Novi zahtjev

Revolucija rada – sindikat traži da radni tjedan smanje na 28 sati

Njemačka kancelarka Angela Merkel za nedavnog posjeta tvornici BMW-a u Leipzigu
Foto: Steffen Kugler/DPA/PIXSELL
11.10.2017.
u 18:40

Prije 33 tjedna njemački su radnici velikim štrajkom uspjeli izboriti svoj zahtjev za 35 satni radni tjedan i to uz zadržavanje jednakih plaća

Najveći njemački sindikat IG Metall, koji broji 2,3 milijuna članova, predstavio je jučer svoj zahtjev berlinskoj vladi i poslodavcima – 28-satni radni tjedan!

Štrajk od sedam tjedana

Zahtijevaju da poslodavci radnicima omoguće da najmanje dvije godine rade 28 sati tjedno, nakon čega radnici sami mogu odlučiti žele li se vratiti na puno radno vrijeme od 35 sati. Glavni im je cilj fleksibilnije radno vrijeme da bi imali više vremena za sebe, svoje obitelji i potrebe, za kvalitetniji život općenito. Njemački su mediji prenijeli da metalci traže nešto vrednije od novca, slobodno vrijeme. Njemački su poslodavci oštro dočekali najnoviji sindikalni prijedlog. “Igrate se vatrom” i “otvarate Pandorinu kutiju”, prijetili su šefu sindikata. Naime, njemački su sindikati prije 33 godine, 1984., pokrenuli masovne štrajkove da bi pokazali svoju odlučnost zahtijevajući da se radni tjedan s 40 skrati na 35 sati. Štrajk njemačkih radnika trajao je sedam tjedana, gubici su bili golemi – i metalci su se za svoje zahtjeve izborili.

Razlika između tadašnjeg i sadašnjeg zahtjeva je u cijeni rada. Dok su tada tražili da plaće ostanu jednake uz pet radnih sati tjedno manje, pri aktualnom zahtjevu slažu se da se satnica ne mijenja te da uz 20 posto manji broj radnih sati zarađuju 20 posto manje. Traže da se radnicima omogući da rade na takav način dvije godine, a nakon toga da imaju izbor: ostati u tom radnom režimu i zarađivati manje ili vratiti se na 35-satni radni tjedan i zarađivati 20 posto više. Sindikat je zahtjev plasirao u za radnike povoljnom trenutku jer njemačke tvrtke u toj branši imaju dovoljno posla, ali kvalificirane radnike teško nalaze. I u Hrvatskoj trenutačno u metalnoj struci nedostaje oko 5000 radnika. Sindikat metalaca Hrvatske (SMH) ovih će dana prema poslodavcima sa svojim zahtjevom:

– Tražimo da plaća bude najmanje tisuću eura. Cilj je nastojati zadržati radnike, osobito one obrazovane, da bi se smanjio odljev. S tim će zahtjevom naši povjerenici od sutra krenuti prema poslodavcima u okviru kolektivnih pregovora u svakoj pojedinoj tvrtki. Omogućit će to ujedno i veći protok radnika među domaćim tvrtkama, privlačit će ih one s boljim uvjetima – govori Vedran Dragičević, predsjednik Sindikata metalaca Hrvatske. Zahtjeve njemačkih kolega smatra logičnima.

U RH 37,5-radni tjedan

– Skandinavci traže 16-satni radni tjedan. To je pravi put, produktivnost bi porasla između 10 i 20 posto jer ljudi bi manji broj sati radili intenzivnije. Dokazano je da produktivnost u tom slučaju raste, a da 40-satni radni tjedan stvara depresiju i lošiji radni učinak, a kamoli povećanje broja radnih sati. No, mi uvijek radimo sve suprotno od onog što bi trebalo jer imamo kastu koja se želi obogatiti preko noći preko leđa radnika – kaže. Šef SSSH Mladen Novosel napominje da u RH nije sporan 40-satni tjedan koji je, uz pauze, 37,5-satni, veći je problem cijena rada koja je daleko niža.

Njemačka kancelarka Angela Merkel za nedavnog posjeta tvornici BMW-a u Leipzigu
1/40

Komentara 5

ST
stefj
19:15 11.10.2017.

I to je tako. Onda se neki pitaju zašto se proizvodnja seli iz EU-a i sve se manje radi. Još malo pa se ništa neće isplatiti raditi, bez obzira kakve restrikcije i carine nabili... No to je dobro, jer roboti postaju sve isplativiji, te će se uložiti dodatan veliki napor da sve složeniji roboti uđu što prije u masovnu uporabu...

DU
Deleted user
20:58 11.10.2017.

Eto, doći ćemo na radno vrijeme doktora opće prakse s vremenom od 8-12 sati dnevno, profesora osnovnih i srednjih škola od 7 do jedan i pauze cca 1 sat? Znači 6 sati! Robotiku razvili nismo! Dali znate da 7.11. 2018. US izlazi sa prvim automobilom na struju! Potražnja je golema, ne mogu napraviti dovoljno baterija za aute? Čehoslovačka je već prepuna Teslinih modela i videa i slika? Auto koji vozi apsolutno sam! Ogromne investicije, Mac-a, Googla, Microsofta, MGM motorsa i da ne nabrajam? Gdje je Hrvatska? Što je učinio po tom pitanju ministar gospodarstva? Pa znamo bar Litijeve specijalne baterije raditi u dogovoru s USA? Navodno smo im dobri prijatelji (Predsjednica)!? No, mi pucamo po šavovima zbog jednog prevaranta Todorića, koji se usuđuje napadati Vladu? Ovom prilikom pitam: "Tko će ići dogovoriti što Hrvatska može pomoći u proizvodnji Teslinog prvog auta četvrte generacije elektromobila? Kada je Milanović trebao pridobiti veliki Google u Hrvatsku (Cloud, app. Oblak Google), što je napravio? Imamo najbrži elektromobil na svijetu (nažalost živa manufaktura), umjesto velika tvornica, domaće znanje, domaća robotika (školarci su prvaci Svijeta u robotici)? Zašto nas naši političari "Svjesno vode na začelje EU-a? Koliko je nesposobnih u ovoj našoj Hrvatskoj to je pre strašno? I molio bih da dobro promislite, ako tko i pročita ovo kukurikanje, da me ne pljujete, već da stavite moj tekst na prvu stranicu Večernjeg lista? Zar narod mora doznati zadnji u EU, kako smonesposobni

DU
Deleted user
20:39 11.10.2017.

Kod nas su se za to već davno izborili, ali sad traže i povećanje plaća...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije