SPOMENUO I BOJKOT

Pitali smo Chat GPT zašto je neki proizvod u istom lancu skuplji u Hrvatskoj nego u susjednoj zemlji

Šibenik: Po?eo bojkot protiv visokih cijena prehrane
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
1/4
30.01.2025.
u 08:36
Poslušaj ovaj članak
00:00 / 00:00

"Iako postoje objektivni razlozi za skuplju robu u Hrvatskoj, potrošači imaju moć. Bojkot ili prelazak na jeftinije alternative mogu natjerati trgovce da prilagode cijene. U suprotnom, trgovci će nastaviti naplaćivati onoliko koliko su kupci spremni platiti", zaključio je ChatGPT

Hrvatski potrošači često primjećuju da su isti proizvodi u međunarodnim trgovačkim lancima skuplji u Hrvatskoj nego u susjednim zemljama. Posebno frustrira kada se, primjerice, omiljeni deterdžent ili čokolada u Sloveniji ili Mađarskoj mogu kupiti po znatno nižoj cijeni, iako je riječ o identičnoj robi, često i iz istog skladišta. Pitali smo umjetnu inteligenciju – zašto je tome tako?

Prvi faktor koji ChatGPT ističe jest porezna politika. Hrvatska ima jednu od najviših stopa PDV-a u Europi – 25%. U susjednim zemljama taj porez često iznosi manje, što automatski rezultira nižim cijenama. Primjerice, u Mađarskoj je PDV na hranu 18%, a u Sloveniji 9,5% za osnovne prehrambene namirnice.

Osim poreza, cijene su pod utjecajem troškova poslovanja. Trgovci u Hrvatskoj plaćaju veće iznose za najam poslovnih prostora, režijske troškove i plaće zaposlenika nego u nekim susjednim zemljama. To sve ulazi u konačnu cijenu proizvoda na polici. Velika tržišta poput Njemačke ili Poljske često imaju povoljnije uvjete nabave zbog većih količina narudžbi. Ako isti trgovački lanac u Austriji naručuje deset puta više deterdženata nego onaj u Hrvatskoj, dobavljač će im ponuditi nižu cijenu. Ta razlika se potom prelijeva na potrošače.

Trgovci cijene prilagođavaju lokalnom tržištu i navikama kupaca. Ako je u Hrvatskoj potrošačka košarica već skuplja, a konkurencija slaba, cijene ostaju visoke. U Mađarskoj ili Sloveniji, gdje je veći pritisak konkurencije, cijene se moraju prilagoditi kako bi trgovci zadržali kupce. Cijene su osjetljive i na promjene tečaja, posebice ako se roba uvozi. Logistika i troškovi prijevoza također mogu biti veći u nekim regijama, što povećava konačnu cijenu na policama.

Konačno, trgovci često testiraju koliko su kupci spremni platiti. Ako potrošači u Hrvatskoj ne reagiraju na više cijene bojkotom ili smanjenom kupnjom, nema razloga za njihovo snižavanje. "Iako postoje objektivni razlozi za skuplju robu u Hrvatskoj, potrošači imaju moć. Bojkot ili prelazak na jeftinije alternative mogu natjerati trgovce da prilagode cijene. U suprotnom, trgovci će nastaviti naplaćivati onoliko koliko su kupci spremni platiti", zaključio je ChatGPT.

FOTO Internet je pun memeova o bojkotu trgovina. Ovo su najbolje fore

Šibenik: Po?eo bojkot protiv visokih cijena prehrane
1/17

Komentara 15

MM
mirno more
09:14 30.01.2025.

smiješno je da AI kao razlog viših cijena navodi tobože veće plaće kod nas, a italija, njemačka, slovenija-svi imaju niže cijene i veće plaće radnika te više cijene najma prostora..a tih par % razlike PDV-a ne može donijeti razliku u cijeni i do 50-100%

EF
Efendi
08:55 30.01.2025.

Umjetna inteligencija mi se cini da je na nivou stvarne gluposti.

VS
vrbe.sadim
08:46 30.01.2025.

"Umjetna inteligencija" ovakvog tipa daje odgovore unutar zadanih parametara i vjeruje joj jedino prirodna glupost.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije