Trebalo je proći 28 godina da bi se dogodilo da se u Hrvatsku napokon vrati legendarni MIG 21 oznake "26 112", koji je i simbolički označio početak bijega pilota Hrvata iz tadašnjeg ratnog zrakoplovstva SFRJ. Taj prvi let završio je u Austriji, pa su ga Austrijanci čuvali tijekom raspada i rata na prostorima bivše države, a na kraju izložili u vojnom muzeju u Zeltwegu.
Hrvatska je intenzivno nastojala vratiti taj avion u Hrvatsku jer za nas on ima veliku simboličku vrijednost, a razgovori su se intenzivirali zadnje dvije i pol godine, kada su o tome nekoliko puta razgovarali hrvatski i austrijski ministri obrane Damir Krstičević i Mario Kunasek.
"Svi smo ponosni da se ovaj avion kao simbol junaštva vratio u RH. Prelet Rudolfa Perešina pokazuje kakve ljude hrvatska vojska i hrvatska država ima. Prva faza povratka aviona je završena, a to pokazuje dobru suradnju između Hrvatske i Austrije. Avion će biti postavljen ispred Ministarstva obrane", rekao je general pukovnik Drago Matanović.
"Avion će se prebaciti u 91. zrakoplovnu bazu u vojarnu 'Marko Živković'", dodao je.
"Operacija je provedena u pet dana, 20 sati efektivnog rada, ali ono što je glavno to je bila motivacija. Znamo što Rudi znači Hrvatskoj i građanima. Bez Rudija i bez njegova čina, neki od nas ne bi bili u zrakoplovstvu, on nas je motivirao. Rudi nas je sve povezao i motivirao i ovo je izvedeno u rekordnom roku. Pokazali smo da možemo i hoćemo raditi", rekao je brigadir Michael Križanec.
"Koliko god smo bili umorni, da je trebalo – radili bismo 24 sata. Čast je takav posao odradit", rekao je Tomislav Kozjak. "Svaki avion mora imati propisane uvjete. Za MIG 21 je maksimum 10 godina. Avion ne bi mogao poletjeti, stoji već 30 godina", rekao je.
"Ta želja da se avion vrati u RH kao simbol pobjede postojala je dugo godina, do toga je došlo zalaganjem ministra Krstičevića. Avion oduvijek pripada Hrvatskoj", rekao je general Matanović. Oprema je već odavno u Hrvatskoj, dodao je general.
"Avion je zaštićen", potvrdio je Križanec. "Mi ćemo ga čuvati kao zjenicu oko svoga, vjerujte u nas", rekao je general Matanović na pitanje novinara o zaštiti aviona.
U Hrvatsku se tako Perešinov MIG 21 vraća pet dana poslije godišnjice njegove pogibije tijekom operacije Bljesak 2. svibnja 1995. Do sada Austrijanci nisu vraćali MIG 21, tražeći da taj problem u raspravi o sukcesiji riješe članice bivše države. Na kraju je MIG 21 rastavljen u Zeltwegu te kamionom transportiran upravo u Zagreb. Nakon današnje prezentacije u zrakoplovnoj bazi HRZ-a na Plesu bit će ponovno sastavljen i javno izložen već u nedjelju ispred zgrade MORH-a u Zagrebu.
Zrakoplov će nakon toga biti čuvan na Plesu te, kako je planirano, bit će središnji izložak 2025. kada Hrvatska konačno dobije svoj vojni povijesni muzej.
"Ja sam Hrvat, ne mogu i neću pucati na Hrvate", rekao je 25. listopada 1991. šokiranim, no prijateljski raspoloženim Austrijancima Rudolf Perešin, tada 33-godišnji pilot borbenog MIG-a 21, nakon iznenadnog slijetanja na južnoaustrijski aerodrom u Klagenfurtu. Perešin je bio prvi od cijele grupe Hrvata pilota koji su iz jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva prebjegli na stranu Hrvatske nakon napada JNA na novostvorenu državu. Dotad su piloti već bježali, no bez aviona, a Perešin je bio prvi koji je to učinio riskantnim letom. Taj njegov let dogovaran je mjesecima s hrvatskom stranom, ali prvo se čekalo da iz Bihaća, gdje je Perešin bio smješten, na hrvatsku stranu stigne njegova obitelj, supruga Ljerka i kći Daliborka. Kako su tada već bili pod lupom KOS-a, tajne vojne službe, Perešin je dugo čekao na mogućnost bijega.
Perešin je 1994. godine dao intervju za Večernji list:
Ta se prilika stvorila 25. listopada kada je dobio hitnu naredbu da izviđa povlačenje JNA iz Slovenije. Perešin je, naime, bio pilot-izviđač i letio je na posebnoj inačici MIG-a 21 R, koji nije bio naoružan, nego je nosio kamere.
Po povratku s izviđanja, Perešin je skrenuo u Austriju i u visini Bleiburga u brišućem letu sletio u obližnji Klagenfurt. Kasnije će doznati da su njegov avion Austrijanci uočili tek kada je već izbacio kotače za slijetanje, pa ga nisu stigli presresti. Četiri dana poslije, Perešin je već u Hrvatskoj, gdje sudjeluje u formiranju borbenog zrakoplovstva.
Neposredno pred pogibiju 1995. postao je i zapovjednik borbene eskadrile te je u borbenom letu u području Save, između Nove i Bosanske Gradiške pogođen protuavionskom raketom iz BiH. Uspio se katapultirati, no kako je to učinjeno s visine od samo 50 metara, to se katapultiranje pokazalo pogibeljnim.
Dugo se nije znalo ni kako je poginuo, ni je li zarobljen, a pregovori o povratku njegovih posmrtnih ostataka sa srpskom stranom trajali su više od dvije godine.
Njegovo je tijelo Hrvatskoj vraćeno 4. kolovoza 1997., a 15. rujna pokopan je na mirogojskom groblju u Zagrebu. Svake godine u njegovoj rodnoj Gornjoj Stubici u Hrvatskom zagorju održavaju se "Susreti za Rudija", međunarodni aeromiting, koji posjećuju tisuće građana. Idući, 22. susret za Rudija, na 24. obljetnicu Perešinove smrti, održava se u nedjelju, 12. svibnja.
Video: Američki vojni zrakoplovi F-16 sletjeli u vojarnu na Plesu
Austrijanci nam ga vracaju samo nakon 28 godina.! Trebamo im biti zahvalni ili sta ?! Treba im j. m.