okrugli stol u hazu

'Potrošači nisu adekvatno obaviješteni, u trgovinu moraju odlaziti s povećalom'

HAZU
Foto: Ivan Raos
12.05.2015.
u 12:58

Predsjednik HAZU akademik Zvonko Kusić uvodno govoreći o pravima potrošača u Hrvatskoj istaknuo je da se radi o općenitoj društvenoj temi o kojoj javnost još uvijek nije dovoljno izvješćena

U palači HAZU u ponedjeljak je održan okrugli stol o zaštiti potrošača kojeg je organiziralo Znanstveno  vijeće za državnu upravu,  pravosuđe  i vladavinu prava Hrvatske  akademije znanosti i umjetnosti.

Predsjednik HAZU akademik Zvonko Kusić uvodno govoreći o pravima potrošača u Hrvatskoj istaknuo  je da se radi o općenitoj društvenoj temi o kojoj javnost još uvijek nije dovoljno izvješćena. Nakon donošenja novog Zakona o zaštiti  potrošača  iz  2014.  uvedene  su  brojne izmjene zbog poboljšanja djelotvornosti  pravne  zaštite potrošača u Hrvatskoj i usklađenja s pravom Europske unije, a sukladno mišljenju akademika Kusića, pitanje je koliko je hrvatsko  društvo  bilo  spremno tako žurno prihvatiti europske standarde u tom području.

Potpredsjednik  Akademije  akademik  Jakša  Barbić  govorio je u svojstvu predsjednika Znanstvenog  vijeća za državnu upravu, pravosuđe i vladavinu prava,  kazavši da  su svi ljudi potrošači  i da se propisi odnose i na potrošače  i na  proizvođače.

– Zakon o zaštiti potrošača odnosi se baš na svakoga –  kazao je akademik Barbić koji je istaknuo važnost informiranosti potrošača, ali na  način  koji  mora biti primjeren. O pojedinim temama vezanima uz zaštitu  prava  potrošača  predavanja su održali stručnjaci s Pravnog  fakulteta  Sveučilišta u Zagrebu. Dok je o procesnopravnoj zaštiti potrošača  prema  novom Zakonu  o  zaštiti potrošača govorio prof. dr. sc. Mihajlo  Dika koji je tumačio povijesni prikaz reguliranja ove problematike i pojasnio da u Hrvatskoj postoji apstraktna zaštita potrošačkih prava, dok je u Njemačkoj i Austriji ta zaštita individualna.

O  zaštiti  potrošača u ugovorima o potrošačkim kreditima koji se odnose na stambene nekretnine govorila je prof. dr. sc. Tatjana Josipović koja se pri tomu osvrnula i na Direktivu o ugovorima o potrošačkim kreditima EU koja se odnosi na stambene nekretnine i na dilemu treba li njenu implementaciju u hrvatsko  zakonodavstvo  obaviti  kroz  više zakona ili donošenjem posebnog zakona.

O  asimetričnim i hibridnim klauzulama  u rješavanju potrošačkih sporova govorio  je  prof.  dr.  sc.  Alan  Uzelac  koji  je pri tom upozorio da je procesnopravni sustav zaštite potrošača  u  Hrvatskoj  neadekvatan  i nefunkcionirajući,  tj.  nedjelotvoran, a da Zakon iz 2014. nije popravio stanje, već je u nekim  aspektima  otišao  i  korak  unazad.

– Posebno neadekvatnim pokazuje se aktualno uređenje  izvansudskog rješavanja potrošačkih  sporova.   Potrebno  je sveobuhvatno promišljanje i nova strategija  za razvoj procesnih sustava zaštite potrošača. U središte novog pristupa treba staviti narav potrošačkih sporova i njoj prilagoditi metode pravne zaštite – kazao je Uzelac.

Potrošački  sporovi,  po  njegovim  riječima,  tiču  se stranaka koje imaju nejednako   iskustvo  te  različitu  financijsku  i  pregovaračku  snagu  i poznavanje  materije.  

– Trgovac kao jedna od stranaka u sporu redovito diktira sadržaj  ugovora, a potreban je procesni mehanizam zaštite koji omogućava zaštitu slabije strane, tj. potrošača. Treba nam sustav koji može procesirati  velik broj individualnih, ali i kolektivnih sporova – dodao je Uzelac.

O  europskom  sustavu  ugovornog  prava  zaštite  potrošača  kao optimalnom regulacijskom  okviru govorio je prof. dr. sc. Marko Baretić, jer uz ostalo karakterizira ga  ekstenzivna  dužnost  trgovaca izvješćivanja potrošača i stvaranje  „consumer friendly” sustava koji će biti jednostavan i razumljiv prosječnom   potrošaču.   

– Samo dobro obaviješten potrošač je istinski zaštićen,  no potrošači mahom nisu adekvatno obaviješteni, a neki od njih kažu da u trgovinu moraju  odlaziti s povećalom – rekao je Baretić. On smatra da postojeći europski sustav zaštite  potrošača donekle  je unaprijedio  položaj  potrošača, ali da postojeće potrošačko ugovorno pravo ne  predstavlja optimalan regulacijski okvir. Stoga je potreban nov pristup potrošačkom  ugovornom  pravu (pojednostavljenje),  učinkovitost, proporcionalnost i ekonomska održivost sustava.

Na  završetku okruglog  stola  o  zaštiti  potrošača govorila doc. dr. sc. Aleksandra  Maganić  o kolektivnoj pravnoj zaštiti protiv pružatelja javnih usluga  na koje se odnosi najviše prigovora zbog kršenja potrošačkih prava. Ipak  prema  njezinim  riječima kolektivna pravna zaštita protiv pružatelja javnih  usluga  moguća  je  i  dopuštena, međutim treba poboljšati zbiljske mogućnosti   pokretanja   takvih  postupaka, budući  da  je  djelotvornost postupaka kolektivne pravne zaštite protiv pružatelja javnih usluga zapravo test djelotvornosti kolektivne zaštite u pravnom sustavu.

>> Plaćate i za 'gratis' proizvode! Čak petina kupaca osjeća se nasamareno u šopingu

Komentara 3

DU
Deleted user
15:27 12.05.2015.

HAZU je beskorisna institucija isto kao i Crkva. Tek kad se mali čovjek ispati i izbori za neka prava u sudaru s institucijama države (bilo nekad u feudalizmu ili kasnije i danas u kapitalizmu), tek kad neke teme postanu opća mjesta i počnu biti samorazumljive, e onda se javi Crkva, papa, HAZU, pa oni meritorno govore ono što već i vrapci na grani znaju: da treba poštivati ljudska prava, prava žena, prava djece, prava potrošača... Da se mali čovjek nije sam izborio za ta prava već da je čekao kler i akademike, pripadnike viših društvenih slojeva da progovore o napretku i pravima, još i danas bismo imali robovlasničko društvo i ista ta ekipa sjedila bi u svojim uvaženim stolicama i opravdavala postojeći poredak.

PA
pavo
18:47 12.05.2015.

Na ovom skupu su govorili pretežito znanstvenici srbskog podrietla, što pokazuje visok stupanj tolerancije hrvatskog naroda, a to je za svaku pohvalu.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije