Dok sve nije dogovoreno, ništa nije dogovoreno", pravilo je koje
uokviruje napore da se postigne sporazum o važnim pitanjima. Na
primjeru protekloga rata u Bosni i Hercegovini, čak i kad bi sve bilo
dogovoreno, pravilo je pogaženo bezbroj puta, a sukobljene strane u
najkrvavijem sukobu na prostoru bivše Jugoslavije zbog nerazumnih
političkih ciljeva svjesno su produljivale agoniju, što je dodatno
značilo na stotine mrtvih i ranjenih i još više uništenu nadu u
budućnost.
Ratno Predsjedništvo Bosne i Hercegovine, ponekad dezorijentirano,
katkad pomirljivo ili pak agresivno, savršeno se uklapalo u ovaj
zamršeni okvir, što potvrđuju zapisnici sa sjednica održanih između
1991. i 1995. godine. Skraćeno izdanje transkripata objavila je u
svojemu internetskom izdanju Udruga sv. Jurja u sedmom svesku časopisa
National Security and the Future kojemu je glavni urednik dr. Miroslav
Tuđman.
U tome dokumentu, koji je priredio Tomo Lučić, prognani Hrvat iz
srednje Bosne koji sada živi u Njemačkoj, detaljno su opisani događaji
u radu Predsjedništva BiH koje je od početka srpske agresije do 1995.
promijenilo desetak članova.
Pokojni bošnjački lider Alija Izetbegović bio je, prema zapisima,
neosporni autoritet koji je mijenjao članove državnoga vrha kao na
filmskoj vrpci, već kako mu je trebala potpora za provedbu političkih
ciljeva. Izetbegović je cijenio isključivo njemu odane članove
državnoga vrha, a počesto je vrlo nesigurno donosio odluke. Dokumenti
opisuju srpsku agresiju, hrvatsko-bošnjački rat, mirovne ponude i borbu
za svaki pedalj zemlje Bosne.
Tako se u zapisnicima sa sjednica državnoga vrha iz 1991. i 1992. može
jasno iščitati da je dugo vjerovao u opstanak Jugoslavije, zbog čega je
često slao pregovarače u Beograd ili je pak tijekom 1991. u nekoliko
navrata razgovarao s bivšim načelnikom Generalštaba Armije BiH,
generalom Veljkom Kadijevićem ili pak s načelnikom Saveza
socijalističke narodne obrane Blagojem Adžićem.
IZETBEGOVIĆ: Dakle, bošnjačkom narodu je opstanak Jugoslavije
odgovarao, ne po svaku cijenu, naravno, nego neke manje ili više
rekonstruirane zemlje Potrudit ćemo se da ne bude nikakvih problema s
te strane, da armija nemadne neprijatnosti kakve je imala u Hrvatskoj.
To je Izetbegović obećao Kadijeviću 15. listopada 1991. iako se upravo
u to vrijeme dogodila prva agresija na BiH u mjestu Uništa nedaleko od
Kijeva, ili pak u mjestu Ravnom. Čak je predlagao, a to govori zapisnik
s jednoga sastanka, "da unesemo odredbu da se BiH ne može odcijepiti od
Jugoslavije, ne može proglasiti nezavisnost bez nekog plebiscita koji
bi se onda zakazao ako bi se ikada do toga došlo".
Zaokret se u Izetbegovića, koji je dominantno usmjeravao rad
Predsjedništva, dogodio u nekoliko navrata. Nakon inzistiranja iz
Zagreba 10. 1. 1992. prvi put prihvaća realnost da će se scenarij
Hrvatske ponoviti u BiH, ali i nakon toga nastoji balansirati odnos
prema Beogradu, odnosno Zagrebu.
IZETBEGOVIĆ: Pokušavaju nam demontirati krov nad glavom da bi imali
veliku kuću. Da bi velika država bila. Mi treba da ostanemo potpuno bez
države. Mi ne možemo imati ni malu državu. Jer drugi hoće da imaju
veliku državu, da svaki Srbin bude u toj državi.
Izetbegović je svjestan da su Srbi preuzeli oružje Teritorijalne obrane
i da se sprema agresija. No samo deset dana poslije oštro upozorava
Hrvatsku da povuče oružane snage nakon što je to od njega zatražila
JNA.
"Također, Predsjedništvo je zadužilo Vladu SRBiH da ostvari kontakt sa
nadležnim organima Republike Hrvatske zbog prelaska i oružanih
djelovanja njezinih jedinica na području SRBiH i da se osigura
povlačenje svih tih jedinica nazad u Hrvatsku."
Dvadeset dana prije izravnog udara na Sarajevo, Izetbegović prihvaća
kolateralne štete u Hercegovini nastale zbog sukoba hrvatskih postrojba
i JNA u Mostaru naivno vjerujući da se to neće ponoviti u Sarajevu.
"Imamo jednu direktnu agresiju u zapadnoj Hercegovini, imamo pasivno
pomaganje ovdje i ondje. To su činjenice.
Sigurno da njihove baterije trenutno iz Lukavice iz kasarne Maršal Tito
ne djeluju", rekao je na sjednici 14. travnja 1992.
Posebno zanimljivo poglavlje u tim dokumentima iz Predsjedništva
otkriva i dodatna arhiva koja govori o posrednim pregovorima s JNA na
Ohridskome jezeru, a 26. 4. u Skopju je potpisan sporazum o povlačenju
JNA iz BiH. Sporazum koji je predviđao i razoružanje, odnosno
kapitulaciju paravojnih snaga, a uglavnom su bili Hrvati naoružani i
spremni za srpsku agresiju, potpisali su Izetbegović, predsjednik
Predsjedništva SFRJ Branko Kostić i v.d. SSNO general Blagoje Adžić.
Posebno mjesto u izdanju transkripata sa sjednica Predsjedništva govori
o odnosima u tome kolektivnome tijelu u kojemu su, prije svih, Hrvati
Miro Lasić, Stjepan Kljujić, Ivo Komšić, Franjo Boras, ali i čelnici
Vlade Mile Akmadžić ili Jure Pelivan bili glas razuma koji se najviše
zauzimao za okončanje rata.
Nakon što je Izetbegović odbacio mirovni poziv iz Lisabona koji je
inicirala Europska zajednica (EZ), Akmadžić je zatražio da se ratna
opcija zamijeni pregovorima. Izetbegović je, pak, bez velikih aduta,
vjerovao u intervenciju NATO-a. I u srpnju 1992., kad rat snažno
plamti, Izetbegović još uvijek dvoji o suradnji. Uoči Splitskog
sporazuma dvoji zbog vojnog dijela suradnje iako mu je jasno da sva
pomoć mora ići preko Hrvatske.
Ni Splitski sporazum s Hrvatskom nije bio dovoljan za međusobno
povjerenje između Zagreba i Sarajeva. Slično su završili deseci drugih
sastanaka i mirovnih planova u Ženevi, od Vance-Owenova plana.
IZETBEGOVIĆ: Imamo li šansi da pobodemo zastave s ljiljanima u B. Luci,
Grudama ili nemamo tih šansi. Ako imamo tih šansi, koliko je daleko taj
cilj. Ako tih šansi nema i ako se one ne mogu da vide nikako, bi li se
možda pomirili s time da te zastave zasad budu na velikom dijelu BiH pa
da se kasnije drugim metodama šire. Rat se može nastaviti i drugim
sredstvima.
Akmadžić u Ženevi 1993. okreće leđa Izetbegoviću jer nije prihvatio
plan unutarnjeg preustroja na deset regija koji je jedino u cijelosti
potpisao čelnik Herceg Bosne Mate Boban. Propast Vance-Owenova plana
značio je uvod u krvavi hrvatsko-bošnjački rat. Sljedeća ozbiljnija
mirovna misija bila je potkraj 1993. kad se zagovarao ustroj triju
republika. Na ovome ispitu pokazale su se ratne vlasti Sarajeva,
nastojeći osvojiti što više teritorija, protiv slabije strane
Hrvata.
IZETBEGOVIĆ: Traži se najmanje 33,3% za Republiku, izlaz na more,
suvereni izlaz na more, izlaz na Savu, luka Brčko, a što se tiče
prostora 33%, to ćemo pregovaračima dati neka izganjaju maksimalno
najpovoljniju kombinaciju teritorija od 33,3%. Ako uzmemo u centralnoj
Bosni nešto više, onda ćemo malo manje morati u istočnoj Bosni. Ali
uglavnom taj zbir mora postojati.
Sporazum o uniji triju republika isključivo je vezivao uz izlaz
muslimanske republike na more kod Neuma i sređivanjem srednje Bosne.
KLJUJIĆ: Ali pazite, meni je u interesu da Armija oslobodi Vitez, ali
mi nije u interesu da ona sedma brigada (mudžahedini, op.a.) uđe unutra
i pobije one Bosanke u onim bijelim nošnjama. Ne zato što to njoj kaže
Armija, nego zato što mi znamo i naše unutarnje slabosti u vezi
vertikale.
No pitanje srednje Bosne bilo je usko vezano za Mostar. I što je
bošnjačka Armija BiH više stiskala hrvatska područja srednje Bosne, to
su Hrvati bili agresivniji u Mostaru. Tuđman i Boban su na sastanku s
Izetbegovićem u siječnju 1994. u Bonnu ponudili bezuvjetno primirje.
Izetbegović parafrazira Tuđmana.
"Ako se radi o tome da se dođe do mira, pa ako je problem tog Mostara,
molim vas, ja ću utjecati na bosanske Hrvate da to prihvate. Onda se
Boban javio i rekao, predsjednik je već utjecao." I bošnjački vrh
vjerovao je da britanske mirovne snage snose dio odgovornosti za
hrvatsko-bošnjački rat u srednjoj Bosni.
"U UNPROFOR-u ima onih kojima je stalo do tih sukoba, nemojte to
zaboraviti. Tu su se neke strane sile umiješale kojima je stalo", rekao
je član Predsjedništva BiH Ejup Ganić odgovarajući Ivi Komšiću na
prijedlog početkom 1994. da UNPROFOR štiti primirje u srednjoj Bosni.
Vojnu pomoć koja je stizala u BiH Izetbegović je isključivo držao pod
svojom nadležnošću, a tek 1995. priznao da to nije htio ustupiti
Hrvatima u BiH tijelima vlasti. I tadašnji premijer Haris Silajdžić
imao je 3. kolovoza 1995. okršaj s Izetbegovićem koji nije želio
ispustiti utjecaj na vojne i novčane tijekove.
SILAJDŽIĆ: Za sve vrijeme mandata, po vojnim pitanjima, posebno
planiranjima i izvođenja vojnih operacija nisam znao ništa od
pažljivijeg čitatelja novina Svi znaju da Vlada ne vlada
IZETBEGOVIĆ: Ja i moja ekipa U čitavom modernom svijetu uz Vladu, 90%
stvari se završava privatnim linijama
SILAJDŽIĆ: Nije točno!
IZETBEGOVIĆ: Privatne inicijative, osobne
SILAJDŽIĆ: Sam si rekao da 90% novaca ide izvan Vlade, e onda je tu i
90% moći.
IZETBEGOVIĆ: Ja sam rekao da kontroliram fond za obranu, a ostalo je u
rukama Vlade
SILAJDŽIĆ: Zašto fond ne bi bio u Ministarstvu obrane?
IZETBEGOVIĆ: Ti znaš razloge zbog čega Vladu vode Pelivan i Akmadžić,
taman sam njima trebao dati.
Transkripte je bilo lako nabaviti
Autor opširnog dokumenta Tomo Šimić preslušao je na tisuće metara magnetofonskih vrpci koje su dobivene od nenavedenih izvora iz ratnoga Predsjedništva BiH. I sam je autor svjestan da se dokumentima pokušavaju na uhodan način diskreditirati određeni članovi Predsjedništva. Dio pak zapisnika nije bio dostupan, a dio nije bio potpun. Problem je bilo složiti dokumente jer su, čini se, namjerno bili izmiješani. U ratu nije bilo dovoljno vrpci pa su neke presnimavane u nekoliko navrata. Više od 4500 stranica transkripata sažeto je na 200 stranica, što je od autora zahtijevalo višegodišnji rad. Šimić misli kako će objavljivanje ovih dokumenata pomoći rasvijetliti te dati potpuniji uvid u ono što se zbivalo na prostoru BiH i regije tijekom krvavog rata.
Tuđman priznao: Srbi su nudili podjelu BiH
Kako je 28. siječnja 1994. na jednoj od brojnih sjednica posvjedočio Izetbegović, Tuđman mu je priznao da su Srbi nudili podjelu BiH. To može upozoravati na Tuđmanovu iskrenost ili pak ispipavanje. IZETBEGOVIĆ: Kaže, znate, ja imam ponudu Srba hajmo mi to popoloviti, šta se mi ovdje mislimo. Znate li vi da se to radi. Neki spolja ljudi mi govore, kaže, da više to nije ništa realno, to treba da se podijeli. Ja kažem, dobro, neka probaju. Samo rekao sam, neka znate, imamo 200.000 vojnika. Ne mogu se baš u džep staviti. Onda on kaže, naravno, 200 tisuća vojnika, ali oni ne znače ništa bez oružja. Ja sam rekao, vojnici znaju uzeti oružje itd., ali sam intimno mislio u sebi da je donekle u pravu. Problem oružja postoji. I ponekad promatram variranje tog našeg stava i znam da je točno, rezultat je naše procjene.