Dva koncesionara na hrvatskim autocestama – Istarskom ipsilonu i autocesti Zagreb – Macelj – dosad su državi na ime koncesijske naknade uplatili samo dva milijuna kuna, dok je Republika Hrvatska njima platila oko 2,3 milijarde kuna. Pokazuju to podaci Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture.
Ni kune u proračun
U obje su tvrtke većinski vlasnici strani građevinari – u Bina Istri francuski Bouygues, a u tvrtki Autocesta Zagreb – Macelj (AZM) austrijski Strabag, a manjinske udjele ima Hrvatska, odnosno njezine tvrtke. Država je najviše, 279 milijuna eura, dala Bini Istri, koja ima koncesiju od 1995., dok ona na ime koncesijske naknade državi nije uplatila ni kunu. AZM, koji je koncesijski ugovor potpisao 2004., dosad je u državni proračun uplatio dva milijuna kuna, a iz njega dobio 300 milijuna kuna.
U Ministarstvu navode da je Bini Istri državni financijski doprinos isplaćen ponajviše za sufinanciranje servisiranja duga korištenog za građenje Istarskog ipsilona u iznosu od 594 milijuna eura. Pri tome napominju da je kroz optimizaciju poslovanja i vraćanje svih raspoloživih viškova Bina Istra državi uplatila 93,3 milijuna eura. No, država će i dalje plaćati taj doprinos, oko 15 milijuna eura godišnje, sve dok koncesionar ne bude mogao financirati svoje troškove iz cestarine. A prihod od cestarine, koji je lani iznosio 194 milijuna kuna, još je premali za to pa Bina Istra nije dosad uplatila ni lipe koncesijske naknade. Prema koncesijskom ugovoru za Ipsilon, ta naknada plaća se kad Bina Istra od cestarine bude pokrivala sve troškove i bude imala raspoloživa gotovinska sredstva.
AZM-u je, pak, država, sukladno koncesijskom ugovoru, platila dosad 300 milijuna kuna na osnovi povrata PDV-a na naplaćenu cestarinu. Usto, zbog pada prometa i time prihoda Hrvatska je AZM-u odobrila državna jamstva po kreditima 2007., 2008., 2009., 2013. i 2014. godine u ukupnom iznosu od oko 132 milijuna kuna. Do sada je po osnovi tih kredita otplaćeno oko 57 milijuna kuna kredita.
Glavni izvođači radova
U Ministarstvu navode da je AZM po osnovi koncesijske naknade do sada isplatio dva milijuna kuna, a do isteka koncesije predviđena je naknada od oko 100 milijuna kuna. U AZM-u navode da su u gradnju uložili 300 milijuna eura. No, odmah su za naplaćivanje cestarine dobili već sagrađenih 40 kilometara autoceste. Bina Istra je, pak, dobila odmah u naplatu sagrađeni tunel Učka. Glavni izvođač radova na Ipsilonu bio je Bouygues, a na AZM-u Strabag.
>>6 razloga zbog kojih ću se opredijeliti za monetizaciju hrvatskih autocesta
>>Bina Istri država će vraćati uplaćeni PDV
Tako ce proci i ova monetizacija. Ovi ce pokupiti pare, a pare ce vracati ostale vlade.