Intervju

Mijo Nikić: Osoba koja vjeruje nije bespomoćna pred bilo kojim izazovom pa ni pred bolešću

06.07.2016., Zagreb - Pater Mijo Nikic. Photo: Igor Kralj/PIXSELL
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
1/2
15.10.2016.
u 21:30

Bog traži da opraštamo, ali to traži i psihologija, koja upozorava da potisnuta mržnja ugrožava naše psihološko zdravlje

Psihološko-duhovni seminar u organizaciji Zaklade biskup Josip Lang i pod vodstvom p. Mije Nikića i p. Antuna Cveka, novost je na „tržištu“ duhovne ponude. Radi se o novoj vrsti seminara koji nije strogo karizmatski seminar, s duhovnom dimenzijom, nego je i psihološki.

– Nije ni strogo psihološki koji zanemaruje duhovnu dimenziju čovjeka, jer čovjek nije čisti duh, anđeo, nego je duhovno-tjelesno biće. Zato čovjeku prilazimo integralno ili interdisciplinarno. Dubinska psihologija pomaže nam da otkrijemo nesvjesne motivacije, potisnute traume i bolne emocije koje u obliku prisila naviru iz nesvjesnog i ugrožavaju integritet osobe, a vrlo često se potisnute psihotraume transformiraju ili konvertiraju u psihosomatske bolesti – kaže p. Mijo Nikić, navodeći kako će zbog toga obrađivati teme poput onih kako nadvladati stres i psihotraumu ili o značenju snova i govoru tijela i emocija.

Patološka i objektivna krivnja

– Bolji uvid u ranjenu prošlost pomaže nam da objektivnije vidimo svoje stanje, da manje optužujemo druge za svoje nevolje i bolesti i da budemo samokritični, što je preduvjet za istinsko oslobođenje i ozdravljenje. Seminar ima psihološku podlogu, koristimo se iznašašćem dubinske psihologije da otkrijemo blokade psihološke naravi, neprimjerene psihološke obrambene mehanizme koji koče normalno dozrijevanje osobe. Vjerujemo da konačni odgovor na čovjekova egzistencijalna pitanja dolazi iz transcendencije, od Onoga koji sve zna i sve može, drugim riječima od Svemogućega Boga – objašnjava p. Mijo Nikić, koji je i svećenik i psiholog. Jedna od tema je i o krivnji, kajanju i oproštenju, za koju p. Nikić kaže da je uvijek aktualna, a osobito u današnje vrijeme.

– Razlikujemo patološku krivnju koja nastaje kad se osoba osjeća tjeskobno, jer je povrijeđen njezin narcizam. To nije objektivna krivnja zbog povrede objektivnih vrijednosti, Boga i bližnjega, nego subjektivni osjećaj, odnosno patološka neurotična krivnja koju treba liječiti psihoterapijom. Međutim, postoji i objektivna ili autentična krivnja koja nastaje kad se povrijede ili izigraju istinske vrijednosti, kad se uvrijedi Bog grijehom i kad se nanese nepravda bližnjemu. Kad čovjek učini zlo, povrijedi drugoga, grijehom uvrijedi Boga, normalno je da će osjećati u sebi tjeskobu i krivnju. U tom slučaju ne pomaže psihoterapija, nego istinsko priznanje vlastite krivnje u sakramentu ispovijedi, autentično kajanje, iskrena isprika i nadoknada štete – kaže, dodajući da istinsko oproštenje koje se dobije od Boga i bližnjega liječi ranjenu dušu i spasonosno djeluje i na tijelo. Osoba koja je doživjela Božje oproštenje i sama bi trebala biti spremna oprostiti drugima, jer Bog traži da opraštamo drugima kao što i on oprašta nama.

– Ali to traži i psihologija koja nas upozorava da potisnuta mržnja i nespremnost da oprostimo, ugrožavaju naše psihičko zdravlje jer nas stalno podsjećaju na uvredu koju smo doživjeli. Tko sebi želi dobro, taj će opraštati drugima. Netko je lijepo rekao: „Oprosti, da oslobodiš u sebi sile ljubavi“ – kaže pater, dodajući kako je pritom važno upoznati sebe, zavoljeti se i promijeniti samoga sebe.

– Malo je ljudi koji istinski sebe poznaju. Uglavnom se radi o površnoj spoznaji kojom imamo neki uvid u ono što činimo i kako se ponašamo. Međutim, dublji korijeni ili temelji naše ličnosti, skrivene nesvjesne motivacije koje nas pokreću na djelovanje, ostaju nam često skrivene i nepoznate – kaže p. Nikić, najavljujući i tu temu na seminaru. Dodaje kako psihotraume doživljene u ranom djetinjstvu, kao i bilo kad u životu, ostavljaju bolne ožiljke na duši, a uz genetsku predispoziciju mogu prouzročiti razne neuroze pa i psihotične poremećaje.

– Doživljaj neprihvaćenosti, manjak ljubavi, teška razočaranja u afektivnom životu, naglo kidanje ljubavne veze u vrijeme adolescencije, dramatični razvodi braka i slični traumatski događaji uzrokuju veliku patnju i ostavljaju bolne posljedice na duši i tijelu. Iskrena molitva može donijeti izranjenoj duši utjehu i mir. Sam Isus jednom reče: „Dođite k meni svi umorni i opterećeni i ja ću vas odmoriti“ (Mt 11. 28). Da bi naša molitva bila uspješna, tj. uslišana potrebno je imati jaku vjeru. Sam Isus jednom reče: „Što god moleći pitate, vjerujte da ste to već primili, i bit će vam“ (Mk 11, 24). Zaista, mnogo može žarka molitva pravednikova, poručuje nam Sveto pismo. A mi postajemo pred Bogom pravedni onda kad se iskreno i skrušeno kajemo za svoje grijehe, kad ih ispovijedamo i kad čvrsto vjerujemo da smo otkupljeni snagom Kristove prolivene krvi – objašnjava pater ulogu molitve u borbi s problemima, naglašavajući kako zdrava i autentična vjera pridonosi duševnom zdravlju.

Iscjeliteljska snaga

– Brojni psiholozi i liječnici vjernici pripisuju religioznosti iscjeliteljsku snagu u liječenju raznih psihičkih poremećaja. Čovjek je religiozno biće i čovjek i religioznost idu zajedno. Tko iz perspektive vjere prilazi svojim životnim problemima sigurno će ih dobro i uspješno riješiti.

Viktor Frankl nam svjedoči da fizičke i psihičke strahote koncentracijskih logora nisu nadvladali oni koji su bili fizički najjači i najizdržljiviji, nego oni koji su bili jaki duhom, koji su imali jaku vjeru i pouzdanje u Boga kojemu ništa nije nemoguće i čija će pravda na koncu trijumfirati. Osoba koja vjeruje nije bespomoćna pred bilo kojim izazovom pa tako ni pred bolešću, budući da po vjeri ulazi u Božju svemoć, a Bogu nije ništa nemoguće – kaže p. Nikić, čiji seminar se od petka do nedjelje održava u samostanu Kćeri Božje ljubavi u Granešini u Zagrebu.

Uz psihološku i psihijatrijsku pomoć vjera može mnogo pomoći i kod oboljelih od PTSP-a, koji je posljedica doživljenih trauma zbog kojih su uznemireni.

– Takvoj osobi treba psihološka, često i psihijatrijska pomoć, a mnogo joj može pomoći i vjera u Svemoćnog Boga koji je jači od svih naših trauma. Molitvom izlazimo iz svoje nemoći i ulazimo u Božju svemoć. Bog ima rješenje za sve naše probleme i teškoće. Molitva aktivira pozitivne snage u nama i povećava kvalitetu života. Sakramentalni život pomaže vjerniku da bude uvijek na strani dobra, da štiti i promiče život, da širi ljubav i čuva nadu. Istinska vjera u Boga i angažirana ljubav najbolja su prevencija protiv samoubojstva – kaže pater Nikić.

>>Ovo je 10 čudesnih ozdravljenja po zagovoru Ivana Pavla II.

Komentara 10

Avatar istovari
istovari
14:03 16.10.2016.

Šamani i vračevi spretno manipuliraju neukima tisućama godina na osnovu šupljih mitova...

NE
nemanatrag
14:06 16.10.2016.

Baš sam ograničen što uplaćujem zdravstveno....

OG
Oger
12:23 16.10.2016.

Veli on "bogu nista nije nemoguce". A zasto onda taj bog ne spriejeci ratove, zasto dozvoli da milijuni djece i odraslih umiru od gladi, zasto ne sprijeci potrese i poplave. I na kraju zasto ne sprijeci razne crkve da stoljecima lazu i iskoristavaju citave narode?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije