Neki ljudi razlikuju spol i rod pa kažu: Moj spol je ženski, ali je rod muški ili zašto ne reći: Ja sam muškarac s vaginom; važno je znati da homoseksualnost i biseksualnost nisu bolesti; masturbacija je sastavni dio spolnosti, dijelovi su literature koji su izazvali žestoke reakcije nekih roditelja
Neki ljudi razlikuju spol i rod pa kažu moj spol je ženski, ali je rod muški ili zašto ne reći ja sam muškarac s vaginom; važno je razumjeti da homoseksualnost i biseksualnost nisu bolesti niti nemoralno ponašanje nego izraz različitih oblika spolnosti ljudske vrste; masturbacija je sastavni dio ljudske spolnosti i pogrešno je nekada rašireno vjerovanje o njezinoj štetnosti”, dijelovi su preporučene literature za izvođenje programa zdravstvenog odgoja koji su izazvali žestoke reakcije jednog dijela roditelja okupljenih oko Udruge “Grozd”. Oni traže bojkot tog programa. Podsmijeh koji je izazvala izjava premijerove supruge Sanje Milanović Musić o pranju zuba i lijepo postavljenom stolu za doručak, prilikom najave uvođenja zdravstvenog odgoja u sve osnovne i srednje škole, vrlo brzo zamijenjen je raspravama o kvaliteti i prihvatljivosti sadržaja, posebno onog dijela koji se odnosi na spolnu edukaciju.
– Najprije je ministar obrazovanja donio odluku o uvođenju zdravstvenog programa u škole, a tek nakon toga mogli smo ga vidjeti, odnosno pročitati. Program je nestručan, nije prošao procjenu neovisnog tima stručnjaka, nije bilo javne rasprave, eksperimentalnog provođenja i evaluacije. Sve je rađeno u velikoj konspiraciji, jer je, objasnio je ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović, jedino tako moguće u Hrvatskoj nešto napraviti. – No to nije točno i nije prihvatljivo – kaže Ladislav Ilčić iz “Grozda”. Prije nekoliko godina upravo su dva programa, jedan za osnovne, a drugi za srednje škole iza kojih je stajao “Grozd” (uz onaj za srednje škole koji je ponudio Forum za slobodu odgoja), eksperimentalno izvođeni u malom broju osnovnih i srednjih škola. No, nakon toga nisu prošli procjenu neovisnog tima stručnjaka.
– Sada svega toga nije bilo. Dakle, program se izradi i ide na procjenu neovisnih eksperata, a ne iz ruku autora u škole. Nitko nije pitao roditelje što misle o tome, nije se čuo glas javnosti – prigovara Ilčić, na sam postupak uvođenja zdravstvenog odgoja u naše škole. No, to je sporedno u odnosu na sadržaj koji je njemu i jednom dijelu roditelja potpuno neprihvatljiv, posebno dio koji se odnosi na područje spolnosti.
– Radi se o čistom nametanju rodne ideologije. Prestrašno je da bi naša djeca trebala raditi transrodne vježbe, da bi morala moći promijeniti svoj rod... Kako to misle da djevojčice trebaju vježbati govoriti da su one muškarci, ali samo imaju vaginu. Uz to homoseksualizam se otvoreno nameće, što mogu potvrditi citirajući ih da je “konačno vrijeme da homoseksualizam uđe u škole”. Iz svega toga jasno je da program nije moralno i svjetonazorski neutralan. U priručniku, koji je naveden kao literatura, govori se pohvalno o masturbaciji, samo uz napomenu “radi to u svojoj sobi”. Definirali su što je dobro, a što loše ponašanje i to svakako raskrinkava priču plasiranu u javnost da je program neutralan. Nije, nego nameće jedan svjetonazor koji negira sve ljudske vrijednosti. Roditelje nitko nije pitao je li im to prihvatljivo i time su prekršena njihova ustavna prava – tvrdi Ilčić, čija je udruga najžešći kritičar zdravstvenog program i predlagač bojkota.
No, da ne bi bilo zabune, Ilčić i Grozd drže da je takav odgoj potreban, ali ne u ovakvom obliku, i da treba više verzija od kojih će roditelji i djeca moći izabrati ono što se uklapa u njihov sustav vrijednosti. – Iz programa je vidljivo da autori i Ministarstvo nisu vezani za stvarnost, nego su u funkciji nametanja jedne ideologije koja ne vodi računa o objektivnim okolnostima, kapacitetima, kadrovima, sudionicima cijelog projekta, odnosno djeci i roditeljima. Oni su nešto zamislili i silom primjenjuju iako se pokazuje potpuno nerealnim i suprotnim zdravom razumu – ocjenjuje Ilčić.
Za razliku od njega Vesna Mihoković iz Foruma za slobodu odgoja, čiji je program prije nekoliko godina eksperimentalno provođen u jednom dijelu srednjih škola, vrlo je jasna. – Naravno da učenicima treba zdravstveni odgoj, i to upravo ovakav kakav je sada napravljen i uopće mi nije jasno zašto se o tome otvaraju rasprave i zašto se u njih upuštati. Ma to je čista kampanja ultradesne katoličke priče. Onome kome se ne sviđaju programi u državnim školama neka svoju djecu šalju u katoličke škole. Uostalom Katolička crkva ima novca pa neka ih otvori, umjesto da se petlja u to što se uči u državnim školama – izričita je Vesna Mihoković. Za razliku od njih, koji su svjetonazorski potpuno suprotstavljeni i kojima se upravo zbog toga zdravstveni odgoj ne sviđa, odnosno sviđa, nastavnici po školama rezignirani su činjenicom da ni njih nitko ništa nije pitao, da u izradi programa nisu bili zastupljeni učitelji i da su za njegovo uvođenje saznali iz medija. O programu ne žele govoriti javno, kažu oni su obvezni provesti ono što Ministarstvo od škola zatraži. No, slažu se da nisu pripremljeni i da će u izvođenju zdravstvenog odgoja u mnogim školama biti problema. Dodaju također da “nije dobro kad se nešto radi po diktatu, a to je sada slučaj”. Tvrde također da ni roditelji ne trebaju imati presudan utjecaj, da oni ne mogu u školama određivati pravila igre, nego da svoju ulogu roditelja moraju odraditi najbolje što mogu. – Najveća opasnost je to da se školi gura uloga roditelja jer ne može dijete iz roditeljskog doma izići neopranih zuba i to raditi u školi. To je osnovno... Škola je refleksija službene, vladajuće politike, ali svaka obitelj gradi svoj sustav vrijednosti, pa tako i kada je riječ o odnosu prema spolnosti – kaže nam razrednica u jednoj zagrebačkoj školi. Veronika Javor, ravnateljica jedne od najboljih hrvatskih gimnazija, zagrebačke Petnaeste, kaže da nikakav naputak o provođenju zdravstvenog odgoja nisu dobili i da nemaju nikakve informacije što bi i kako trebali raditi. – Program nam je potreban, a tek kad ga dobijemo, moći ćemo dati detaljniji sud – diplomatski će ravnateljica. Otvorenije nisu ni kolege joj iz osnovnih škola koji su već dobili i program, i naputak, a dijelom prošli i edukaciju kako ga izvoditi. – Radimo u državnim školama u kojima provodimo obrazovnu politiku Ministarstva, a što nam nije jasno ili nam ne odgovara, možemo reći na stručnim skupovima – kaže ravnateljica zagrebačke Osnovne škole Matije Gupca.
Upućenima suzdržanost nastavnika i ravnatelja dovoljno govori što misle o novom programu koji je uveden ove školske godine. Rasprava između prosvjetne vlasti i dijela roditelja zahuktava se. – Ne znam što je tu sporno, mnogo toga ljudi okupljeni u “Grozdu” insinuiraju. Pokrenuli su čitavu kampanju da bi ga zaustavili. Ali, podsjećam ih da su učenici dužni dolaziti na nastavu zdravstvenog programa kao i svih drugih predmeta. Ako se ne pojave, dobit će neopravdan sat – kategoričan je Vinko Filipović, ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje. Tvrdi da je procedura provedena zakonski, da nije nužna procjena neovisnog tima stručnjaka. – Pa ne određuje “Grozd” proceduru – pomalo ironično kaže Filipović. No, budući da se zdravstveni odgoj treba obraditi u 12 sati, za bojkot bi roditelji, odnosno djeca, prošli bez sankcija jer je za ukor ili izbacivanje iz škole nužno više neopravdanih. I dok se autori, odnosno Ministarstvo i dio roditelja prepucava, velika većina šuti, zadovoljna time što će neke osnovne informacije o spolnosti njihovo dijete dobiti od nekog drugog pa će oni tako izbjeći tu, mnogima, neugodnu dužnost.
– Svako zlostavljanje ili nasilje koje se događa po školama na djecu djeluje daleko pogubnije od priče o masturbaciji protiv čega su se sada digli. A nisam čula da su se roditelji ikada organizirali kako bi spriječili pojavu nasilja u školama. Država propisuje norme za državne škole i to roditelji trebaju poštovati. Ako time nisu zadovoljni, zaista bi bilo vrijeme da razmisle o otvaranju katoličkih škola, tamo bi njihova djeca dobila obrazovanje za koje oni smatraju da je odgovarajuće – komentira sveučilišna profesorica, psihologinja Mirjana Nazor, upozoravajući da se ni ovaj put polemika nije razvila o kvaliteti cjelovitog programa, nego o dijelu koji se tiče poduke o spolnosti.
"Nezadovoljni bi mogli razmisliti o otvaranju katoličkih škola" 1. Odlicna zamisao! 2. Sretan im put!