Inina platforma Ivana D pronađena je danas na dnu mora. Naime, nakon što se more smirilo, brod Junak oko osam sati zaplovio je prema lokaciji Ivane D s kojom je svaki kontakt izgubljen tijekom vikenda za lošeg vremena na sjevernom Jadranu. Platforma teška oko 500 tona završila je na morskom dnu jer je puknula jedina noga na kojoj je bila postavljena.
Daljnja istraga
Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture naveli su da je u prijepodnevnim satima obavljen pregled morske površine i morskoga dna radi utvrđivanja činjeničnog stanja odobalnog objekta Ivana D. Pregled je obavljen brodom i daljinski upravljanom robotskom ronilicom, te je tom prilikom utvrđeno kako se platforma Ivana D u cijelosti nalazi na morskome dnu, poručili su iz Ministarstva. Pregledu su pored predstavnika Ine, nazočili inspektor sigurnosti plovidbe, predstavnik Koordinacije za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika te energetski inspektor za naftno rudarstvo. U Ministarstvu kažu da će temeljem ovih saznanja i nalaza na mjestu događaja nadležne službe postupiti u skladu sa zakonskim ovlastima. Siniša Orlić, pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture kazao je da potonula platforma na mjestu na kojem sad jest ne ugrožava sigurnost plovidbe i da nema opasnosti ni od onečišćenja.
– Za početak ćemo dati nalog koncesionaru da izvuče sve onečišćujuće stvari koje su eventualno pričvršćene za platformu kao što su akumulatori, a kad budemo imali nešto više saznanja, onda ćemo razmišljati ili o izvlačenju ili nekim drugim opcijama – objasnio je Orlić. Iz Ine su pak objasnili da je pregledom i nadzorom na lokaciji utvrđeno da je došlo do oštećenja, odnosno puknuća na mjestima spajanja platforme s utemeljenim pilotima, dok cijevi koje vode iz bušotine do površinskog dijela platforme nisu puknule, već su se svinule i nalaze se na dnu zajedno s površinskim dijelom platforme. Navode i da nije uočeno nikakvo propuštanje, što potvrđuje da su svi sigurnosni sustavi odradili svoju funkciju.
– Održavanje se može isključiti kao uzrok ovog događaja, a daljnjom istragom utvrdit će se točni razlozi puknuća. Platforma je bila redovito održavana te pod inspekcijskim nadzorom – kažu u Ini i dodaju da je u listopadu ove godine obavljen posljednji koordinirani inspekcijski nadzor odobalnog eksploatacijskog objekta Ivana D te je objekt radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad. U Ini kažu i da je pregled podvodnog dijela Ivane D napravljen 2018., uz prisutnost inspektora Hrvatskog registra brodova te da je objekt Inina posada zadnji put pregledala 1. prosinca 2020., o čemu postoji zapis u dnevnom izvještaju.
U pripremi plan sanacije
Ivana D razlikuje se, objašnjavaju u Ini, od ostalih Ininih eksploatacijskih odobalnih objekata u sjevernom Jadranu načinom na koji je temeljena, to jest pričvršćena na morsko dno.
– Istraga se o događaju nastavlja, a tek nakon prikupljanja svih relevantnih podataka moći će se donijeti odluka o nastavku proizvodnje ili trajnom zatvaranju bušotine na lokaciji – poručuju iz Ine, u kojoj će istovremeno pripremiti i plan sanacije na lokaciji Ivane D. U Ini ističu da događaj nije utjecao na okoliš, nije zamijećeno propuštanje plina, a plinovod koji je otpremao plin s bušotina je u dobrom stanju, stabilan i pod tlakom. Podsjećaju da se zbog događaja na Ivani D automatski aktivirao sustav za isključivanje u nuždi te su zatvaranjem dubinskih sigurnosnih ventila plinske bušotine dovedene u sigurno stanje. Usto napominju i da sigurnost opskrbe nije ugrožena te da se proizvodnja na svim ostalim odobalnim eksploatacijskim objektima odvija po planu.
Platforma Ivana D sad se nalazi na dubini mora od 40-ak metara i radi se o satelitskoj platformi koja je bila povezana plinovodom s centralnom platformom Ivana A. Platforma Ivana D bila je bez posade i bez stambenog dijela, bez stabilne proizvodnje električne energije. Plin i slojna voda transportiraju se cjevovodom prema centralnoj platformi Ivana A, dok se električna energija proizvodi generatorom na pogon vjetrom i sunčanim ćeelijama. Konstrukcije proizvodnih platformi se inače sastoje od dva osnovna dijela i to od čeličnog nosećeg postolja, koje se polaže i učvršćuje na dno mora te čeličnog nadgrađa u kojem je na nekoliko paluba smještena uglavnom sva tehnološka oprema. Ivana D je inače od kopna udaljena 50-ak kilometara. Ta je platforma od 2001., kad je počela proizvodnja na njoj, dosad proizvela milijardu kubičnih metara plina. Ulaganje u Ivanu D iznosi oko 10 milijuna eura, a to uključuje bušenje i izradu platforme.
ko nije videl silu mora, misli da je ovo nemoguće. nevera uz obalu napravi štetu, a na otvorenom moru, pa brodove od 300 metara baca ko lego kocke.