Modernizacija

Od 2022. novi sustav naplate cestarine - rampe odlaze u povijest

Predstavljen novi sustav naplate cestarine
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
1/6
10.07.2019.
u 12:58

Novi sustav naplate cestarina na autocestama će se temeljiti na kombinaciji naplate putem unaprijeđene verzije ENC-a (DSRC) i automatskog sustava očitanja registarskih oznaka (ALPR)

Hrvatska će 2022. godine dobiti novi sustav naplate cestarina na autocestama koji će se temeljiti na kombinaciji naplate putem unaprijeđene verzije ENC-a (DSRC) i automatskog sustava očitanja registarskih oznaka (ALPR), rečeno je u srijedu na prezentaciji novog sustava naplate.

Pritom će upotreba ENC-a biti obvezna za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila imati mogućnost izbora. Radi se, inače, u suvremenom sustavu elektroničke naplate sa slobodnim prolaskom vozila, što bi trebalo u potpunosti eliminirati sadašnje gužve na naplatnim kućicama, pogotovo tijekom turističke sezone. 

ALPR sustav koristit će se uz pomoć aplikacije povezane s kreditnom ili bankovnom karticom  korisnika, ili direktnom uplatom na aplikaciju. Svi koji ne budu imali imati dovoljno novca na računu, a koristit će taj sustav, bit će u prekršaju i naplaćivat će im se kazne.

Predstavljen novi sustav naplate cestarine
1/14

Bit će postavljeno niz prodajnih mjesta, posebice u blizini državnih granica, gdje će se korisnici moći registrirati, odnosno gdje će se prodavati DSRC i ENC uređaji. Postojat će i namjenske staze u blizini granice koje će se koristiti za registraciju u sustav očitavanjem registarskih pločica i odgovarajuće bankovne kartice. 

Zasad se, kako je rekao ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, ne zna hoće li novi sustav naplate za korisnike autocesta biti skuplji od aktualnog.

Posebni savjetnik ministra i glavni nositelj projekta Branimir Jerneić kazao je da su izrađivači studije posebno vodili računa o tome da smo turistička zemlja, te da nam gotovo 85 posto turista dolazi cestama. 

Sustav će, naveo je, biti interoperabilan s postojećim elektroničkim sustavima naplate u EU. Nakon početne implementacije na dionicama HAC-a i ARZ-a, dakle na autocestama pod kontrolom državnih koncesionara, očekuje se i uvođenje na dionicama privatnih koncesionara (Bina Istra i AZM).

Odbačena je primjena sustava satelitskog praćenja, jer je procijenjeno da bi to bitno povećalu ulaganja.

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

Jerneić je rekao da će uvođenje novog sustava naplate stajati do 570 milijuna kuna.

"Uvođenje novog sustava na mjesečnoj bi bazi moglo uštedjeti oko 13 milijuna kuna u odnosu na sadašnji sustav naplate koji obilježavaju visoki troškovi naplatnih mjesta, blagajnika, transporta gotovog novca i sl", rekao je Jerneić, dodavši da blagajnike očekuje prekvalifikacija. 

Iako se radi o prijedlogu o kojem se tek treba izjasniti stručna javnost, valja spomenuti da se razmatra i mogućnost formiranja viših cijena cestarina u vremenu najvećih gužvi, odnosno nižih u razdobljima manjeg opterećenja. 

"Radovi u implementaciji sustava započet će već iduće godine, a sustav bi trebao biti pušten u promet 2022. godine uz prijelazno razdoblje kada će istodobno funkcionirati oba sustava - i aktualni i novi", tvrdi Jerneić, ponovivši da je studiju novog sustava naplate cestarine izradila španjolska tvrtka IDOM. 

Trenutno je u uporabi sustav naplate star 48 godina, dok je ENC uveden 2006. godine, i trenutno ga ima oko 40 posto korisnika autocesta. 

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

Ministar Butković kazao je da je bilo nužno krenuti u projekt promjene naplate cestarina, jer je postojeći sustav zastario. Istaknuo je i kako se radi o prijedlogu o kojem će tek razgovarati stručna javnost.

Međunarodni natječaj za implementaciju sustava trebao bi biti raspisan početkom 2020. godine, rekao je Butković dodavši i kako je jedan od ciljeva promjene sustava i ušteda. Naglasio je i da tek treba sjesti za isti stol sa predstavnicima privatnih koncesionara u vezi primjene novog sustava, ali i da vjeruje da će se s njima uspjeti dogovoriti.          

Nakon što se uvede, novi bi sustav trebao učinkoviti raditi najmanje 15  godina.   

Ključne riječi

Komentara 7

BA
BakaMraz
15:01 10.07.2019.

Ne izlazim na autocestu sve dok ne uvedu vinjete po razumnoj cijeni.

Avatar HajdukLika
HajdukLika
13:24 10.07.2019.

Uvedimo elektronske vinjete kao što to već imaju Slovačka i Mađarska, a upravo je i Austrija s time počela! Korisnik plati unsprijed online i mirna Bosna! To mukotrpno višegodišnje raspravljanje u Hrvatskoj nitko živ izvan Hrvatske ne razumije. Paušalno plaćanje na vrlo komforan način je to što korisnici žele. Tad bi i domaći vozači i autoprijevoznici koristili autoceste koje su izvan turističke sezone praktički prazne.

AK
admine konjino jedna glupa ust
18:20 10.07.2019.

Sve te ceste moraju imati i zadrzati jedan ili vise trakova,na kojima ce se moci i "rucno" placati,kao naprimjer u Italiji,imaju kartice,imaju ENC,imaju nekoliko razliciti sistema naplacaivanja,ali i stari nacin je jos uvjek zadrzan,i to vec 60-ak godina,na najduzim Talijanskimim dionicama aut-cesta,Como-Milano-Roma,ili Como-Milano-Trieste.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije