Hrvatski potrošači odsad mogu vratiti robu kupljenu putem interneta zamijeniti ili dobiti povrat novca u punom iznosu u roku od 14 dana nakon primitka robe. To je jedna od novosti iz europske direktive o pravima potrošača koja je stupila na snagu prošloga petka.
– Ovo je dobra vijest za potrošače u Hrvatskoj i cijeloj EU. Prava potrošača su ojačana i svaki građanin EU ima jednaku zaštitu bez obzira na to gdje i kako kupovao – rekao je europski povjerenik Neven Mimica. Potpredsjednica Europske komisije Viviane Reding još je izričitija. – Europa danas staje na kraj prijevarama potrošača na internetu – rekla je Reding, pod čijim je vodstvom nova direktiva i prihvaćena u listopadu 2011. godine. Vlade 28 država članica EU imale su dvogodišnji rok za provedbu nove direktive na nacionalnoj razini, a pravila su stupila na snagu 13. lipnja.
Skriveni troškovi
Dosad je vrijedilo pravilo o sedam dana tijekom kojih kupac može promijeniti mišljenje i vratiti robu koju je kupio online, no novo pravilo o 14 dana za Hrvatsku kao novu članicu EU još je značajnije jer mnogi hrvatski potrošači nisu ni bili svjesni da ih europski propis štiti ako žele vratiti proizvod i dobiti novac natrag ili ako žele zamijeniti kupljene cipele za veći ili manji broj. Rok za odustajanje počinje teći od trenutka kad potrošač preuzme robu, a ne od trenutka kupnje, kao što je dosad bio slučaj. Trgovci po novome snose rizik svakog oštećenja robe pri prijevozu do trenutka kad potrošač preuzme robu, a trgovci u snose i trošak vraćanja robe, osim kad su unaprijed jasno informirali potrošača da trošak povrata robe plaća on sâm.
Polja dodatnih usluga
Nova direktiva štiti potrošače i od tzv. skrivenih troškova na internetu. Prisiljava online trgovce da otkriju ukupnu cijenu proizvoda ili usluge sa svim dodatnim naknadama, što dosad nije uvijek bio slučaj jer su trgovci kroz proces narudžbe prikazivali cijenu koja nije potpuna, a kad je kupac već donio odluku o kupnji, uvećavali tu cijenu za dodatne "sitne" naknade.
Nova direktiva zabranjuje da se na web stranicama trgovca automatski označuju polja za kupnju dodatnih usluga. Potrošač koji kupuje avionsku kartu ponekad je morao deaktivirati unaprijed označena polja o kupnji putnog osiguranja ili najma automobila.
Nova europska direktiva zabranjuje trgovcima da naplaćuju veće naknade za plaćanje kreditnom karticom od one koja predstavlja stvarni trošak za trgovca. Trgovci koji imaju potrošačke telefonske linije za pozive kupaca neće više smjeti naplaćivati pozive po cijeni većoj od osnovne telefonske tarife.
Za provedbu novih pravila zadužene su nacionalne vlasti u svakoj od 28 država.
– Računam na države članice da budu dobri "prometni policajci" koji će dati učinka ovim novim pravilima – rekla je Viviane Reding.
>> Korisnici imaju prava iako ih operatori prešućuju!
Dobro je da kupci imaju veća prava ali iako sam kupac bojim se da je vaga otišla previše na stranu kupaca. Što samo dokazuje da se trgovina više skoro i ne isplati. Kupac asda može do mile volje naručivati ii i nositi nor cipele, odjeću i ostalo i vraćati nakon 14 dana bez ikakvih troškova ili posljedica. To je vrlo loše za trgovce jer znam dosta prodavača koji su u vrlo lošem položaju na eBayu. Tamo npr kupac izjavi da roba ne odgovara, da nije ono što je naručio, ili da je oštećena i prodavač ne može niti do robe niti do novca. Tamo je sve više takvih slučajeva gdje kupac prevari prodavača, to se uvijek dogodi kada je jedna strana prezaštićena. Čuo sam da i kod nas ljudi iskorištavaju tu mogućnost, npr neki kupe jedne cipele i onda ih nakon mjesec dana nošenja vrate u trgovinu i uzmu drugi model. Čuo sam da neki to rade i po 5-6 puta, sve bez posljedica. Biti trgovac danas je vrlo teško, mislim da je to out.