3, 2, 1, dobrodošli u 2024. godinu, digitalnu eru u kojoj je tehnologija preuzela primat u gotovo svakoj industriji, od 3D printanja zgrada do samovozećih automobila, a financijski sektor nije iznimka. Sjećate li se (ne tako davnog) vremena kada smo sumnjali da će otvaranje računa preko mobitela postati stvarnost? Danas nosimo "banku” u mobitelu i pametnom satu, a način rada za koji su stariji mislili da je gubitak vremena i percipirali kao pogrešku postao je temelj uspješnih projekata.
No, koliko god izgledalo jednostavno s naše, korisničke strane, jeste li se ikad zapitali kako izgleda s druge strane, one razvojne, pogotovo kada uzmemo u obzir brze promjene u tehnologiji?
Kroz razgovor s Igorom Pintarom, direktorom IT delivery odjela u RBA, doznat ćemo kako izgleda rad u IT odjelu banke, koji okuplja stručnjake različitih profila iz IT-ja i poslovne strane. Doznat ćemo o dinamici među kolegama, suradnji tijekom postizanja zajedničkih ciljeva te kako se agilnost i inovativnost stapaju u timskom okruženju. Osim toga, probali smo odgovoriti na vječnu nedoumicu – jesu li IT-evci ljudi te kako se opuštaju i održavaju radnu ravnotežu u dinamičnom IT sektoru?
Evo nas u 2024. godini i digital je na prvome mjestu u gotovo većini industrije, pa tako i u financijskoj. Kao voditelj IT Delivery-ja, s više od 20 godina iskustva u bankarstvu, zasigurno u radni portfelj možete upisati i rad na ključnim prekretnicama koje su uspješno dovele do digitalizirane banke kakva je danas. Kako iz današnje perspektive gledate na te trenutke?
Zamislite da je netko prije samo 6 do 7 godina rekao da će se moći otvarati računi preko mobitela, bez dolaska u banku, čekanja u redovima i potpisivanja hrpe dokumenta. Rekli biste „no way, pa to je banka!“ A danas zapravo nosimo „banku u mobitelu“. Zamislite da je netko prije petnaestak godina rekao „da je ok pogriješiti u izradi“, a danas je to agilni način rada koji se primjenjuje i kod nas.
Tehnološke promjene i promjene u korisničkom konzumiranju proizvoda te njihovo okretanje prema iskustvu, potiču nas da iz dana u dan radimo na sebi, na svojim timovima i time razvijamo ovo što se od nas i očekuje – uslugu, aplikaciju koja radi i „fita“ našem klijentu.
Kod nas se počela događati velika promjena prije više od pet godina, kada smo počeli razvijati svoju mobilnu aplikaciju mojaRBA. Odmaknuli smo se od ustaljenih metoda i okrenuli ploču naopako – formirali smo poseban tim sastavljen od stručnjaka različitih profila iz IT-a i poslovne strane, angažirali profesionalne dizajnere, preselili tim fizički na posebnu lokaciju i dali im maksimalnu potporu za njihov rad. I rezultat je da već duže vrijeme imamo jednu od najboljih mobilnih aplikacija na tržištu.
Voditelj ste IT Delivery-ja u banci. Kako izgleda vaš tim?
U mojem odjelu rade kolege, IT poslovni i aplikativni analitičari, koji se bave razvojem, održavanjem i implementacijom aplikacijskih sustava i proizvoda u banci. Tu su i scrum masteri, koji se brinu da naši agilni timovi nesmetano napreduju bez prepreka. Tijekom jutro s timom “prolazim gdje zapinje” i dogovaramo se što bismo trebali riješiti da sve funkcionira kako treba. Važno je imati snažne timove koji mogu sami rješavati probleme. Naravno, kad im je potrebna dodatna podrška ili koordinacija s drugim timovima, uvijek sam im na raspolaganju.
Osim toga, trudim se odvojiti vrijeme na tjednoj razini i mentorirati mlade IT poslovne analitičare, prenoseći im svoje dugogodišnje iskustvo u ovoj disciplini.
Kako biste opisali dinamiku među kolegama u IT odjelu i kako surađujete da biste postigli zajedničke ciljeve?
Dinamika je pozitivna i konstruktivna. Rekao bih čak mješavina prijateljske i profesionalne. Međusobno se uvažamo, otvoreno komuniciramo i redovito raspravljamo o izazovima na koje nailazimo. Naravno, ne odvije se uvijek sve idealno. Ponekad postoje različiti pogledi i promišljanja oko nekih stvari, ali uz jasan smjer i dobru volju uvijek pronađemo način da se dogovorimo i nastavimo dalje.
U IT Delivery odjelu ima nas 44, što je velika brojka, te se trudimo maknuti sve nepotrebne sastanke i uključivati samo one ljude koji rade na određenom projektu. Ne „sastančimo“, ne gubimo vrijeme na prepričavanja. Sve zastarjele biznis metode i postupke smo arhivirali.
Petkom, pretkraj dana, svi se okupimo kako bismo ukratko razmijenili informacije koje se tiču svih, predstavimo nove kolege ili razmijenimo pokoje novo iskustvo ili ideju.
Kako IT stručnjaci doprinose uspješnom isporučivanju IT projekata u bankarskom sektoru, posebno u kontekstu IT delivery procesa?
Kod nas IT delivery proces počinje već samim razgovorom s kolegama iz poslovnih sektora, kada zajedno tražimo dobitnu kombinaciju onoga što želimo ponuditi kao proizvode banke na nekoj od naših tehnoloških platformi. IT delivery stručnjaci su poznavatelji i poslovne i IT strane, tako da nakon koncipiranja ideje, oni je razrađuju do potrebne razine detalja za nastavak procesa isporuke te dalje koordiniraju sve aktivnosti, osiguravajući da konačna isporuka bude i dovoljno kvalitetna i pravovremena. Naravno, tu njihov posao ne prestaje. Nastavljaju pružati podršku za ono što je isporučeno i nakon same isporuke.
Rekao bih da moj tim, ne samo što pretvara ideje u stvarnost već ih i unapređuje do neslućenih granica.
S obzirom na brze promjene u tehnologiji, kako održavate korak s inovacijama i ostajete relevantni u industriji?
U IT svijetu, praćenje najnovijih tehnoloških trendova je „must“. Zajedno s kolegama često smo na konferencijama, radionicama i edukacijama kako bismo se što bolje upoznali s novitetima i inovacijama. Naša znatiželja nikada ne spava i zato uvijek stremimo nahraniti je novim znanjima. A budući da smo dio Raiffeisenbank International grupacije (RBI), imamo pristup širokoj mreži stručnjaka i inovatora koji neprestano traže nove načine za poboljšanje naših usluga.
Također, u proteklom periodu aktivno istražujemo mogućnosti primjene umjetne inteligencije u svojim poslovnim procesima i implementiramo napredne analitičke modele podataka kako bismo pružili još bolje usluge svojim klijentima.
Kako biste opisali menadžerski stil u IT sektoru, posebno u kontekstu vođenja timova koji rade na ključnim projektima?
Volim voditi svojim primjerom uz principe servant leadershipa, što bi značilo da se vidim kao podrška i partner svojim kolegama. Podupirem timski rad, otvorenu komunikaciju i potičem inovativnost u svakom pogledu jer vjerujem da je važno stvoriti okruženje u kojem se ljudi osjećaju ugodno i motivirano. Ipak, provodimo trećinu svog životnoga vijeka radeći.
Nešto što svakako izbjegavam je biti ''zapovjednik'' koji samo daje naloge i delegira posao. Važno mi je imati ''otvorena vrata'' i biti na raspolaganju za razgovor i podršku.
Kako se opuštate i održavate radnu ravnotežu u dinamičnom okruženju IT sektora, posebno uzimajući u obzir visok tempo rada u banci?
Održavanje ravnoteže između privatnog i poslovnog života u izuzetno dinamičnom poslovnom okruženju ključno je za osobni mir i profesionalni uspjeh. Kako bih se opustio i očuvao tu ravnotežu, aktivno se posvećujem svojoj obitelji te hobijima i aktivnostima koje volim i u kojima uživam.
Putovanja su definitivno moja velika strast. Volim istraživati nove destinacije, upoznavati različite kulture i obogaćivati se raznolikostima svijeta. U 2023. godini imao sam prilike posjetiti i istražiti Ujedinjene Arapske Emirate, ali i provesti svoj dugi godišnji odmor putujući kroz pet skandinavskih i baltičkih zemalja. Već planiram svoje sljedeće egzotično putovanje za 2024. godinu, naravno, uz nekoliko manjih i bližih avantura.
Osim putovanja, najdragocjenije vrijeme mi je ono provedeno s obitelji i u aktivnostima na otvorenome. Planinarenje, vožnja bicikla i redovite šetnje sa svojim psom ne samo što su odlična tjelovježba već i trenutci kada se opuštam, koji mi daju dodatnu energiju i motivaciju tijekom radnih dana.
Tko su vaši uzori u IT industriji i kako njihova iskustva ili pristup utječu na vaš rad?
Svoje uzore često pronalazim u svom neposrednom okruženju – uzor mi može biti svatko čije se vrijednosti, način rada i rezultati poklapaju s mojom vizijom smjera u kojem želim ići. Moj bivši šef, koji je otišao raditi u ukrajinsku Raiffeisen banku, osoba je od koje sam puno naučio. Vjerujem da je energija i ljubav prema poslu, koji radite, nešto što ljudi uvijek vide i izvor je poštovanja koje primate.
Sadržaj nastao u suradnji s RBA.