INTERVJU: Marko Radenović

Mladi su skloniji koristiti uslugu vožnje na zahtjev nego posjedovati automobil

Zagreb: Marko Radenović, novi direktor Bolta u Hrvatskoj
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
1/5
08.07.2024.
u 14:15

Novi direktor Bolta u Hrvatskoj Marko Radenović govori o prednostima usluge vožnje na zahtjev, ali i novostima koje planiraju uvesti

Marko Radenović nedavno je preuzeo vodstvo najveće poslovne vertikale Bolta, vožnje na zahtjev, u Hrvatskoj, zamijenivši Tomislava Lukačevića, koji je unaprijeđen na poziciju regionalnog menadžera za vožnje na zahtjev za franšizna tržišta. Bolt u Hrvatskoj već odavno nije samo taksi služba ili prijevoz na zahtjev, već se radi o još više platformi čiji bi se broj u neposrednoj perspektivi mogao i povećavati. Sam Radenović dolazi iz ugledne konzultantske tvrtke u kojoj se bavio i platformskim radom pa je i s te strane bilo interesantno postaviti mu nekoliko pitanja.

Dolazite u Bolt iz McKinseya, gdje ste vodili projekt Budućnost rada u Hrvatskoj. Upravo je platformski rad u Hrvatskoj i dalje velika tema. Što mislite o izmjenama zakona koji se tiču platformskog rada i njihovoj provedbi do sada?

Izmjene zakona su na snazi već pola godine, dobro su osmišljene i ne narušavaju prirodu ove vrste rada, dok istovremeno državi omogućuju učinkovitiji nadzor. Drago nam je da je pojava rada putem digitalnih platformi također potaknula i širu digitalnu transformaciju, pa sada imamo digitalne državne alate poput Jedinstvene elektroničke evidencije rada (J.E.E.R.). Ministarstvo nadležno za rad napravilo je korak u pravom smjeru ustrojivši suvremen i napredan sustav nadzora. Bolt je integriran u J.E.E.R., a u komunikaciji s ministarstvom i svim svojim partnerima aktivno smo radili na tome da razdoblje tranzicije prođe što lakše za sve dionike. J.E.E.R. je trenutno osmišljen kao alat za nadzor rada putem digitalnih platformi, ali ima potencijal za znatno širu primjenu neovisno o vrsti rada ili gospodarske djelatnosti.

Kakva je uopće situacija s vozačima iz drugih država u Boltu, koji je udio i povećavali se? Čuli smo da strani državljani čak ovdje osnivaju i partnerske tvrtke.

Naš ukupan broj aktivnih partnera vozača fluktuira ovisno o razdoblju u godini te potražnji. Možemo reći da oni približno čine od 5 do 10 posto ukupnog broja aktivnih vozača. Jednako kao i građani Hrvatske, stranci mogu osnovati tvrtku ako zadovoljavaju sve hrvatske zakone. Imamo velik broj partnerskih tvrtki koje koriste našu platformu, a moguće je da je nekoliko od njih u vlasništvu osoba koje nisu iz Hrvatske. Za sve njih vrijede jednaki uvjeti kojih se moraju pridržavati kada je riječ o suradnji s nama. Kao platforma, otvoreni smo za sve potencijalne partnere, bez obzira na njihovu nacionalnost, spol, rasu i slično, sve dok ispunjavaju naše standarde i zahtjeve nadležnih tijela. Naša tehnologija pomaže u tome jer aplikaciju za vozače možete koristiti na bilo kojem jeziku. S druge strane, za putnike to ne predstavlja nikakav problem jer možete rezervirati vožnju i komunicirati s vozačem putem aplikacije bez potrebe za verbalnim kontaktom.

POVEZANI ČLANCI:

Ovo je i bitno različito radno mjesto od konzultanta u velikoj konzultantskoj kući. Koje novosti mislite donijeti u Bolt kao novi direktor?

Ova je pozicija doista drukčija, primarno zato što su konzultantski timovi nešto manji. Međutim, kao bivši konzultant, svakako sam naviknut na suradnju s timom s kojim analiziram veliku količinu informacija i podataka kako bismo promatrali trendove, prikupljali uvide i donosili odluke sukladno tome. Bolt je brzorastuća, relativno mlada tvrtka sa start-up mentalitetom, koja trenutno prolazi kroz svojevrsnu transformaciju. Mijenjamo pristupe koje smo prerasli i umjesto njih uvodimo procese koji će nam omogućiti daljnje skaliranje poslovanja. Moja je uloga pomoći u toj tranziciji, uključujući unapređenje izvještavanja i analitike, upravljanje projektima i razvoj strategije za plasiranje novih usluga na tržište. Boltova aplikacija i usluga općenito stalno se razvijaju. Produktni timovi smješteni u Boltovim hubovima neprestano rade na novim značajkama koje na kraju doprinose boljem korisničkom iskustvu partnera vozača i putnika. Međutim, naš korisnik je ovdje u Hrvatskoj i nitko ga ne poznaje bolje od lokalnog tima, koji svaki dan čini sve kako bi uslugu poboljšao.

Primjetno je kako se mladi sve više i više koriste uslugom vožnje na zahtjev. Mislite li da će tako ostati, hoće li ta ista publika ostati kod takvog načina prijevoza ili će ipak odlučiti nabaviti vlastiti automobil?

Usluga vožnje na zahtjev postala je izuzetno popularna među mladima, a vjerujem da će ovaj trend nastaviti rasti. Mladi cijene praktičnost i jednostavnost usluga koje pružaju platforme poput Bolta, što je u skladu s globalnim trendovima promjene koncepta vlasništva. Današnje generacije, posebno milenijalci i generacija Z, često cijene iskustva više nego posjedovanje materijalnih stvari. To je dijelom zbog socio-ekonomskih čimbenika poput visokih troškova života, cijena nekretnina, primjerice studentskog zaduživanja, ali i zbog sve veće svijesti o održivosti. Povijesno gledano, automobil je služio kao statusni simbol, i za mnoge Hrvate to još uvijek jest. Međutim, primjećujemo i nove trendove. Mladi potrošači skloniji su svoj novac koristiti za putovanja ili neke druge aktivnosti koje ih ispunjavaju te im osiguravaju željeno iskustvo. Nasuprot tome, tu su i visoki troškovi i utrošen trud vezan uz posjedovanje osobnog automobila, koji nije prijeko potreban u ostvarivanju spomenutih aspiracija. Automobili su često skupi za održavanje i korištenje, a Boltova studija u suradnji sa savjetodavnom tvrtkom Oliver Wyman pokazuje da je dijeljena mobilnost povoljnija opcija za većinu korisnika, osim ako ne voze više od 15.000 km godišnje. Također, urbanizacija i nedostatak mjesta za parkiranje, posebno u većim gradovima, dodatno odvraćaju od posjedovanja automobila. Boltova je misija omogućiti fleksibilne i komplementarne sustave javnog prijevoza i dijeljene mobilnosti, za koje se očekuje da će postati dominantan način kretanja po gradovima. U kombinaciji s javnim prijevozom, naše usluge nude jednostavne i svima dostupne alternative privatnim automobilima za sve one koji ne žele ili si ne mogu priuštiti posjedovanje automobila. Vjerujem da će mladi sve više preferirati takve usluge zbog njihove ekonomičnosti, praktičnosti i održivosti.

Osim vožnje na zahtjev automobilom nudite i korištenje e-bicikla, e-romobila. Koji su udjeli svih tih vrsta vožnje?

Naše su usluge, u načelu, odgovor na promjene u trendovima mobilnosti u urbanim sredinama. Cilj nam je nastaviti razvijati i unapređivati svoju ponudu održivih oblika prijevoza kako bismo pridonijeli kvaliteti života u urbanim sredinama, a samim time i izgradnji sretnijih gradova. U mnogim gradovima, uključujući gradove poput Osijeka i Rijeke, korisnici sve više prepoznaju prednosti ovih opcija, što se odražava i na trend rasta korištenja e-romobila u ukupnom broju vožnji. Vjerujemo da kombinacija različitih načina mobilnosti – od vožnje na zahtjev automobilom do e-bicikala i e-romobila – građanima omogućava fleksibilnost i izbor koji im je potreban za efikasno kretanje po gradu, a istovremeno poboljšava kvalitetu života za sve stanovnike. Iako su ove poslovne vertikale odvojene, usko surađujem s kolegama koji su za njih zaduženi imajući u vidu jasan zajednički cilj – stvaranje gradova za ljude, ne za aute.

Ide sezona, kakva je situacija, hoćete li imati dovoljno vozila i vozača za raspored po svim turističkim destinacijama i ostalim gradovima?

Kao i obično, ljeti primjećujemo pad broja vozača i vozila u Zagrebu jer se dio njih seli na obalu, obogaćujući tamošnju ponudu. Također, već sada vidimo snažniju potražnju na obali te smo fokusirani na privlačenje dovoljnog broja partnera vozača za domaće i inozemne korisnike, ponajprije atraktivnim i konkurentnim uvjetima koji im omogućuju veću zaradu u usporedbi s konkurencijom. Postoji još prostora za širenje poslovanja, primarno na obali, na što smo snažno usmjereni od samog ulaska na hrvatsko tržište. U svim obalnim gradovima iz godine u godinu bilježimo rast te sličan uzlazan trend očekujemo i ove sezone.

Interesantno je kako uz Bolt taksi uslugu sada imate i Bolt Drive, koja je, čini mi se, usluga kakva je ride-hailing (prijevoz na zahtjev) trebao biti ispočetka, ispravite me ako sam u krivu. Koliko ste zadovoljni tom novom uslugom u ovom trenutku?

Usluga kratkoročnog najma automobila Bolt Drive trenutno još nije dostupna u Hrvatskoj, ali razmatramo mogućnost njena uvođenja. Obje usluge, Bolt i Bolt Drive, imaju istu namjenu: dijeljeni prijevoz koji služi poboljšanju prometa u gradovima jer služi kao alternativa privatnim automobilima. Međutim, postoje razlike u načinu na koji te usluge funkcioniraju i zadovoljavaju potrebe korisnika. Usluga ride-hailinga, odnosno prijevoza na zahtjev, bazira se na korištenju automobila lokalnih građana koji žele dodatno zaraditi i unovčiti svoje slobodno vrijeme. Idealna je za jednostavne gradske vožnje. S druge strane, car-sharing usluga Bolt Drive namijenjena je ljudima koji trebaju automobil za duže vožnje, poput obavljanja obaveza po gradu ili za vikend s obitelji izvan grada. Usluga kratkoročnog najma automobila Bolt Drive trenutno je dostupna u gradovima baltičkih zemalja, kao i u Berlinu. Nedavno smo proširili uslugu na Prag, gdje smo pokrenuli Bolt Drive početkom lipnja. Iako je prošlo tek nekoliko tjedana otkako je Bolt Drive lansiran s 400 automobila u glavnom gradu Češke, prvi povratni podaci korisnika sugeriraju da Prag ima velik potencijal za tu uslugu, što pokazuju i statistike poput najduže vožnje od 1062 km, najduljeg trajanja vožnje od 168 sati te najvjernijeg korisnika s 54 završene vožnje. Te statistike pokazuju da Bolt Drive već sada ima pozitivne reakcije korisnika u Pragu i vjerujemo da bi mogao imati sličan uspjeh i u drugim sličnim gradovima. Naša je vizija pružiti fleksibilne i praktične opcije prijevoza koje zadovoljavaju različite potrebe korisnika, čime doprinosimo smanjenju gužvi i poboljšanju kvalitete života u urbanim sredinama.

>> VIDEO Ovako izgleda aplikacija za robotaksije

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije