Mladi i izbori

Ne glasaju jer su apatični, a politika ih ne zanima

izbori
Tomislav Miletic/PIXSELL/Ilustracija
22.03.2024.
u 14:30

DIP i Ured europskog parlamenta provode kampanje čiji je cilj osvijestiti mlade o važnosti izlaska na izbore

Mladi Hrvati po tradiciji pokazuju slab interes za izlazak na izbore. Na prošlim europskim izborima 2019. izlaznost je na razini EU bila veća od 50 posto, najveća od 1994., i to upravo zahvaljujući većoj izlaznosti mladih. Istodobno, u Hrvatskoj je izlaznost bila jedva 30 posto. Ono što je ponajviše obilježilo te izbore jest izuzetno niska izlaznost mladih birača. U superizbornoj godini postavlja se pitanje kako motivirati mlade da glasaju. Državno izborno povjerenstvo već šestu godinu provodi projekt edukacije mladih birača "I moj glas je bitan!", a ciljana skupina su im učenici završnih razreda srednje škole. Pokušavaju ih osvijestiti zašto je svaki glas bitan, iznoseći primjere s lokalnih izbora gdje su dva kandidata u drugom krugu imala isti broj glasova. Primjerice, prije 15 godina u Zlatar Bistrici te u Starom Gradu na Hvaru odlučivao je doslovno jedan glas, a jedna koalicija 2014. nije ušla u Europski parlament za 204 glasa na 950 tisuća glasova.

– Mladi često pitaju "a što ja tu mogu promijeniti". Mi im osvješćujemo da mogu puno. S 18 godina nije samo važno dobiti vozačku ili neka druga prava, imate pravo i izaći na izbore – kaže Slaven Hojski, član i glasnogovornik DIP-a. Ove godine maturanti moraju slušati o trima izborima – parlamentarnim, predsjedničkim i europskim. Članovi DIP-a obišli su cijelu Hrvatsku, 29 gradova i 59 škola u svim županijama. Održali su 98 edukacija kojima je prisustvovalo više od 4000 maturanata. Proveli su i istraživanje na uzorku od 1500 maturanata, gdje se pokazalo da izbori i politička zbivanja općenito uopće ne zanimaju oko 50 posto mladih.

VIDEO Milanović šokirao naciju, Ustavni sud zaprijetio i poništenjem izbora

VEZANI ČLANCI: 

– Interes mladih za politiku ne ovisi toliko o školi koliko o obitelji. Koliko tata i mama prate, gasi li tata televizor kada je dnevnik i slično. Najmanji je postotak kada ih pitate hoće li se aktivirati na izborima kao kandidat, promatrač ili član biračkog odbora. Tu samo petina daje potvrdan odgovor – ističe Hojski. Ured Europskog parlamenta kroz brojne programe radi na tome da osvijesti važnost izlaska na izbore, s naglaskom na one europske. Jedan od tih programa je i institucionalna kampanja "Iskoristi svoj glas".

– Glasanje je najvažniji alat koji građanima stoji na raspolaganju za oblikovanje budućnosti. Pozivam mlade da posjete našu stranicu zajednoza.eu, to je online platforma na kojoj se mogu informirati o izborima – poručila je Maja Ljubić Kutnjak, voditeljica Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj.

GALERIJA Tko je smršavio, a tko je mijenjao frizuru? Evo koliko su se promijenili zastupnici u četiri godine

izbori
1/17
Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije