velike pomorske ambicije

Kina je porinula novi nosač zrakoplova: Može li ugroziti premoć američkih vladara mora

CHINA-AIRCRAFT CARRIER FUJIAN-MAIDEN SEA TRIALS-COMPLETION (CN)
Foto: Pu Haiyang/XINHUA
1/5
04.06.2024.
u 10:55

Dug oko 315 metara, Fujian je veći od svojih prethodnika. Najočitija prednost njegove veće veličine je to što omogućuje veće zračno krilo za koje se vjeruje da broji oko 60 zrakoplova

Najnoviji kineski nosač zrakoplova napustio je vlastitim pogonom 1. svibnja vez u Šangaju. Poznat kao Fujian, nosač klase Type 003 potpuno je novog dizajna u usporedbi s prethodnim kineskim nosačima i simbol je kineskih pomorskih ambicija koje se neprestano šire. On je najbliži izravnom suparniku američke mornarice, čiji su nosači zrakoplova dugo smatrani gospodarima mora. Fujian predstavlja najnoviju evoluciju u kineskom programu nosača. Unatoč svom opsegu i impresivnoj brzini kojom se razvio, smatra se da ima neke nedostatke u pogledu ukupne snage i sposobnosti, u usporedbi s onima američke mornarice. 

Fujian je treći nosač zrakoplova koji je Kina izgradila za mornaricu Narodne oslobodilačke vojske (PLAN), a njegova je gradnja počela oko 2017. godine. Prva dva nosača, Liaoning klase Type 001 i Shandong klase Type 002, predana su u službu 2012. i 2017. godine. Liaoning i Shandong temelje se na sovjetskoj klasi Kuznjecov. Oba nosača malo su modificirana u odnosu na izvorni sovjetski dizajn kako bi uključila modernu tehnologiju i omogućila više prostora za zrakoplove, piše Business Insider.

Unatoč pokušajima modernizacije, mogućnosti Liaoninga i Shandonga ograničene su. Naime, mlažnjaci moraju uzletjeli vlastitim snagama. Posljedično, neki zrakoplovi ne mogu djelovati iz Liaoninga i Shandonga. Zbog ograničenja, neki su promatrači na Liaoning i Shandong gledali manje kao na ratne brodove spremne za borbu, a više kao na platforme za obuku s kojih Kina može steći iskustvo s proizvodnjom nosača i operacijama dok se priprema za postavljanje naprednijeg i sposobnijeg dizajna. Čini se da je Fujian taj napredniji i sposobniji dizajn.

VEZANI ČLANCI:

Dug oko 315 metara, Fujian je veći od svojih prethodnika. Najočitija prednost njegove veće veličine je to što omogućuje veće zračno krilo za koje se vjeruje da broji oko 60 zrakoplova. Ipak, najvažnija nadogradnja na Fujianu je korištenje sustava CATOBAR koji koristi katapult za lansiranje zrakoplova s ​​palube nosača. Iako sustav CATOBAR nije nov, Fujian je jedan od samo dva nosača na svijetu opremljena elektromagnetskim katapultima (EMALS), a drugi je novi USS Gerald R. Ford. EMALS katapult omogućuje Fujianu lansiranje težih letjelica od parnih katapulta, što znači raznovrsnije zračno krilo. 

S tri katapulta na svojoj palubi, Fujian će imati veću stopu izlijetanja od svojih prethodnika, budući da će moći katapultirati više zrakoplova unutar nekoliko sekundi od svakog lansiranja. Za usporedbu, Liaoning i Shandong mogu lansirati samo jednu letjelicu odjednom. Proba Fujiana trebala je ispitati pouzdanost i stabilnost njegovih pogonskih i električnih sustava. Nosač je već prošao probe privezivanja i dovršio opremanje, a izvješća su sugerirala da će biti pušten u službu krajem 2025. ili 2026. godine. 

Flota nosača američke mornarice trenutno se sastoji od 11 nosača iz dvije klase - Nimitz-klase i nova Gerald R. Ford-klase. Što se tiče Nimitz-klase, nosači su izgrađeni između 1968. i 2006. godine. Svi su dugi oko 332 metra, a djeluju na nuklearni pogon. Svaki brod može nositi oko 65 zrakoplova različitih tipova. Svi nosači klase Nimitz koriste sustav CATOBAR i opremljeni su s četiri parna katapulta. 

VEZANI ČLANCI:

Godine 2017., američka mornarica naručila je USS Gerald R. Ford. S družinom od oko 337 metara i istisninom od 100.000 tona, Ford je najveći ratni brod ikada izgrađen. Također je jedan od najnaprednijih s obzirom na to da je opremljen novom tehnologijom. U izgradnji su još dva nosača klase Ford, USS John F. Kennedy i USS Enterprise. Četvrti, USS Doris Miller, je naručen. Budući da Ford ne može podržati F-35C, Kennedy će biti prvi brod Fordove klase koji će imati nevidljive lovce kao dio svog zračnog krila. 

Američka mornarica ima bogato iskustvo s nosačima, uključujući iskusno osoblje koje može prenositi znanje novim generacijama. Nasuprot tome, Kina ima samo nekoliko godina iskustva. Drugi veliki ograničavajući čimbenik je činjenica da su svi dosadašnji kineski nosači na konvencionalni pogon, što znači da njihove parne turbine pokreću izgaranje goriva. To znači da su njihovi dometi mnogo ograničeniji jer će se morati puniti gorivom.

"Kina napreduje, ali sporo i još uvijek znatno zaostaje za SAD-om", rekao je za Business Insider Timothy Heath, istraživač u RAND Corporation. Kina planira izgraditi flotu od šest nosača do 2035. godine. Četvrti nosač navodno je u razvoju iako kineski dužnosnici još uvijek šute o detaljima. 

 

GALERIJA Preko dva parkirna mjesta, na invalidsko ili nasred ceste: Evo kako se sve parkiraju Hrvati
CHINA-AIRCRAFT CARRIER FUJIAN-MAIDEN SEA TRIALS-COMPLETION (CN)
1/20
Ključne riječi

Komentara 9

XA
xaron
22:16 04.06.2024.

Večina procjena Kineskih nosača govori i o nedostatku iskustva kao odlucujučeg faktora u njihovom koristenju.Primjer namodernijih Britanskih nosača pak ukazuje da iskustvo i nije neki bitanfaktor.Naime,najmoderniji Britanski nosači Q.E i PoW vise vremena provode na popravkama nego u plovidbi, iakoko Britanija ima 85 godina iskustva u koristeju nosača aviona.

Avatar Moloh
Moloh
11:26 04.06.2024.

Simpatični su ovi kinezi kad glume amerikance.

PE
PeroMjesečar
15:43 04.06.2024.

Moj gazda ima najveći brod, moj gazda ima najbolje jahte, moj gazda ima najbolje avione,moj gazda je jako bogat.Dok je dobrih sluga bit će i dobrih gazda. Nek je mom gazdi dobro, meni ne mora biti.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije