Grupa hrvatskih gospodarskih, financijskih i vojnih stručnjaka u iduća bi dva tjedna trebali otputovati u Moskvu i pokušati konkretizirati načelni dogovor i interes Hrvatske i Rusije o nabavi eskadrile borbenih zrakoplova MiG-29. Izgleda da je prvi potpredsjednik hrvatske Vlade Radimir Čačić dobro iskoristio svoja dva dana boravka u prijestolnici Rusije. U Moskvu je otputovao potkraj ožujka, s najavom da će s domaćinima razgovarati o energetici i brodogradnji. Iz više izvora stižu informacije da se “buldožer” Čačić uspio zainteresirati i za posao s MiG-ovima s obzirom na to da Rusi, već podulje, ovdje nude i veliki offset-program. Nije novost da ruska strana, realizira li se nabava eskadrile ovih borbenih zrakoplova, otvara svoje tržište za mnoge hrvatske proizvođače.
MiG-21 ili MiG-29?
Državni vrh RH mora tijekom ove godine pronaći rješenje za lovačku avijaciju HRZ-a. Iduće godine, naime, morat će biti prizemljeni svi preostali avioni MiG-21 HRZ-a jer su im resursi “iscurili”. Nakon pogreba generala Imre Agotića, koji se zdušno zalagao za opstanak borbene avijacije, s Pantovčaka je procurila vijest da je predsjednik Ivo Josipović “prelomio” i da RH mora zadržati sposobnost nadzora vlastitog zračnog prostora. Ne radi “šminke”, nego zato što postoje brojni razlozi (pa i “civilni”) zašto to zemlja poput RH mora imati. Tada je bilo logično, s obzirom na to da je državna blagajna, kao i vojni budžet, prazna da se odabere najjeftinija varijanta i pošalje, odnosno dokupi nešto MiG-ova 21, obavi remont i time za idući period zakrpa problem. To bi značilo i opstanak za naše preostale pilote osposobljene za let na supersonicima. Stižu informacije da će državni vrh u sljedećih mjesec dana sazvati Vijeće za obranu, podastrijeti sve ponude za nabavu novih ili starih borbenih zrakoplova. I prihvatiti odluku. Bude li se odlučilo za remont MiG-ova 21, bit će raspisan javni natječaj (u igri će tu biti Rumunjska, Ukrajina i svakako Izrael, koji nudi potpuni NATO upgrade s radarom, novim cockpitom i sl.) Hrvatska je ovdje spremna platiti remont do 20 milijuna eura. Problem je što ukrajinski proizvođač nema NATO-ovu licenciju, a konkurencija govori da su je izgubili i Rumunji. Izraelci, pak, tvrde da će oni za ovu cijenu MiG-ove 21 dovesti na razinu zrakoplova opasnih i za mnoge suvremenije zrakoplove. Na dnevnom redu Vijeća obrane bit će i ponuda o nabavi MiG-ova 29. Riječ je o eskadrili koja se nalazi u Mađarskoj, a koju su Mađari konzervirali s obzirom na to da su nabavili švedske Gripene.
Odlični, ali puno troše
Ti su MiG-ovi nabavljeni ranih devedesetih, a dograđeni su na NATO-ov standard. Eskadrilu Rusi, koji su još uvijek vlasnici mađarskih MiG-ova, nude za 700-tinjak milijuna kuna. Treba vidjeti je li tu uračunana i daljnja modernizacija te preobuka naših pilota. Dograđeni MiG-29 jest vrhunski avion. Dvomotorac je, dakle mogli bi u RH nadzirati i patrolirati nad cijelim kopnom, ali i morem. No, skupi su za održavanje. Za rusku ponudu zainteresirao se Čačić najviše zato što Rusi nude da će Hrvatima namijeniti poslova u 10-ak puta većoj vrijednosti. Nude uključivanje Končara u projekt „Moskovski tramvaj“. Rusi planiraju nabaviti 300 tramvaja, što vrijedi stotine milijuna eura. Zainteresirani su i za preuzimanje Končarove tehnologije. Nude posao i brodogradilištima, analizirali su 3.maj, Brodosplit, Uljanik i Greben, a offset nosi oko 500 mil. eura. Aktivne su još i ponude švedskog Gripena i ona Nijemaca, koji nude nabavu Eurofightera. I Šveđani i Nijemci nude offset, svjesni da RH nema novca. Stoga nude dugogodišnji kredit i poček.
zasto rusi taje padove svojih migova?