Od 2012. u Prevlaci na Savi gradi se nuklearka

15.05.2009.
u 22:20

Godine 2020. u Hrvatskoj će se trošiti 50 posto više energije koja se troši danas, tvrdi se u nacrtu Strategije energetskog razvoja Hrvatske. Struktura proizvodnje i potrošnje energije tada će biti drukčija, a kako će se iz tolikoga povećanja potrošnje ostvariti smanjenje ispuštanja ugljikova dioksida 10 posto prema potrošnji iz 2001.-2005., ostaje pomalo nejasno. Energetska rješenja trebali bi biti međunarodni plinovodi i naftovodi, o čijim pravcima međunarodna politika još licitira, terminal ukapljenoga plina, koji bi plin doveo i na udaljena područja poput otoka i u krajeve s malo stanovnika, termoelektrane-toplane na plin, kameni ugljen – i nuklearka.

Idealno smo odlagalište otpada

Skinite svih 87 stranica Bijele knjige i provjerite našu analizu na originalu (Na ovaj link kliknite desnim gumbom, i onda idite na "Save Target As")

Za gradnju nuklearke hodogram je vrlo detaljan, pa sve pripreme za donošenje odluke o njenoj gradnji moraju biti dovršene do 2012. godine. Gdje će se ona graditi ne govori se izravno, ali se odbacuju područja u stranim zemljama. To znači da otpada lokalitet uz Skadarsko jezero u Albaniji, pogotovo jer se na nju mršti i Crna Gora. Otpada također lokalitet na Dunavu u Dalju, zbog rijeke koju dijelimo sa Srbijom, a s našim istočnim susjedom tek se očekuju granični pregovori o crti i kome pripada koja ada, otok i rukavac. Preostaju samo dva lokaliteta s kojih treba otpuhnuti prašinu, jer se i u vrijeme gradnje Krškoga s tim lokalitetima računalo.

Vir otpada zbog preizgrađenosti i mnoštva drugih nejasnoća. Sama nekadašnja kandidatura toga otoka dovela je do toga da lokalno stanovništvo počne masovno prodavati zemljište, a kupovali su ga oni koji su znali da upravo zbog elektrane tu neće biti donošeni planovi. Pa su gradili kako su htjeli i mogli, a Vir sada izgleda kako izgleda. Preostaje jedino Prevlaka, oštar zavoj Save otprilike 30 kilometara nizvodno od Domovinskog mosta u Zagrebu, koji se lako nađe južno od sredine zračne linije između Rugvice i Ivanić Grada.

Dokument od 87 stranica, koji sam sebe naziva i Bijelom knjigom, a u čiji smo posjed došli, trebao bi se pred saborskim zastupnicima pojaviti na jednoj od posljednjih ljetnih sjednica uoči razlaza na odmore.

Okvir u strategiji koji treba odrediti hrvatsku energetsku budućnost mora proći još politički filtar, ali je, čini se, sažetak svega što o tome može domisliti energetičarska struka. Nastao je po narudžbi Vlade, a uz pomoć UNDP-a. Valjda i uz tamošnje kritičko oko.

S obzirom na to koliko se dugo radio, o čemu već nekoliko mjeseci govore glasine, dokument je vrlo svjež. Uzima u obzir ne samo lanjsko raketno-tobogansko kolebanje cijene nafte nego i sigurnost opskrbe prirodnim plinom, s obzirom na siječanjski opskrbni triler između Rusije i Ukrajine, zbog čega je cvokotala i strepila cijela Europa. Mi se uzdamo u alternativne plinovodne pravce i LNG terminal.

Dokument je moderan i po tome što su u njemu na svim potrebnim mjestima vrlo pažljivo uvedena mjerila EU i tom govoru pripadajuća frazeologija. Često se spominje i održivi razvoj, a obnovljivi izvori energije ravnopravno se stavljaju uz bok velikim klasičnim energetskim objektima.

Ipak, iz brojki, slova i postotaka stječe se dojam da su neke bilance i na njima temeljene projekcije precizne, a druge, posebno o potencijalima obnovljivih izvora energije i o efektima uvođenja tržišta, na nekoliko su mjesta zanemarene kao – “nepredvidive”.

Uvodi se STE
Pristupanje Europskoj uniji obvezuje nas da do 2012. godine uvedemo tzv. sustav trgovanja emisijom CO2 (STE). To praktično znači da će se za velike energetske i gospodarske subjekte, iz onoga na što se obvezala država, derivirati obveza o tome koliko u prosjeku godišnje svaki mora smanjiti ispuštanje ugljikova dioksida. Uspješni će se poticati olakšicama, neuspješni će se kažnjavati opterećenjem, a jedni i drugi moći će trgovati svojim minusima i plusevima u uspješnosti prilagođavanja.

Hrvatska će se, piše na mnogo mjesta, s Europom “usklađivati”. Kako u uređenju područja energetike, u uvođenju tržišta energije, slobodnom poduzetništvu, informacijskoj otvorenosti, pojednostavnjivanju procedure, tako i u strogoći standarda zaštite okoliša. Na žalost, ni u poglavlju “Izazovi i prilike” ne nalazimo da se zagovara napredak ispred standarda EU, a ima područja razvojnih potencijala u kojima bi Hrvatska prednjačila, našla svoje mjesto i korist. Oni ne leže samo u zemljopisnom i geostrateškom položaju Hrvatske kao prirodnom križištu energetskih pravaca.

Suradnja u Europi i regiji dat će Hrvatskoj veću sigurnost u opskrbi i razmjeni energije, a socijalni ključ u manje razvijenim zemljama ispravljat će cijene energenata koje donese tržište. Siromašniji će plaćati manje. Studija se ipak plaši našeg prihvaćanja europskih strogih mjerila zaštite okoliša jer sumnja da će se naši susjedi s osobitim žarom držati tih restrikcija, čime bi nas u tržišnoj utakmici pretekli u konkurentnosti.

Danas se u Hrvatsku uvozi 50 posto svih energetskih potreba. Od toga uvoza 80 posto čini nafta. Zbrojeno s domaćim, sve slabijim izvorima nafte, crno zlato nam posredno ili izravno pokriva čak pola svih energetskih potreba. Četvrtinu nam pokriva prirodni plin, a o izdašnosti domaćih izvora nema optimističkih predviđanja. Zato se snažno zagovara dobavljivost i nafte i plina iz što više različitih izvora. A nešto bi se zaradilo i u njihovu tranzitu za druge zemlje potrošače.

Na tranzitu električne energije se, kaže studija, danas ne zarađuje pa se iz tih prihoda ne može obnavljati prijenosna mreža onom brzinom kojom je načinje zub vremena.

Kada studija govori o vizijama energetske budućnosti, naglašava se da se pri njihovu planiranju za budućnost svi oblici i izvori energije uzimaju u obzir bez diskriminacije. Ne govori se, međutim, o oblicima energije koje bi trebalo diskriminirati i potiskivati. Čini se da u takvim vizijama ima i malo kaosa. Kad se govori o energetskoj sigurnosti, svi se izvori elaboriraju naširoko, a obnovljivi se izvori ne bilanciraju niti su uvršteni u kriterije o sigurnosti sustava. O njima na kraju pišu samo tri retka!

Autoplin se neće poticati
Zanimljivo je da se za promet, koji troši 30 posto svih energetskih potencijala, spominje uvođenje do 10 posto goriva iz obnovljivih izvora, biodizela i bioetanola, ali se izričito naglašava da se ukapljeni plin za promet neće poticati! Svašta! Netko od stratega tko se drži najnovije mode iz EU i prenaglašeno vidi samo ugljikov dioksid valjda zaboravlja da se s izgaranjem benzina i dizela u zrak ispuštaju nimalo bezazleniji dušikovi i sumporni oksidi, a s ukapljenim naftnim ili prirodnim plinom toga je zagađenja znatno manje.

Upitna je i zaboravljivost onoga tko je za proizvodnju metanola znao nabrojiti žitarice i kukuruz, a posve je zaboravio mnogo izdašniji izvor alkohola za gorivo – šećernu repu.

Među obnovljivim izvorima energije kojima ćemo se koristiti 2020. godine kraljuje biomasa. Ona bi već sljedeće godine trebala činiti 16 posto sve obnovljive energije, da bi 2020. briketi iz piljevine i slična goriva imali udio od čak 33 posto! Koliko je to zapravo vidi se kad studija predviđa da bi energija iz hidroelektrana imala udjela od samo 22 posto. Govori se samo o jednoj velikoj infrastrukturnoj hidroelektrani, Lešću. Plominu bi se definitivno namijenio uvozni kameni ugljen.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije