Sa šefom Reformista razgovarali smo o njegovoj koaliciji, o tome tko je kompetentniji da bude premijer, Milanović ili Karamarko...
Iako ste sklopili koaliciju s Ivom Josipovićem, vi zapravo vodite odvojene kampanje. Zašto?
- Kampanje su, naravno, zajedničke. Ali su koordinatori po izbornim jedinicama podijeljeni između nas Narodne stranke-Reformista i Josipovićeve Naprijed Hrvatska iz jednostavnog razloga: Mi nismo stranke koje ponavljaju model jedne stožerne stranke i njenih marioneta koje nemaju što za reći. Imate SDP i satelite, i HDZ i satelite; dakle stranke koje ne mogu nigdje osvojiti mandat ako ne idu sa SDP-om ili HDZ-om. Kod nas nije tako, mi imamo partnerski sporazum na potpuno ravnopravnoj osnovi, jedna je stranka centra, a druga je stranka ljevice. Koordinatori su u 1., 2., 4., 7. i 8. izbornoj jedinici od Naprijed Hrvatska, a naši su koordinatori u ostalih pet jedinica. Ali kampanja još nije počela pa niste ni mogli vidjeti naše zajedničke nastupe koje kampanja predviđa. Imamo i cijeli spektar poruka koje su zajedničke.
Gospodin Josipović je u jednoj televizijskoj emisiji rekao kako uvijek postoji rizik da Čačić koalira sa HDZ-om i da pitanje hoće li s vama uopće surađivati nakon izbora. Kako to komentirate i kakva se poruka time šalje biračima?
- Gospodin Josipović je time konstatirao kako je njegova pozicija potpuno lijeva. Naša nije, mi smo stranka centra. Naš zajednički temelj za izlazak na izbore su reforme i projekti koje smo definirali sporazumom. Ne pada nam na pamet da mi mislimo o lijevima ili desnima, jer nemamo mi što o njima misliti. Očito je da će oni jako puno misliti o nama nakon izbora. Reći ćemo im: Gospodo, izvolite, kažite što imate za reći. A mi ćemo inzistirati na stvarima koje smatramo važnima. Naše ciljeve možemo realizirati i kroz kontrolu iz parlamenta i participacijom u budućoj Vladi.
Nakon što je Jadranka Kosor dogovorila da će nositi vašu listu u petoj izbornoj jedinici rekla je da je sve dogovorila samo s vama i da ona nema ništa sa vašim partnerima Ivom Josipovićem i Slavkom Linićem. Ne implicira li i to krhkost koalicije Josipović-Čačić?
- Gospođa Kosor je izlazak na izbore dogovorila sa mnom zato što smo mi koordinatori pete izborne jedinice. Naravno da je i stranka Naprijed Hrvatska odobrila takav dogovor, kao što smo i mi njima odobrili da u osmoj izbornoj jedinici listu nosi nezavisni kandidat Slavko Linić. Smatram da su i gospođa Kosor i gospodin Linić veliki doprinos našoj koaliciji. Linić je ugledan čovjek s referencama i biografijom i nije bilo nikakvih prepreka da cijela koalicija ne strane iza njega. Ista je bila situacija i sa Jadrankom Kosor.
Problem je Jadranke Kosor to što ništa ne zna. Znate li čiji je to citat?
- Naravno, moj. Što se čudite? Nitko u hrvatskoj politici do sada nije bio, uz časne iznimke, spreman priznati rezultate drugih kad su ih postigli. U mom slučaju to nije tako. Kad nešto ne valja ja to jasno kažem. Ali isto tako Jadranka Kosor se kao predsjednica Vlade pokazala u jednom svjetlu za koje se bez rezerve može kazati da je bilo vrlo pozitivno iznenađenje u odnosu na ono što smo svi zajedno pretpostavljali da će se desiti. Ona je došla u jednoj gadnoj situaciji, u drugoj polovici 2009. godine, dakle nakon gospodarskog kraha 2008. godine i napravila je nekoliko rezova koji su od rata do danas neusporedivo najodlučniji. Srezala je budžet za 8,5 milijardi kuna u jednoj godini! To nikada nijedna vlada u Hrvatskoj u 25 godina nije napravila. Sadašnja Vlada toliko nije srezala u svih četiri godine. Drugo, osobno je donijela odluku o arbitraži sa Slovenijom. To se nije usudio napraviti Račan koji je potpisao sporazum ali ga nije poslao u Sabor. Gospodin Sanader nije ni pomislio da to napravi. Nije bilo nužno samo presjeći i reći mi to moramo napraviti, bilo je važno dobiti i podršku za takvu odluku. A dobila je i od mene i od SDP-a... Treća velika stvar, koja se danas derogira, je rušenje jedne mafijaške piramide. Da bi netko mogao rušiti mafijašku piramidu ima samo jedan preduvjet – a to ja da sam nema mrlje.
Cinici će reći da je vaša koalicija sa Josipovićem, Linićem i Kosor, koalicija odbačenih i poraženih koji su se udružili samo kako bi pokušali preživjeti na političkoj sceni. Što vas četvero veže?
- Slogan. Odgovorni ljudi za uspješnu Hrvatsku. Dakle, ne ljudi koji su došli ni od kuda, za koje nitko nije čuo, nego ljudi koji imaju svoje biografije. Pa mi razgovaramo o vođenju države!Primjerice, kad Manchester United uzima igrače, on uzima gotove igrače a ne one koji se tek trebaju izgraditi. Pa nije to trinaesta županijska liga! A da bi znao igrati u politici, koliko god pošten i talentiran bio, moraš imati najmanje 150 premijerligaških utakmica da bi uopće dobio osjećaj političkog prostora, kako bi uopće znao što govoriš.
Iduću Vladu sastavljat će ili Zoran Milanović ili Tomislav Karamarko. Tko je od njih kompetentniji da vodi Vladu?
- Ni na kakav način ovog trenutka ne možemo reći koje su kompetencije gospodina Karamarka jer nikad nije vodio Vladu. Dakle, u tom smislu to ne možemo procijeniti. Ono što se možemo nadati je da će odgovoriti zadatku, jer ima neku razinu iskustva u državnom sustavu. Nije bio u poziciji trenera, ali je bio u poziciji igrača. I to prvoligaškog igrača, jer ministar unutarnjih poslova nije bilo tko, pa nije bio ministar zaštite okoliša ili malog poduzetništva. Dakle, postoje temelji koji ne postoje kod Živog zida, koji ne postoje kod MOST-a i kod mnogih drugih političkih opcija, a u slučaju Karamarka te osnove postoje. Vrijeme će pokazati može li biti dobar premijer, ali pretpostavke ima. Kod Zorana Milanovića je druga situacija. On je ušao u poziciju trenera a da nikada nije imao prilike igrati prvoligašku utakmicu. Što se kasnije i vidjelo.
Je li što naučio u četiri godine na čelu vlade?
- Djelomično da.
Svi znamo da sebe doživljavate kao čovjeka koji rješava stvari, čovjeka koji ne sjedi u parlamentu, nego onoga tko je u izvršnoj vlasti. Vidite li se ugodnije u budućoj lijevoj vladi Zorana Milanovića ili u desnoj vladi Tomislava Karamarka? I u kojem resoru?
- Nakon autocesta, POS-a, a u deset mjeseci u ovoj Vladi brodogradnje i legalizacije objekata, te u gospodarstvu vođenja tvrtki u pet europskih i vaneuropskih zemalja, neizbježna je ta percepcija. Ipak, objektivno ono što će biti naša pozicija sutra jest želja da bitno utječemo na procese. Što će biti tanja razlika rezultata izbora, to će naš utjecaj biti veći. Da li će to biti sudjelovanje u vlasti, to nije sigurno. Naime, ova vlada ima osnovni problem koji će, osnovano sumnjam, imati i iduća. A to je da ne donosi odluke, a naročito ne one zbog kojih se gube glasovi. Da bi se donosile odluke morate imati određenu razinu odgovornosti, osim ako ste budala - njima je svejedno. Pretpostavka je i da imate određenu razinu znanja koju ova Vlada nakon mog i Linićevog odlaska više nema. Tamo nema nikoga tko vlada prostorom. Nakon prve godine mi više nemamo vladu nego skup izgubljenih ljudi. U tom smislu, iako sam ja po svom temperamentu, habitusu i biografiji čovjek projekata, mi nemamo ništa protiv da iduću vladu kontroliramo iz parlamenta. Dakle, izvolite realizirati to, to i to, ako želite da vam dajemo podršku iz parlamenta.
Tko vam je ipak bliži, Milanović ili Karamarko?
- Milanović.
Razgovarate li u zadnjih godinu, dvije sa gospodinom Milanovićem i da li su to samo kurtoazni razgovori ili pričate i o suštinskim političkim temama?
- Razgovarali smo i kurtoazno i suštinski.
A sa gospodinom Karamarkom?
- Samo kurtoazno.
Tko će biti nositelji lista u pet izbornih jedinica u kojima će Reformisti biti "izbornici"?
- U šestoj gradonačelnik Petrinje Darinko Dumbović, u devetoj saborski zastupnik Petar Baranović, u desetoj je doajen i jedan od osnivača HNS-a Jakša Marasović, u petoj Jadranka Kosor i u trećoj ja.
Drži li se predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović ustavnih okvira u predizbornoj kampanji?
- Nije izašla iz ustavnih gabarita, ali mislim da njezini javni nastupi od samog početka a unazad par mjeseci naglašeno štete i njoj i stranci za čije interese misli da ih promovira, dakle HDZ-u. To nije dobro. Nije slučajno Ustav tražio vanstranačku osobu na poziciji Predsjednika Republike.
Kako bi se Hrvatska prema izbjeglicama trebala postaviti danas a kako u doglednoj perspektivi?
- Hrvatska tu nema puno opcija. Politički se Vlada postavila kao i Reformisti. To je u redu. Operativno su kao i obično zakazali. Međutim, relativno brzo su uspjeli stabilizirati cijeli proces prihvata i transporta ljudi. Naučili su lekciju i stvar zasad funkcionira. No, hodajući uokolo u uniformama i zatvaranjem Bajakova rade cirkus u predizborno vrijeme, jer to donosi glasove. Pitanje je samo imate li želudac za to. Pravi problemi su negdje drugdje, to je proces koji će dugo trajati. Problem će nastati kada netko zatvori granicu što je moguće i vjerojatno. Kad se to desi mi nećemo imati izbora jer je to lančana reakcija. Morat ćemo i mi zatvoriti granicu. U okviru mogućeg, bez bodljikave žice. Dogovorene kvote za prihvat ljudi moramo ispoštovati, to je razina odgovornosti koju moramo preuzeti. Međutim, činjenica je da većina ljudi – ili barem pola-pola - ne bježi od rata, nego su ekonomski migranti. Oni su se probili iza ljudi koji bježe od rata.
Da li se gospodarstvo može ubrzati smanjenjem poreza na plaće i povećanjem osobne potrošnje ili je bolje smanjiti PDV i pojeftiniti robu i usluge?
- Država pred sobom ima dvije stvari koje treba istovremeno napraviti buduća Vlada. Jedna je skinuti teret s onoga koji sve i nosi, dakle gospodarstva. Točnije, treba smanjiti javnu upravu a pravosuđe i javna i državna poduzeća depolitizirati i uspostaviti kriterije uspješnosti. Tri posto najlošijih godišnje treba izlaziti iz javne uprave, uz prirodni odljev, a u sustav treba ulazi pola od tog broja – 1,5 posto. Novih, sposobnijih,pametnijih. Imamo jednu od tri najveće i najnesposobnije javne uprave u Europi. Tu ne treba velike pameti, samo hrabrosti da se to napravi. Ova Vlada se recimo nije htjela suočiti s tom činjenicom jer imate 240.000 ljudi koji su ujedno i birači, bojali su se gubitka glasova. Druga strana medalje je kako otvoriti prostor da se u Hrvatskoj počne zapošljavati i investirati. Više čak nemamo ni alibija – nema novca. Nakon deset godina mrcvarenja došli smo u šansu da novca ima ali smo ga nesposobni uzeti. Vlada treba imati samo jasnu sliku što hoće raditi i sposobnost da to dogovori s partnerima, s investitorima. Da ne bježimo kad nam na put stanu ovi ili oni partikularni interesi – od zelenih i plinskih lobija do u slučaju outsourcinga i sličnog - sindikalnih lobija. Vlada isto tako ne bi trebala imati kompleksa gurati investiciju bilo koje tvrtke, i ne smije se bojati da će ih se optuživati za pogodovanje ako osiguraju participaciju u svim pa i privatnim projektima koji dobiju financiranje iz EU. Vlada treba pomagati svima koji hoće ulagati.
Dakle, za ubrzanje ekonomije ne treba mijenjati porezni sustav?
- Nema smanjena poreza i nema povećanja mirovina od pet posto, bez da se prije toga ne naprave pretpostavke za to: smanjivanje javne uprave i odlučno vodstvo premijera i ministar u provođenju projekata. Samim igranjem poreznim sustavom ne rješava se ništa. To je oznaka nesposobne vlade. Nećete tako ubrzati ekonomiju. Tko drukčije kaže, bezočno laže. Mi govorimo o povećanju broja zaposlenih i povećanju prosječne i najniže mirovine za deset posto. A za to i za gospodarski uspjeh je preduvjet snažan "leadership", vodstvo izvršne vlasti, a ne petljanje po porezima. Porezi mogu biti dio igre, tek kada pokrenete cijelu priču. Postoji cijeli spektar uslužnih obrtničkih zanimanja i građanskih servisa poput krojača, frizera, postolara... koji zaslužuju da im smanjite porez na 13 posto. Ili, smanjenje PDV-a na hranu? Da, ali samo za neke proizvode koji su naša proizvodnja. Suštinski Vlada treba prebaciti opterećenje s rada na kapital. U tom smislu je važan porez na nekretnine koga načelno podržavam ali sam se suprotstavljao zato što za to nisu stečeni uvjeti jer mi uopće ne znamo gdje su i koje su to nekretnine. Ili porez na nasljedstvo? Mi o tome uopće niti ne govorimo. Ne govorim tu o oporezivanu malog nasljedstva već o porezu na veliko nasljedstvo, od deset milijuna eura na više. Mi od tim kategorijama ne vodimo računa, mi smo socijalno segregirano društvo. Dakle, ja imam stavove o porezima, ali smatram da se najvažnije stvari u ekonomiji ne rješavaju porezima već odlučnim vođenjem Vlade.
>> Čačić: HDZ ima istu ekipu kao prije 4 godine, nisu pokazali nikakve rezultate
>> Kosor i Čačić potpisali sporazum, Kosor prva na listi u petoj izbornoj jedinici
I to onog Manchester Uniteda iz 1958. koji se srušio s avionom.