Nešto više od 400 učenika iz 20 osnovnih škola iz 18 hrvatskih gradova okupilo se u zagrebačkoj Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici na završnici velikog projekta - Male akademije financija, očekujući veliko finale - proglašenje najboljih. Uzbuđenje, ponos i činjenica da su učenici sudjelujući na projektu kojeg su inicirali Udruga društva za upravljanje mirovinskim fondom i mirovinskim osiguravajućim društvima, a čiji je glavni cilj bila promocija financijske pismenosti, uz stečeno znanje o financijama, otkrili i važnost timskog rada, zaokružila je, i više nego uspješan devetomjesečni projekt kojeg su podržali i Ministarstvo obrazovanja i Ekonomski fakultet.
Mala akademija financija, koja je za cilj imala potaknuti djecu na štednju za budućnost i mirovinu, ali i naučiti ih kako odgovorno raspolagati svojim novcem, pokrenuta je u listopadu 2018. godine, baš neposredno prije nego li će se u sve školske kurikulume, kao međupredmetni sadržaj, uvesti učenje o financijskoj pismenosti kao važnom edukacijskom segmentu. Cijeli je projekt bio podjeljen na tri natječajna dijela, a ulaznicu za završnicu projekta, u dvije kategorije, izborilo je deset petih i šestih razreda i deset sedmih i osmih razreda.
Pobjednici
Najboji u prvoj kategoriji (peti i šest razredi) jesu učenici iz Osnovne škole Budrovci, a pobjedu u drugoj kategoriji, onoj koja se odnosila na sedme i osme razrede, odnjeli su učenici Osnovne škole Blaža Tadijanovića iz Podcrkavlja pokraj Slavonskog broda.
Oni su svojim radovima, prvi videom, a drugi stripom, ispisanim bećarcem i proširenom edukacijom o financijskoj pismenosti, osvojili žiri i u tijesnoj borbi s bodovima, kojima se procjenjivala tema, kreativnost i sadržaj, osvojili glavne nagrade - 15.000 kuna za svoju školu, i tablete za sve učenike koji su sudjelovali u projektu. Budrovčani, koji su sebe nazvali tim “Bud junior” su, štoviše, osmeročlani žiri, koji je pobjednike birao, oduševili zanimljivim video uratkom u kojem su objasnili kako je najbolje štedjeti i koja je razlika između prvog, drugog i trećeg mirovinskog stupa. Tužna je šutnja zavladala među okupljenima kad su na velikom ekranu prikazani životi umirovljenika u Slavoniji, kao i kako bi mirovinski sustav izgledao kada bi se masovno iseljavanje iz Hrvatske nastavilo.
Teglica koja je u video predstavljala prvi mirovinski stup, u kadru je naime postala potpuno prazna.
–Htjeli smo pokazati kako su mirovine male i kako im je život težak. Također smo primijetili da malo tko zna, čak i među odraslima, kako izgleda mirovinski sustav i zašto je dobro ulagati u dobrovoljni mirovinski fond, odnosno treći stup.
Timski rad
Novce iz tog fonda ne smiju dirati prije 55. godine i dobro im dođe kao dodatna pomoć kasnije u životu – objasnili su Lea Erdeljić i Viktor Kladarić, učenici pobjedničkog tima. Video su, kažu, snimali svojim mobitelima i pri tom se dobro zabavili, a u montaži su im pomogli školski prijatelji iz osmog razreda.
“Šestari” kako su svoj tim prozvali učenici 7.c i 8.c razreda iz Podcrkavlja odlučili su svoje znanje prenijeti onima mlađima od sebe, pa su, u sklopu projekta radili vlastite edukacije nižim razredima svoje škole i time proširili stečeno znanje u projektu.
Posebno su oduševili kreativnim i humorističnim bećarcem koji su, na nagovaranje okupljenih, izveli i u predvorju Nacionalne i sveučilišne knjižnice na dodjeli glavnih nagrada. Tako su okupljeni pljeskali u ritmu njihova stihova “Alaj smo se sastali bećari, al ni jedan za kasu ne mari...Bećar jesam, time se ponosim – gazda, uvijek ja štedim i trošim... E moj dragi svatovi su blizu, pazi da ne upadneš u krizu”.
Odmah će “Šestari” reći - autor stihova bećarca učenik je Karlo Ružić, a o završnom projektu kojim su pobjedili počeli su raditi odmah nakon što su saznali da su uspješno prošli prvi krug natjecanja koji je podrazumijevao pisanje eseja na temu važnosti financijske pismenosti.
– Nagrade jesu i nisu bitne, svakako da nam se sviđaju, ali mi smo posebno ponosni što smo sudjelujući u ovome projektu postali tim. Naime sada smo se još više zbližili, postali smo pravi prijatelji baš smišljajući što ćemo i kako ćemo i kako da to odradimo što bolje – kazale su Marija, Mia, Petra, Magdalena i Antonija, učenice Osnovne škole Blaža Tadijanovića, otkrivajući pritom da su se međusobno već dogovarali kako će potrošiti osvojeni iznos za svoju školu.
– Razgovarali jesmo i za sada mislimo da ćemo izraziti želju da se taj novac usmjeri na školsku kuhinju za poboljšanje užine. Razgovarali smo da bi možda taj iznos uložili i za dvoranu ali mislim da ćemo se ipak odlučiti za školsku kuhinju. To nam je prioritetnije, a u projektu smo dobro naučili što su prioriteti, i koje su razlike između potreba i želja – kazala je učenica Antonija.
Kreativnost i učenje
– Projekt smo pokrenuli zbog učenika, jer znamo da je učenje o financijama dobro i važno za osnovnoškolce. Odaziv učenika bio jako velik, pokazali su da ih ova tema interesira, da o njoj žele učiti, i da smo s ovom idejom na pravom putu. Svi oni koji su sudjelovali za nas su pobjednici – poručila je tako na završnom događaju Dijana Bojčeta Markoja, direktorica Udruge društava za upravljanje mirovinskim fondovima i mirovinskih osiguravajućih društava.
Da se kreativnost i učenje isplati poručio je osnovnoškolcima i glavni urednik Večernjeg lista, Dražen Klarić.
– Vi ste naša budućnost, a na nama starijima je da vas na vašem putu podržimo i pružimo vam priliku za uspješnost. A uspješnost je biti dobar, izrasti u dobre ljude i zato čestitam svim učenicima - kazao je tako Dražen Klarić, poručujući zajedno s Dijanom Bojčetom Markoja da se projekt “Mala akademija financija - Učim, štedim, znam da vrijedim” nastavlja i slijedeće školske godine. A timovi koji nisu pobijedili, nisu bili tužni jer je ipak, istakli su, najbitnije bilo naučiti nešto korisno i dobro se zabaviti.
Njihovim riječima svjedoči i činjenica da su pobjednicima svi ostali učenici srdačno čestitali. “Mi smo naučili mnogo toga” tako su kazali učenici Osnovne škole Ivana Merza iz Zagreba, koji su za svoj završni rad pripremili društvenu igru “Štedopoly”. Funkcionira, objašnjava Margareta Perović, poput monopolija, a razne kartice iz igre predstavaljaju konkretne životne situacije koje bi trebalo “riješiti” pametnim financijskim raspolaganjem.
Svijet financija
– Htjeli smo da naš projekt simulira pravi život, a sjetili smo se da bi ideja društvene igre bila odlična kombinacija učenja i zabave – kaže Lara Gadža. Tabletima i sredstvima za školu, kažu, su se nadali, ali zadovoljni su i time što su bili jedna od dvadeset škola koje su se izborile u drugi krug a ovih su mjeseci, ističu, stekli posve drugi pogled na novce i financije. Sve to zahvaljujući dvjema docenticama s Ekonomskog Fakulteta, Andrei Lučić i Dajani Barbić, ujedno autoricama udžbenika o financijskoj pismenosti “Novac i ja”, koje su obišle svih dvadeset škola koje su se plasirale u drugi krug natječaja i održale predavanja i edukacije o financijskoj pismenosti, važnosti štednje, dajući pritom učnicima uvid u svijet financija.
Svih tih devet mjeseci projekta osnovnoškolci iz Iloka, Đurđevca, Daruvara, Novske, Metkovića, Karlovca, Zagreba, Gračaca, Ivankova, Budrovca, Svetog Ivana Žabnog, Donje Voće, Brdovce, Kalinovaca, Koprivnice, Grubišnog polja, Slavonskog Šamca i Slavonskog Broda učili su između ostalog što su kamate, koje su zadaće i poslovi banaka, što je bitcoin, koja je razlika između tekućeg, deviznog i žiroračuna...
Na završnici projekta Udruge društva za upravljanje mirovinskim fondovima i mirovinskih osiguravajućih društava kao i Večernjeg lista posebno su se zahvalili profesorima i profesoricama koji su sudjelovali u projektu i prijavljivali razrede, dokazujući tako da su itekako spremni svoje učionice otvoriti za kreativne oblike podučavanja.
Priznanja mentorima
Tako su posebne zahvale dobili - Davorka Hrženjak, profesorica Osnovne škole Grgura Karlovčana, Andrea Bosanac iz Osnovne škole Kajzerica, Nataša Horvat iz Osnovne škola Julija Benešića, Ivančica Sudinec i Nataša Oreč iz Osnovne škole “Grigor vitez“, Darija Begedin iz OŠ Grabrik, Ksenija Tomašek iz Češke Osnovne škole Jana Amosa Komenskog, Marija Kušić iz OŠ Budrovci, Marijana Čevizović iz Osnovne škole Novska, Ivanka Tomić iz OŠ “Pavao Belas”, Nikolina Vugdelija iz OŠ Stjepana Radića, Marija Jurić iz OŠ ”August Cesarec”, Sanja Spaić iz OŠ “Blaž Tadijanović”, Josip Galović iz OŠ “Josip Kozarac”, Siniša Pogačić iz Osnovne škole Dr. Ivan Merz, Elizabeta Trepotec Marić iz OŠ Ivan Lacković Croata, Mirna Kovačić iz Osnovne škole “Đuro Ester”, Anamaria Bagarić i Sandra Ljubljanović iz Osnovne škole Andrije Kačića Miošića Nikolina Zadravec iz Osnovne škole Ivana Nepomuka Jemeršića, Nataša Mikuš iz Osnovne škole Grgura Karlovčana, Ružica Tulumović iz Osnovne škole Nikole Tesle.