S rješavanja problema slovensko-hrvatske granice treba skinuti teret
dosadašnjih pogrešnih postupaka, neproduktivnih izjava, prijetnji
pritiscima i očekivanja da netko mora popustiti. Kao dobar temelj mogu
poslužiti zajednička ishodišta kao što su poštovanje stanja na granici
koje je zatečeno 25. lipnja 1991. godine, uzajamno poštovanja i
činjenica da morske granice među državama nikada nije bilo, a do nje se
dolazi kompromisom. Nitko ne može dobiti ono što ima prizvuk
maksimalizma.
Ovakav novi pristup dogovaranju s Hrvatskom najavljuje iskusni
slovenski diplomat i predsjednik parlamentarnog Vanjskopolitičkog
odbora Ivo Vajgl (66) i obećava da će Slovenija za njegovo ostvarivanje
u proces uključiti nove ljude.
• Možemo li to razumjeti kao novu
startnu poziciju u rješavanju graničnog problema?
– Može se to i tako nazvati, ali za naše je dobrosusjedske odnose i
širu europsku projekciju jako važno da se problemi između Hrvatske i
Slovenije riješe. Za početak bi se možda obje strane trebale i formalno
distancirati od međusobnog predbacivanja o prejudiciranju granice i
potom početi pregovarati na drugi način.
Jedni i drugi osjećamo da imamo neriješena pitanja koja nas opterećuju,
a u središtu toga je teritorijalni dodir slovenskog mora s međunarodnim
vodama Jadrana. Pravni se stručnjaci tu igraju različitim pojmovima,
ali na stvar treba gledati politički jer su se svi konflikti među
državama uvijek rješavali na politički način i političkom voljom.
Ustrajanje samo na pravnim rješenjima ne koristi naporima u traženju
političkih rješenja jer svu odgovornost za prihvaćene odluke nose
političari Slovenije i Hrvatske kojima su povjerenje dali njihovi
birači. Do sada su samo dva naša političara smogla snage za preuzimanje
takve odgovornosti. Svi su se ostali skrivali iza pritisaka domaće
maksimalističke politike, izrazito osjećajno obojene politike ili
drugih izgovora. Ništa od toga nije pomoglo u rješavanju problema,
kojem treba pristupiti racionalno i s punom političkom odgovornošću.
• Je li to novo razumijevanje
rješavanja problema?
– Ako se uspijemo dogovoriti o novom startu rješavanja problema, onda
će nam biti korisna i inicijativa Europske komisije da uđe kao treća
strana i angažira ekipu medijatora-arbitara koji bi mogli za obje
strane naći najmanje bolno rješenje, kojem bi se na kraju moglo reći da
je kompromis.
Kompromis uime dobrih odnosa za budućnost kada obje zemlje budu u EU, a
buduće generacije Slovenaca i Hrvata budu živjeli u ozračju
dobrosusjedstva. Sada se nalazimo u trenutku u kojem bi politike
trebale biti svjesne da su posrijedi dugoročni interesi. Oduvijek sam
mislio da Slovenija ne smije biti ona država koja će Hrvatsku
zaustavljati na putu u euroatlantske integracije i to smo dosljedno
ostvarili kada je Hrvatska ulazila u NATO. Nije to bilo tako
jednostavno kao što neki zamišljaju te objašnjavaju da je to bila igra
sve dok nisu pritisnuli Amerikanci.
Takva objašnjenja govore o potpunom nerazumijevanju slovenske političke
stvarnosti. Nakon što su zastupnici uvjerljivom većinom potvrdili
ulazak Hrvatske u NATO, marginalna je politička stranka iskoristila
svoje ustavno pravo da ljude pozove na referendum i dobila je potporu
tek nešto više od tisuću ljudi. Svi su ostali u Sloveniji rekli da s
Hrvatskom žele dobre odnose.
• Slovenski premijer Pahor upozorava
da bi se referendumska situacija mogla ponoviti pri ulasku Hrvatske u
EU.
– Uvjeren sam da većina Slovenaca ne želi daljnja zaoštravanja s
Hrvatskom niti žele da Slovenija svojim susjedima napravi nešto loše i
time pogorša odnose među ljudima. Vrlo ugledni slovenski sociolozi i
komentatori sve češće u javnosti nastupaju kao korektiv slovenske
politike i upozoravaju na pozitivne interese koje imamo u odnosima s
Hrvatskom. Takav je korektiv politike, koja sebi umišlja da je uvijek u
pravu, u slovenskoj javnosti dobro primljen.
• Koliko to utječe na razmišljanje
političara?
– Mislim da ćemo do rješenja doći lakše ako budemo sposobni na
problem pogledati kroz optiku druge strane. Mi moramo znati razumjeti
interes Hrvatske da uspješno zaključi pregovore o ulasku u EU, a
Hrvatska treba razumjeti naš interes da riješimo granični problem onako
kako to želimo, a koji ne bi oštetio nijedan realan interes Hrvatske.
Mi smatramo da sporazumom možemo ostvariti teritorijalni dodir naši
voda Jadrana s otvorenim morem. Takav bi sporazum nadilazio
najkonvencionalniji međunarodno-pravni pristup, uz poštovanje
dugoročnih interesa druge strane. Takve su probleme riješili Monako i
Francuska pa Njemačka, Nizozemska i Danska, a o takvim rješenjima, s
priloženim skicama, u svom udžbeniku međunarodnog prava govori i
akademik Davorin Rudolf, gdje lijepo objašnjava i načelo pravednosti.
• Gdje je tu novi pristup?
– Obje se strane slažu da polazište dogovaranja bude stanje na granici
kakvo je bilo 25. lipnja 1991. godine, i to je već novo ishodište koje
je dovoljno da za sobom ostavimo prepirke i incidente. Drugo je da u
rješavanju tog problema više nismo sami. Sada je tu i interes EK-a i
EU. Tu je i spremnost povjerenika za proširenje da se na tome angažira.
Tu su članovi ekipe, koja je spremna tražiti kompromisno rješenje.
Treba još samo odgovoriti na pitanje: jesmo li za kompromis?
Ako nismo, onda je najbolje odmah zaboraviti na tihu i glasnu
diplomaciju. Ako jesmo, onda je krajnje vrijeme da se počne tražiti
kompromis, da se prekine s međusobnim etiketiranjem tko ima dobre, a
tko loše namjere. Mislim da se nalazimo pred vanjskopolitičkim ciljem
koji je za Hrvatsku puno važniji od ulaska u NATO. Ulazak u EU je puno
sudbonosniji i Slovenija je to iskusila već u ovoj gospodarskoj krizi,
koju kao članica EU i eurozone podnosi lakše.
Nadam se da i hrvatska politička elita želi Hrvatsku u EU i ne
podliježe iskušenjima da taj zastoj u pregovaračkom procesu i spor koji
imamo iskoristi samo za potrebe predizbornih aktivnosti. Čujem da u
Hrvatskoj ima nagađanja koje govore da je u ovom trenutku Hrvatskoj
bolje biti samo pridružena članica EU, koja može uživati gospodarske
prednosti tog statusa, a nije obvezna provesti zahtijevane korjenite
reforme. Ja tako nešto ne tvrdim, ali ponekad se stekne i takav dojam.
Uvjeren sam da je Hrvatskoj mjesto u EU. Iz sadašnje situacije moramo
izaći prema načelu win-win, odnosno svi moramo imati dojam da smo svoj
cilj postigli i da nam je rješenje koristilo. Ali za takvo se rješenje
moramo potruditi.
• Slovenski je premijer nakon susreta
u sklopu summita EU – SAD donio poruku da bi se moglo vrlo brzo
dogoditi da parlamenti Slovenije i Hrvatske dobiju na razmatranje
dokument s ponuđenim rješenjima.
– Ne vidim nikakva razloga da se o definiciji cilja i pristupa
medijaciji-arbitraži ne dogovorimo vrlo brzo.
• I time se prekida slovenska blokada
pristupnih pregovora Hrvatske s EU?
– I time se stvaraju okolnosti potrebne za proaktivno dogovaranje oko
granice.
• Kada će nastupiti deblokada?
– O tome se treba dogovoriti nakon što bude deklarirana spremnost obiju
strana da traže kompromisno rješenje. U tim stvarima treba računati na
postupnost. Nitko nije spreman već na početku platiti punu cijenu
dogovora.
• Sve se više približava rok završetka
hrvatskih pristupnih pregovora, približava se kraj mandata sadašnjeg
saziva Europskog parlamenta i EK-a, završava češko predsjedanje EU i
nastupa švedsko predsjedavanje, čiji je ministar vanjskih poslova Carl
Bildt prošli tjedan Sloveniji na svom blogu uputio nekoliko neugodnih
poruka.
– Te su poruke neugodne i za nas, ali i za njega.
• Ali će on od 1. srpnja voditi Vijeće
ministara EU.
– To će morati voditi bez osobnog angažiranja i ambicija, bez
etiketiranja. Ja sam na njegov blog odgovorio vrlo kritično u svom
blogu.
• Pojavilo se i novo stajalište
ministra vanjskih poslova Austrije.
– Time što preuzima ulogu odvjetnika ili instrumenta jedne strane
ministar susjedne države pravi vrlo slabu uslugu naporima za traženje
rješenja. U trenutku kada EK ulaže napore da se pronađe rješenje, on se
pojavi s prijedlogom za koji unaprijed zna da Sloveniji nije
prihvatljiv. Mi ne razgovaramo o problemu režima plovidbe. Mi znamo da
imamo pravo na neškodljivu plovidbu te razgovaramo o granici i
teritorijalnom dodiru s otvorenim morem, koji se dobije ili iz
konfiguracije obale i razgraničenja na kopnu ili sporazumom dviju
država.
• Sada je to postao donekle i europski
problem.
– Nije to loše ni za Sloveniju ni za Hrvatsku jer smo europske države i
samo je pitanje vremena kada će obje države biti u EU. Slovenija
podupire ulazak Hrvatske u EU jer je to u njenu interesu, a ne zato što
bi je netko mogao prisiliti da promijeni svoje stajalište. Samo na putu
do EU moramo riješiti taj problem.
• Znači li to da je i dalje na snazi
slovensko stajalište – prvo granica, pa onda Hrvatska u EU?
– Ja to tako oštro ne bih postavio, ali bi to bilo poželjno. Više bih
to postavio kao zadaću politikama da s više razumijevanja, angažiranja,
spremnosti na otvoren, strpljiv i kulturan dijalog pristupe rješavanju
problema ne postavljajući vremenske ili ultimativne uvjete.
• Kako će na to utjecati zaključci
slovenskog parlamenta o “nepriznavanju hrvatskih propisa koji krše
teritorijalnu cjelovitost Slovenije”?
– U tom je zaključku samo zapisano to što je oduvijek službeno
stajalište Slovenije, a to slovenske političare ni u čemu ne ograničava
da s Hrvatskom postignu razuman i trajan sporazum. Ti su zaključci
izglasovani u ozračju i vremenu kada je primarna kratkoročna zadaća
bila omogućavanje Hrvatskoj da u predviđenom vremenu uđe u NATO.
Trebalo je onemogućiti najavljene zahtjeve za održavanje referenduma i
mislim da je u slovenskoj javnosti stvorena spoznaja da bi takav
referendum bio štetan za naše odnose s Hrvatskom. Zbog toga je akcija
prikupljanja potpisa za održavanje referenduma imala tako slab odziv.
• Nisu izbjegnute ni nacionalističke
strasti!
– Traženje rješenja za politički problem stvar je realnog angažiranja i
volje političara koji pokraj sebe moraju imati pametne ljude,
stručnjake za međunarodno pravo i za još pokoje područje, da dođu do
uravnotežena i prihvatljiva kompromisa. Ključna je riječ kompromis.
Ako se trudimo i želimo do njega doći, onda ćemo do rješenja sigurno i
doći. Važno je da takvo rješenje unaprijed ne opterećujemo retorikom
isključivanja koja miriše na nacionalizam. Europi je nacionalizam
suvišan i nepotreban. Mislim da ćemo Slovenci i Hrvati graditi Europu
kojoj je nacionalizam nevažna kategorija. U Europi smo svi stranci i
domaćini, a tko to ne bude shvatio, ostat će u Europi stranac. To je
lice i naličje Europe i takav nas pristup mora voditi u EU. Nešto više
širine, nešto više tolerancije.
• U tom kontekstu hrvatska javnost
teško razumije slovenske poteze prema Hrvatskoj, kojoj se ulazak u EU
onemogućava.
– Ali ne pokušava razumjeti slovenske interese i stajališta zašto je
tomu tako. Moram reći da se slovenska stajališta hrvatskoj javnosti
predstavljaju s isključivo negativnim nabojem ili ironijom ili
podcjenjivanjem. Za nas je to važno pitanje.
Za francuskog je ministra vanjskih poslova to apsurdno pitanje jer je
kazao: Pa što je to 25 km granice?! Moj mu je odgovor bio da, kada bi
riječ bila o 300 metara granice između Elzasa i Njemačke, onda bi to
mogao biti razlog za treći svjetski rat. Za nas je to važno pitanje i
očekujemo da će hrvatska javnost i hrvatska politika pokušati shvatiti
zašto je to za nas važno pitanje.
RJEŠAVANJE PROBLEMA HRVATSKO-SLOVENSKE GRANICE