OPASNA IGRA

Laserskim zrakama ometaju pilote i ugrožavaju promet

zrakoplov
Duško Marušić/PIXSELL
24.03.2014.
u 11:49

Prošle je godine zabilježeno četiri puta više slučajeva ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka u odnosu na 2010. godinu

U razdoblju 2011.-2013. u Hrvatskoj je zabilježeno ukupno 118 slučajeva ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka od strane pojedinaca ili skupina, a prošle je godine zabilježeno četiri puta više slučajeva ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka u odnosu na 2010. godinu, izvijestila je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo.

Prema prikupljenim podacima, ugrožavanje zračnog prometa događa se i najizraženije je tijekom kritičnih faza leta, odnosno tijekom faze polijetanja i slijetanja zrakoplova, a piloti tvrde da se pri tome izvor laserskih nalazio u bližoj okolici aerodroma. Prema istim podacima laserske zrake najčešće su korištene u blizini zračnih luka Zagreb, Split i Zadar.

Agencija za civilno zrakoplovstvo navodi kako je u velikom broju država prisutan rastući trend usmjeravanja laserskih zraka prema zrakoplovu, namjerno ili nenamjerno. Time može doći do odvlačenja pažnje, zasljepljivanje te nekontroliranih reakcija pilota, pa se u navedenim državama osim preventivnih poduzimaju i rigorozne represivne mjere poput zatvorske kazne ili visokih novčanih kazni. HACZ je, kao tijelo nadležno za nadzor sigurnosti zračnog prometa, poduzeo odgovarajuće aktivnosti za suzbijanje takvog ugrožavanja sigurnosti letenja u Hrvatskoj.

Kroz čl. 89. Pravilnika o aerodromima implementirana i međunarodna preporuka o zonama zabrane korištenja izvora laserskog zračenja koje se moraju ustanoviti u okolini aerodroma, određena ICAO Annexom 14 Konvencije o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu, odnosno ICAO dokumentom "Manual on Laser Emitters and Flight Safety", dok je Pravilnikom o izvješćivanju događaja povezanih sa sigurnošću u zračnom prometu uređen model izvješćivanja koji uključuje i MUP zbog pokretanja mjera za detekciju konkretnih osoba ili objekata vezanih uz usmjeravanje laserskih zraka prema zrakoplovu. Zakon o zračnom prometu u članku 78.a također spominje područja letenja u kojima je ograničena uporaba izvora laserskih zračenja.

Također, kroz navedene aktivnosti, a u suradnji sa nadležnim državnim tijelima unaprjeđuje se i sustav reaktivnog/represivnog djelovanja uspostavljen 2010. i 2011. god. u cilju detekcije konkretnih osoba ili objekata vezanih uz usmjeravanje laserskih zraka prema zrakoplovu te primjenu odgovarajućih, zakonom propisanih kaznenih mjera.

>> RH dobiva najsigurniji sustav za upravljanje zračnim prometom

Komentara 3

Avatar tituš
tituš
12:51 24.03.2014.

Nije poznato kako bi laserska zraka sa zemlje smetala pilotu u zraku. Pogledamo li malo kut slijetanja zrakoplova i eventualno mogućnosti od kuda bi zraka mogla dolaziti, nekako nije spojivo, osim ako ima laserskih zraka koje se lome. Jadni piloti nikako se ne mogu odvojiti od stjuardesa dok slijeću pa traže izgovor u laserima!

Avatar NijeMiNišta
NijeMiNišta
13:35 24.03.2014.

zaista besmisleno - kako to nekakva igračka od lasera može ugroziti avion? kako može zaslijepiti pilota sa 500 m udaljenosti? kako uopće može doći pilotu u oko kad je avion i kod slijetanja i kod polijetanja dignut nosom prema gore?

CH
chemica
13:41 24.03.2014.

Baš gledam kako su Ameri osudili balonju na 30 mjeseci zatvora jer je učinio, a na kraju i priznao nešto "nemoguće". Igrao se s laserom. Bio je tako gljup da je usmjerio snop i na policijski helikopter.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije