Tradicionalni Novogodišnji koncert Bečkih filharmoničara pod ravnanjem uglednog austrijskog dirigenta Franza Welser-Mösta (62) iz Zlatne dvorane bečkog Musikvereina, bio je u nedjelju 1. siječnja, ne samo veličanstvena glazbena čestitka cijelom svijetu nego i glamurozni “vatromet premijera” polki, valcera, galopa, koračnica i uvertira iz poznatih opereta.
Njih čak 14, koji su danas po prvi put izvedene na 83. Novogodišnjem koncertu Bečkih filharmoničara. Koncertu “novina i posebnosti”, kako su ga najavili austrijski mediji. Jedna od njih su bile i Bečke djevojčice, stare između 9 i 14 godina, ženski dio zbora čuvenih Bečkih dječaka, koje su po prvi put, otkako su osnovane 2004. godine nastupile na Novogodišnjem koncertu U Beču.
Za sve navedene inovacije pobrinuo se je dirigent Welser - Möst, kojemu je to bilo treći put da ravna Novogodišnjim koncertom iz Zlatne dvorane bečkog Musikvereina. Njegov se je koncept programa temeljio na rijetko izvođenim djelima iz radionice glazbene dinastije Strauß ( oca Johanna i trojice njegovih sinova, Johanna mlađega, Josefa i Eduarda), koje odišu optimizmom i veseljem. Na programu su bila i djela njihovih suvremenika Franza Suppea, “oca” austrijske operete hrvatskih korijena, te Carla M. Ziehera i Josefa Hellmesbergera.
Koncert je počeo Brzom polkom op. 251, najmlađeg Straußovog sina Eduarda, uz glasno odobravanje razdragane bečke publike.
Ono što je maestru Welser - Möstu bilo važno je izvući iz sjene i staviti naglasak na Eduarda Straußa i Josefa Straußa, dvije godine mlađeg brata znatno slavnijeg Johanna Straußa (sina), kojeg mnogi zbog njegove raskošne orkestracije uvrštavaju u “simfoničare”.
U njegovoj francuskoj polki “Vedra ćud” orkestru su se pridružili slavni i diljem svijeta poznati Bečki dječaci, koji ove godine obilježavaju 525. obljetnicu svog postojanja, zajedno s Bečkim djevojčicama, koje je po prvi put za ovu prigodu i u ovom mješovitom sastavu angažirao dosjetljivi velemajstor dirigiranja Welser-Möst, a što je publika popratila dugotrajnim, frenetičnim aplauzom.
Uz koncert, TV kamere su u drugom dijelu koncerta koji je počeo uvertirom iz komične opere “Isabella” Franza Suppea, prikazale i baletne izvedbe virtuoznih baletnih prvaka ansambla Bečkog državnog baleta snimljene u parku i austrijskom rokoko dvorcu Laxenburg, te u vrtnom paviljonu i zgradi samostana velebnog donjoaustrijskog samostana Melk. Koreografiju za taj baletni užitak već po treći put potpisuje Britanac Asley Page, a baroknu kostimografiju londonska dizajnerica Emma Ryott, čije su jedinstvene kreacije već viđene i na bečkom Novogodišnjem koncertu 2020. godine.
U stanci koncerta, između prvog i drugog glazbenog djela publici je prikazan dokumentarni film o 150 godina Svjetske izložbe u Beču. Riječ je o 1873. godini kada je u bečkom zabavištu Prater postavljena dosad u svijetu najveća izložba, kojom je Beč s carskom rezidencijom postao svjetska kulturna metropola i ostao to i do danas.
Službeni dio programa završen je valcerom “Akvareli” op. 258 Josefa Straußa. Potom su Bečki filharmoničari, na ćelu s dirigentom, po već ustaljenom običaju, poslali milijunima ljudi širom svijeta novogodišnji pozdrav “Prosit Neujahr” i poruku nade, prijateljstva i mira.
Glazbena poslastica za kraj bili su neizbježni valcer “Na lijepom plavom Dunavu” Johanna Straußa sina i slavni “Radetzky marš” njegovog oca, uz ovacije i frenetičan pljesak u taktu marša, oduševljene bečke publike. Očite potvrde da je Radetzky marš neizostavni dio Novogodišnjeg koncerta. Naime, prethodnih su dana neki u austrijskoj javnosti izazvali raspravu o tome da li je pogodna izvedba ovog diljem svijeta poznatog i populatnog marša, s obzirom na rat u Ukrajini.
Novogodišnji koncert iz Beča ove je godine prenosio rekordni broj televizijskih i radijskih postaja iz svijeta. Njih gotovo 100-njak zemalja svijeta, među kojima je i Hrvatska. Uz pomoć TV kamera i mikrofona Austrijske radio televizije ORF po 65. put je preko satelitskih odašiljača direktan prijenos slušalo i gledalo više od 50 milijuna ljudi na pet kontinenata.
U svakom slučaju bravurozno sastavljen koncertni program i maestralno dirigiranje inovativnog Austrijanca Franza Welser - Mösta, koji je Bečkim filharmoničarima ravnao i 2011. i 2013. godine, bio je ne samo glamurozna glazbena “poslastica” nego i koncert za pamćenje.
Slijedećim Novogodišnjim koncertom Bečkih filharmoničara 1. siječnja 2024. godine ravnati će po drugi put poznati njemački dirigent Christian Thielemann (63). Prvi put je to bilo 2019. godine.
Nakon koncerta austrijska televizija ORF objavila je vijest da je bečka policija u zadnji trenutak spriječila upad šestero aktivistica za zaštitu klime u Zlatnu dvoranu bečkog Musikvereina, koje su namjeravale Novogodišnji koncert iskoristiti za svoju protestnu akciju. Umjesto u bečkoj Zlatnoj dvorani, dame su završile u policijskoj postaji.
>> VIDEO Čestitka Andreja Plenkovića: 'Štitit ćemo svakog hrvatskog građanina, biti čvrst oslonac gospodarstvu te Hrvatsku i dalje voditi prema boljitku'