Samo su dio Škotske i južna Finska u srijedu bili zatvoreni za letenje zbog oblaka pepela prouzročena erupcijom islandskoga vulkana, objavio je Eurocontrol. Zrakoplovi su nad Europom, prema podacima Europske komisije, u srijedu obavili oko 80 posto od inače uobičajenih 28.000 letova. Za usporedbu, u utorak ih je bilo oko 60 posto.
Kako se zračni promet ustaljuje, pozornost se usmjerava na mnoštvo izvještaja o zračnim prijevoznicima koji su pokušali ili još pokušavaju zakinuti putnike za europskim zakonodavstvom zajamčena im prava, a za koja je EK i u srijedu ponovila da ih se primjenjuje i u uobičajenim i u ovim izvanrednim okolnostima. Ona uključuju, po putnikovu izboru, bilo povrat ukupne uplaćene svote za zrakoplovnu kartu, bilo preusmjeravanje drugim letom do odredišta, a u međuvremenu okrjepu, obroke i, zatreba li, hotelski smještaj. Neke su tvrtke čak zahtijevale od putnika da potpišu da se tih prava odriču kao uvjet za ukrcaj u sljedeći zrakoplov.
- Nacionalne su vlasti zemalja članica odgovorne za provedbu putničkih prava. No, tvrtke koje su ih putnicima zanijekale neće moći tražiti nadoknadu štete prouzročene vulkanskim oblakom – napomenula je Helen Kearns, glasnogovornica potpredsjednika EK zaduženoga za prijevoz Siima Kallasa, koji je, dodala je “vrlo zabrinut zbog tih izvještaja”.
Zbog mogućnosti erupcije mnogo većega susjednoga vulkana na Islandu europske se meteorološke službe mora hitno osposobiti za mjerenje gustoće vulkanskoga pepela u ozračju, dodala je Kearns. Međunarodna organizacija za građansko zrakoplovstvo (ICAO) pokrenula je, pak, istraživanja koja bi trebala dovesti do danas nepostojećih standarda za najveću dopuštenu gustoću čestica pepela pri kojoj zrakoplovi i dalje mogu sigurno letjeti.
Povjerenik Kallas zatražio je od Vijeća EU da čim prije uvede dužnost europskoga upravitelja zračnoprijevozničkih mreža, kako se u ovakvim izvanrednim situacijama ne bi čekalo da se 27 nacionalnih upravitelja spontano dogovore o upravljanju europskim zračnim prostorom.