CNN je upravo počeo emitirati seriju kratkih videospotova kojim se gledatelji širom svijeta pozivaju da “uživaju u Bosni i Hercegovini”. Ti turistički promotivni spotovi, u produkciji Agencije za promoviranje stranih investicija, sadrže velik dio onog najljepšeg i najboljeg što ova zemlja ima ponuditi i u idućim mjesecima vidjet će ih stotine milijuna ljudi.
Ja sam imao sreću nazočiti premijernom prikazivanju tih spotova i nadam se da će oni inspirirati mnoge gledatelje CNN-a da dođu i vide Bosnu i Hercegovinu vlastitim očima. Također, vjerujem da turizam ima potencijal pomoći u ekonomskoj transformaciji ove zemlje, a usudio bih se reći i psihološkoj.
Izazovna skijališta
Bosna i Hercegovina jedna je od najljepših zemalja na svijetu. Ona ima skijališta koja su raznolika i izazovna, ali i ekonomičnija i s manjim gužvama od onih u Alpama. Njezine netaknute predjele i močvare naseljeva raznolika flora i fauna koja je jedinstvena u svijetu. Ona ima povijesno i kulturno naslijeđe koje posjetiteljia nudi jedinstvenu glazbu, umjetnost i arhitekturu. I, ona ima tradiciju i gostoprimstvo koje je bogato i neprolazno.
Ovaj treći element manjkav je u Bosni i Hercegovini. Hotelijeri i turoperatori znaju što im je potrebno u smislu razvitka stateškog planiranja, marketinga i infrastrukture, ali organi vlasti tek trebaju pokazati da su voljni odgovoriti na te zahtjeve. Uzmimo, na primjer, nacrt zakona o turizmu, koji bi omogućio efikasno reguliranje te grane, donošenje sveobuhvatne razvojne strategije i reformu aranžmana za prikupljanje turističkih taksi te uredio načine trošenja prihoda. Taj zakon već je godinama u fazi izrade jer se profesionalne, birokratske i političke interesne grupe radije prepiru između sebe nego da postignu kompromisan sporazum koji bi omogućio sektoru turizma da se pokrene i počne stvarati bogatstvo za Bosnu i Hercegovinu.
Zatim, ima relativno jednostavnih zadataka kao što je uvođenje jedinstvene klasifikacije hotela.
Hoteli kao lutrija
Posjetitelj koji jedne noći odsjedne u hotelu s tri zvjezdice u Banja Luci, a druge noći u hotelu s tri zvjezdice u Mostaru očekuje da će spavati u sobi iste kvalitete i imati uslugu iste kvalitete – ali neće jer hotelska klasifikacija nije standardizirana, zbog čega proces rezerviranja hotela u ovoj zemlji pomalo liči na lutriju.
Osim toga, tu je i pitanje turističke kulture. Ljudi koji obožavaju prirodne ljepote Bosne i Hercegovine šokirani su kada vide smeće i zgražaju se jer se građevni otpad može odlagati pokraj puta.
Oni također odbijaju jesti u restoranima u kojima su konobari neuredni, bezobrazni i vulgarni, bez obzira na kvalitetu hrane ili privlačnost lokacije. Svakom pitanju koje sam spomenuo mora se posvetiti pozornost želimo li da ova zemlja evoluira u turistički raj koji se može vidjeti u reklamama na CNN-u. Ta pitanja mogu se riješiti i turizam može postati ključ za transformaciju Bosne i Hercegovine tako da i Bosanci i Hercegovci, a i milijuni ljudi širom svijeta “uživaju u Bosni i Hercegovini”.