'IMA TOGA JOŠ'

Borzan o slučaju HIPP: Svi su mi govorili da je to borba Davida i Golijata

Foto: Ured Biljane Borzan
1/7
27.09.2017.
u 17:10

Primjer HIPP-a pokazao je važnost daljnjih istraživanja. Naime, po principu „name and shame“ može se dosta postići u međuvremenu. Ali ne smijemo se oslanjati na istraživanja jer će dio proizvođača proći ispod radara, rekla je Borzan

Kada govorimo o prodaji proizvoda jednakog žiga i pakiranja, a različite kvalitete, to nije samo neetično ponašanje multinacionalnih tvrtki, nego se može smatrati nepoštenom trgovačkom praksom koja vara građane u pojedinim zemljama EU. Ne smije se to tolerirati.

Poruka je to s okruglog stola o različitoj kvaliteti naizgled istih proizvoda u starim i novim članicama EU, održanog danas u Europskom parlamentu. Ta je konferencija završetak istraživanja naše europarlamentarke Biljane Borzan, a koje je pokazalo kako je polovica proizvoda u Hrvatskoj ne samo niže kvalitete, već i skuplja nego na zapadu.

- Vruća je to, aktualna tema koja postaje simbolom podijeljene Europe i to građane uznemirava – poručila je zastupnica Olga Sehnalova, koja je slično istraživanje provela u Češkoj. Studije u osam država pokazale su razlike u kvaliteti proizvoda. Cilj je, stoga, vratiti povjerenje potrošača u jedinstveno tržište, koje je jedan od temelja EU.

- Govorili su mi da stvari ne mogu biti tako loše i da oni koji misle kako je nešto drukčijeg okusa, mogu si to otići kupiti u Austriji. Nisam odustajala – ispričala je slovačka ministrica poljoprivrede Gabriela Matečná. Važna je, naglasila je, jedinstvena metodologija istraživanja, temeljem koje će se prikupiti dokazi i osmisliti učinkovite mjere.

- Europska je komisija donijela jasne mjere kako bi riješila te probleme, a to su dijalog s industrijom te praktični koraci kojima bi se istraživalo i gonilo prekršitelje. Uložit ćemo barem milijun eura u izgradnju usklađene metodologije testiranja i napraviti testiranja diljem EU, a na tome će se raditi idućih godinu dana. Još jedan milijun dodijeljen je nacionalnim tijelima da financiraju dodatne studije – navela je Vera Jourova, povjerenica EK za zaštitu potrošača.

Smjernice EK o problemu kvalitete, objavljene u utorak, Biljana Borzan je, pak, ocijenila "nedovoljno ambicioznima".

- Radi se o smjernicama za nacionalne vlasti kako bi identificirale ovaj problem i sankcionirale ga u okviru postojećih zakona. Komisija je to objavila jučer kao pripremu za današnje saslušanje. Nezadovoljna sam jer je očito da postojeća legislativa nije dovoljna i da se mora ići s novim zakonom. Uz to, oni se i dalje forsiraju razlike samo kod hrane, a ja sam svojim istraživanjem dokazala da razlike postoje i kod neprehrambenih proizvoda, u ovom slučaju deterdženata – navela je. Protiv "nekih koji krše postojeće zakone RH", otkrila je, već je pokrenut postupak.

- Na početku istraživanja svi su mi govorili da je to borba Davida i Golijata, ali pokazuje se kako je ono imalo snažan pozitivan odjek i na političkoj razini i među proizvođačima – istaknula je Borzan, koja očekuje da se i drugi proizvođači povedu za primjerom HIPP-a i povuku lošije proizvode.

Ne možemo stati, rekla je, dok ne bude zakonodavnih promjena.

- Primjer HIPP-a je pokazao važnost daljnjih istraživanja. Naime, po principu „name and shame“ može se dosta postići u međuvremenu. Ali ne smijemo se oslanjati na istraživanja jer će dio proizvođača proći ispod radara, a čak i kad se nekoga prokaže ne znači da će se povući – stava je ona.

Alain Galaski, generalni direktor Europskog udruženja brendova, ustvrdio je, pak, kako "hrvatsko istraživanje ne pruža dokaz o dualnoj kvaliteti".

- Izostao je kontakt sa samim proizvođačima. Usto, od šest proizvoda kod kojih su utvrđene velike razlike, utvrdili smo da, primjerice, jedan proizvod nije uspoređivan s identičnim proizvodom, kao i da talijanski proizvođač isti proizvod šalje u Hrvatsku i Italiju, dok je u Njemačkoj različit, što nije nepravedno prema potrošačima – naveo je Galaski.

- Svi proizvođači imali su priliku izjasniti se o rezultatima istraživanja, koja su provedena na znanstvenoj razini u ovlaštenim laboratorijima i nitko se od nas ne bi smio usuditi obarati mišljenje stručnjaka. Pokazalo se da su neki proizvodi u Hrvatskoj čak i kvalitetniji od istih u Njemačkoj, što dokazuje da imamo problem u čitavoj EU – odgovorila mu je Biljana Borzan.

Istraživanje o kvaliteti proizvoda u Hrvatskoj financirala je, podsjeća, sama i "iscrpila gotovo sav svoj zastupnički budžet".

- Žao mi je što nisam imala sredstava da testiram i druge kategorije proizvoda poput tehnike, kozmetike i slično, ali to bi bilo preskupo za mene. Nadam se da će se hrvatska Vlada uključiti u tom dijelu. Istraživanje je koordinirala Hrvatska agencija za hranu, a testiranje je odradilo pet vrhunskih hrvatskih laboratorija – kazala je.

- Svaka nacionalna Vlada može donositi zakone kojima će zaštititi svoje građane. No, isti je problem u više zemalja, a istraživanja ga dokazuju crno na bijelo. Same Vlade nisu bile, očito, dovoljno spretne samostalno se izboriti, a zajedničkom akcijom možemo ostvariti cilj kako bi potrošači bili ravnopravni. Vrlo je teško kada jedna država krene sama u bitku za ravnopravnost - komentirala je Biljana Borzan nakon konferencije u Bruxellesu. Za hrvatsku je Vladu ocijenila kako još uvijek nije "ni blizu toliko aktivna, kao što su slovačka, češka ili mađarska".

Komentirala je još jednom i pokušaje proizvođača da se "izvuku" na preferencije potrošača i okuse. 

-  Naravno da će oni tražiti doslovno „dlaku u jajetu“. No, smatram da nitko ne može osporavati rezultate izvedene u vrhunskim laboratorijima, na kojima su radili doktori znanosti. I sami su kod procjene parametara jako vagali, svjesni da se radi o  vrlo ozbiljnoj stvari koja nekoga čak može i uništiti. Tamo gdje nisu našli drastične razlike, nisu išli đonom, nego su gledali što je doista bitno u tim razlikama. Proizvođači su svi imali priliku reći što misle,  a konačno, vidjeli smo i reakciju iz HIPP-a, reagirali su iz Wuddyja. Mislim da su podaci neumoljivi - kazala je.

-  Na hrvatskom tržištu uopće nema Ariel Compakta, koji ima i bolje efekte u pranju i ekološki je prihvatljiviji, mi nemamo opciju izbora kvalitetnijeg i jeftinijeg Ariela - zaključila je.

- Kada se potrošače prevari, to će našteti proizvođaču i samom proizvodu. Potrebna nam je jasnoća za nas, ali i za naše klijente. Maloprodajnici sami stvaraju svoje brendove koji su sve važniji. Lokalne preferencije potrošača su misao vodilja kada se radi o politici maloprodajnika. Stoga oni nemaju nužno cilj da prodaju isti proizvod svugdje, što znači da postoje različite varijante čak i između dvije susjedne zemlje članice. Moramo dati volju proizvođačima da izrade proizvode koje mi volimo – kazao je Ilya Bruggeman, savjetnik za jedinstvena tržišta pri Eurocommerceu.

Biljana Borzan odgovorila mu je kako onda, ako se slijede preferencije potrošača, različiti proizvodi moraju imati različita pakiranja, i to takva da te razlike potrošači mogu detektirati.

Ako su različiti recepti, onda ambalaža i ime proizvoda, istaknuto je, moraju biti drukčiji.

- Poznati proizvođač tjestenine u Njemačkoj nedavno je bankrotirao jer su ga krivo optužili kako je u tjesteninu stavljao pokvarena jaja. Važno je voditi dijalog s proizvođačima i organizacijama potrošača jer se šteta ne može izbrisati samo isprikama – upozorio je, pak, Alain Galaski, predsjednik Europskog udruženja brendova, predstavnik proizvođača.

Europarlamentarci su mu poručili kako "bi zaista bilo ružno ako bi otišao sa zaključkom da oni žele naštetiti proizvođačima", jer je njihov cilj biti etični i pravedni.

- Apeliram da se ne naziva dvojnom kvalitetom ono što to nije. Zato je potreban zdrav razum i spremnost da se posluša druga strana – odgovorio je Galaski.

Komentara 9

JU
Jure7
17:35 27.09.2017.

Svaka čast Borozan!!!

Avatar Ante-Portas
Ante-Portas
18:41 27.09.2017.

Jedina od hrvatskih zastupnika koja je zaradila placu

DU
Deleted user
01:17 28.09.2017.

E baš ste nezahvalna služinčad, vi bi jeli isto što i vaši gospodari, umjesto da budete zahvalni što su vam omogućili da dobijete bar original etiketu.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije