Poznati zagrebački restoran Tekka s Michelinovom preporukom postao je tema dana nakon što su se pojavile informacije da ga je zatvorio Državni inspektorat. Kako je Tekka objavila na službenom Facebook profilu, razlog je bio u drive-in usluzi koja nije ispunjavala minimalne tehničke uvjete. Ubrzo se oglasio i vlasnik Mario Minder kazavši kako ne zna što će napraviti i da trenutačno nema druge opcije osim da na burzu pošalje 20 zaposlenih ljudi.
Dobili potporu od države
– Imam pravo na žalbu, ali što mi to znači kad ne smijemo raditi, a shodno tome ne možemo ostvarivati promet te plaćati radnu snagu – zavapio je poduzetnik napominjući kako je Tekki, osim drive-in usluge, zabranjena i dostava na idućih 30 dana. No, doznali smo kako je restoran Tekka zatražio od države potporu za očuvanje radnih mjesta za 15 radnika zaposlenih na puno radno vrijeme i 1 radnika zaposlenog na nepuno radno vrijeme te im je ta potpora odobrena i isplaćena 15. travnja u iznosu od 50.375 kn. Priča o japanskom restoranu dospjela je u sve medije nakon što se o njoj počelo bez cenzure govoriti u Facebook grupi Hrvoja Bujasa “Glas poduzetnika”, koja broji više od 50 tisuća članova, a u kojoj su stali i na stranu svog kolege zaključujući kako je ovdje riječ o torturi inspektora, prevelikoj državnoj intervenciji na slobodno tržište i olakom igranju s ljudskim egzistencijama. Tekka nije jedini restoran koji je zatvoren, ukupno su državni inspektori zatvorili i zabranili rad na 30 dana više od 20 restorana u Zagrebu, Rijeci i još nekim drugim gradovima zbog izdavanja hrane ispred restorana.
Međutim, o zatvaranju Tekke postoje dvije priče. Kontaktirali smo glavnog državnog inspektora Andriju Mikulića koji nam je kazao da on poduzetnicima nije neprijatelj, već partner.
– Mi sa svim poduzetnicima želimo graditi odnos povjerenja, sigurnosti i partnerstva. Želimo ići u smjeru relaksacije mjera i što bržeg povratka gospodarstva, a ponajprije ugostiteljstva u normalne tržišne okolnosti – kazao je za Večernji list Mikulić.
VIDEO Alemka Markotić: Nije realno da bude puno turista iz zemalja u kojima je bila lošija situacija
Upitali smo ga što se točno dogodilo proteklu subotu ispred restorana Tekka i zbog čega je zatvoren.
– Ugostitelj je samoinicijativno otvorio drive-in zonu iako se za takvu vrstu usluge podrazumijevaju određeni propisi. Dakle, u trenutku dok Hrvatskom vlada opasna epidemija, stol iz restorana postavljen je na javnu površinu bez ikakve komunalne dozvole. Na tom stolu nije bilo nikakvog upozorenja o higijeni kao ni o pravilima ponašanja i distanciranja. Zaposlenik ugostiteljskog objekta hranu je postavljao na taj stol odakle su je preuzimali kupci iz automobila a da stol nije bio prethodno dezinficiran i opremljen pripadajućim sredstvima. No, da bi se uopće došlo do stola, trebalo se prvo prelaziti preko zelene površine – kazao je Mikulić ističući da je inspektor na licu mjesta postupao sukladno pravilima Stožera civilne zaštite te uputama HZJZ-a.
”A što da se netko zarazio?”
– Zamislite samo da se netko zarazio koronavirusom prilikom kupnje hrane u tom drive-inu. Tko bi za to bio odgovoran? Tražila bi se nečija odgovornost i onda bi se svi pitali gdje su inspektori i zašto nisu preventivno bili na terenu gdje se krše napuci i zakoni. Iako drive-in nije reguliran hrvatskim zakonima, važno je imati na umu da ipak trebaju biti ispunjeni minimalni uvjeti, a jedan od glavnih je da ista osoba ne smije posluživati i naplaćivati robu – dodao je Mikulić.
Inače, ugostiteljski objekti koji su proteklih dana zatvoreni nalogom Državnog inspektorata od danas će moći početi raditi. Dakako, moraju ispunjavati svih 11 mjera koje traži Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) u svojim uputama. To je posljedica jučerašnjeg sastanka u Državnom inspektoratu, koji su zatražili predstavnici Hrvatske gospodarske komore.
– Naš je cilj da svi ugostitelji koji mogu raditi uz pridržavanje zdravstvenih mjera nastave poslovati i tako očuvaju radna mjesta. Ključno je da im uvjete rada institucije jasno i nedvosmislen iznesu, a to je danas i dogovoreno – rekao je potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam Dragan Kovačević. Također, svi sudionici sastanka jedinstveni su bili u stavu da se što prije relaksiraju mjere, prvenstveno za poduzetnike čiji je rad neophodan za opstanak gospodarstva. Na sastanku su uz Andriju Mikulića i ministra turizma Garija Cappellija bili predstavnici poduzetnika, ugostitelja, HGK, HOK-a i HUP-a.
Krunoslav Capak, ravnatelj HZJZ-a, predstavio je upute za ugostiteljske objekte kojima se dopušta rad, ali uz strogo pridržavanje propisanih mjera. Zabranjeno je posluživanje jela i pića u samom objektu, a kupljenu hranu ili piće treba se preuzeti isključivo na vratima, prozoru ili neposredno ispred vrata objekta. Potrebno je i osigurati higijenske standarde te održavati socijalnu distancu među kupcima kako bi se smanjio fizički kontakt i održao razmak između kupaca, prodavača te kupaca i prodavača međusobno. Preporučuje se, ondje gdje nije drukčije uređeno, postavljanje pregrade od pleksiglasa ili drugog dezinficijensima perivog materijala. Nadalje, proizvod treba naručiti i platiti na mjestu koje je odvojeno od mjesta izdavanja/preuzimanja narudžbe, a ako to nije moguće, prodavač mora obavezno dezinficirati ruke između naplate i izdavanja narudžbe te dezinficirati površinu na kojoj se vrši naplata. U drive-inu kupci nipošto ne bi trebali izlaziti iz vozila.
HDZ ovim uhljebima jos nije jasno da privatni sektor puni proračun. Mikulić je svjesno umanjio vrijednost svoje nekretnine radi nižih davanja, i taj ti je sef inspektorata!