora trgovine na malo Dragan Pavić smatra da je stanje s prijevozom naftnih derivata u posljednje tri godine znatno popravljeno.
- Na početku 2001. nenaplaćena potraživanja za gorivo koje su prijevoznici preuzeli, a nisu ga isporučili, iznosila su 22 milijuna kuna. Na kraju prošle godine ta su potraživanja bila 200.000 kuna - objašnjava Pavić.
Dio je milijunskih potraživanja otprije tri godine naplaćen, a dio je zastario.
Iako u Ini ta potraživanja nitko ne želi nazvati krađom, jasno je da se većina milijunskih iznosa odnosi upravo na gorivo koje je "nestalo" na putu od rafinerija do benzinskih postaja.
Nestalo gorivo
Državna naftna kompanija danas ima 80 vlastitih cisterni, a koristi se s još otprilike 200 u vlasništvu drugih tvrtki ili obrtnika. Problem je u tome što na tržištu ima oko 500 cisterni i većini je njihovih vlasnika cilj raditi za Inu bez obzira na to što su prijevozničke tarife navodno niske.
No, natječaj će vrlo vjerojatno uskoro biti raspisan i time bi trebali nestati problemi u poslovima dodjele prijevoza derivata za nacionalnu naftnu kompaniju.
Ina već uvodi uređaje koji će, među ostalim, spriječiti misteriozne nestanke derivata. Do kraja sljedeće godine trebao bi se uvesti i centralizirani satelitski sustav praćenja cisterni koje prevoze Inino gorivo.
RENATO IVANUŠ