“Štrajk zaposlenih u školama, koji je započeo 10. listopada 2019., zbog načina njegovog provođenja i trajanja izravno utječe na sferu zaštite prava i interesa djece te nesporno ugrožava pravo djece na obrazovanje zajamčeno Ustavom RH i Konvencijom o pravima djeteta”, stoji u priopćenju pravobraniteljice za djecu Helence Pirnat Dragičević.
Pravobraniteljica je na štrajk u školama reagirala već treći put ističući da je redoviti školski kalendar sada već ozbiljno narušen te da “štrajk utječe na različite aspekte života, potreba i prava djece i njihovih obitelji te je ugrožena dostupnost obrazovanja”.
Poručili ste svojim priopćenjem da štrajk učitelja i nastavnika ugrožava dječje pravo na obrazovanje. No i nastavnici imaju pravo na štrajk, kako pomiriti ta dva prava?
Da, ugroženo je pravo djece na redovno obrazovanje. Ovaj višednevni štrajk nedvojbeno stvara probleme učenicima, roditeljima i svima uključenima u odgojno-obrazovni sustav. Očekujem i vjerujem da će se razriješiti nastali spor između obrazovnih sindikata i Vlade Republike Hrvatske i vratiti povjerenje između socijalnih partnera te da će se ostvarivanju prava djece na obrazovanje u konačnici dati prednost. Pozivam sve uključene u štrajk na ulaganje dodatnih napora za okončanje štrajka te na razmatranje i drugih mogućnosti za postizanje svojih ciljeva, pri tome na prvom mjestu vodeći računa o najboljem interesu djeteta.
Je li bilo prijava roditelja zbog okolnosti vezanih za štrajk u školama i kakvih?
Bilo je prijava djece, roditelja i nastavnika. Prijave su se odnosile na način organizacije štrajka i uvođenje cirkularnog štrajka prema kojem se unaprijed nije znalo u kojoj županiji i kada će se štrajkati, problem organizacije slobodnog vremena, čuvanja i sigurnosti djeteta koje ne ide u školu, nepoznanice oko nadoknada subotom, način ocjenjivanja, pravo na obaviještenost 30 dana prije pisane provjere, ostvarivanje prava na prijevoz, gubitak odnosno nedostizanje radnog ritma, moguće pomicanje rokova državne mature i rokova upisa u srednju školu, propitivanje hoće li se zbog svega uspjeti pravovremeno pripremiti za ispite i sl.
Kako se na kvalitetu obrazovanja odražava ako su nastavnici društveno obezvrijeđeni i potplaćeni, u “zemlji znanja” i na valu obrazovne reforme? Koliko je to u interesu djece?
Prema podacima iz Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije analize pokazuju da zemlje iz kruga ekonomski najrazvijenijih, koje postižu najbolje rezultate u međunarodnim komparativnim procjenama obrazovnih postignuća (npr. PISA) više ulažu u učitelje te ih privlače i zadržavaju u profesiji visokim plaćama i dobrim uvjetima rada. Također se u Strategiji navode istraživanja koja istodobno pokazuju da povećavanje ulaganja u obrazovanje ne dovodi nužno do bolje kvalitete rada učitelja ili njihova višeg društvenog statusa, nego je istodobno potrebno uvesti i druge mjere profesionalizacije učiteljskog poziva. Dobrim učiteljima moramo kontinuirano pokazivati koliko su važni i vrijedni.
S preporukama o najboljem interesu djece obraćali ste se resornom ministarstvu i sindikatima, jeste li se na tu temu obraćali Vladi, ona pregovara sa sindikatima? Što poručujete Vladi?
Preporuke koje sam uputila 10. listopada i 5. studenoga te jučer upućene su Vladi RH, ministrici obrazovanja i obrazovnim sindikatima i uistinu očekujem da će se razriješiti nastali spor, vratiti povjerenje između socijalnih partnera i da će se ostvarivanju prava djece na obrazovanje u konačnici dati prednost.
Kako ulagati u ucitelej kada ih na fakultetima uci komunisticki kadar sa jugoslovenskom izobrazbom? Tu jednostavno nemogu biti na razini naprednih zemalja ma koliko im se novca sada davalo.