Srpanjskoj rupi ove godine ni traga, a od početka godine na Jadranu i u Zagrebu plusevi na kojima konkurencija može zavidjeti. Turista je za sedam mjeseci bilo zamalo devet, a turističkih noćenja sedam posto više.
Zvuči stvarno dobro, pa je i inače oprezni ministar turizma Darko Lorencin počeo u superlativima. “Izvrsni rezultati”, ističe za turizam srpnja, i ne dvoji oko toga da će Hrvatska, kako kaže, do 2020. godine biti jedna od 20 turistički najkonkurentnijih destinacija svijeta.
Nezadovoljnih je u turizmu malo – godina bi trebala biti rekordna i gostima i eurima – ali ima onih koji dobro vide što o dobroj sezoni, njenim kreatorima i zaslugama, piše i sitnim slovima.
Mnogi izišli iz recesije
– Većina Europe izišla je iz recesije, a na ruku domaćem turizmu ide i činjenica da su Turska, Tunis suočeni s izazovom terorizma, a Grčka s mogućnošću ekonomskog sloma. Sve u svemu, top menadžment naših vodećih hotelskih kompanija u Hrvatskoj iskazuje višu razinu poslovnog optimizma za 2015. nego što je bio slučaj s 2014. – komentira Sanja Čižmar iz konzultantske kuće Horwath Consulting.
Ni za hotelijerskog doajena i predsjednika Turističkog poslovnog vijeća pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Franca Palmu odlični sedmomjesečni rezultati nisu dovoljan razlog da sami sebi odmah udijelimo peticu.
– Istina je da je u turizmu bilo novih investicija i da je kvaliteta ponude porasla. Također, nađen je odgovor i na srpanjsku rupu: hotelijeri su se okrenuli nekim novim tržištima, a reagirali su i spuštanjem cijena. Svoje je odradilo i Ministarstvo turizma, a rezultata daje i projekt produljena sezone Hrvatska 365. Međutim, dobroj sezoni u nas su doprinijeli i problemi pojedinih konkurenata, koji su dio gostiju preusmjerili k nama. Stoga, dosta smo toga sami odradili, za to zaslužujemo četvorku, ali moramo pošteno priznati i reći da su i drugi ponešto odradili u našu korist – poručuje Franco Palma.
Uvijek ima ‘okolnosti’
Za razliku, čelnik zajednice obiteljskog smještaja Nedo Pinezić smatra da nema previše smisla baviti se time koliko smo profitirali od širih okolnosti i tuđih poteškoća. Neke ‘okolnosti’, kaže, uvijek postoje.
– Sezona je odlična i na to se ne treba obazirati. Faktor stabilnosti odigrao je svoje, ali i činjenica da nismo pretjerali s cijenama. To je jako bitno. Kriza je u nekim zemljama samo prividno prošla i, recimo, Talijani nam se snažno vraćaju jer im je kod nas na odmoru jeftinije nego u vlastitoj zemlji – ističe Pinezić, koji ocjenjuje da bi dobitnik sezone mogao biti obiteljski smještaj. – Samo on ima ‘rezerve’ koje mogu prihvatiti višak potražnje.
Neće, međutim, na kraju godine, u kojoj se očekuje rekordnih zamalo osam milijardi eura prihoda, svi zbrajati pluseve. Mnogi manjak Rusa od čak 27 posto ne uspijevaju nadomjestiti.
– U buticima odjeće, cipela, suvenirnicama, pa i u wellnessima i sl., domaćini se tuže da im je promet bez izdašnih Rusa manji 30 do čak 40 posto – kaže turistički radnik Jerko Sladoljev s porečkog područja.
>> Odlični podaci za hrvatski turizam!
>> 'Ponosan sam, a bit ćemo još bolji!'
..a onda je svizac zamotao čokoladu.