Hrvatske ceste nabavljaju specijalno vozilo, vrijedno čak šest milijuna kuna, u koje će biti ugrađena najmodernija tehnologija za inspekciju cestovne mreže. Laseri na vozilu tako će, primjerice, pri brzini većoj i od 100 kilometara na sat moći provjeravati svaki milimetar kolnika.
Najvrednija je oprema
U HC-u objašnjavaju da je vrijednost samog vozila u ukupnoj vrijednosti sustava manja od 10 posto te da je najvredniji njegov dio oprema koju je potrebno ugraditi na i u vozilo. Niz je to uređaja koji se mogu modularno kombinirati u sustav vozila za potpuno snimanje stanja kolnika i cestovne infrastrukture. To su laserski profileri, sustav za automatsku detekciju pukotina, videosustav, sustav za ispitivanje cestovne geometrije, GPS sustav i računalna oprema. Tom će opremom vozilo, doznajemo u HC-u, prikupljati podatke o ravnosti kolnika, longitudinalnim i transverzalnim profilima, kolotrazima, makroteksturi, udaljenosti i geometriji.
Digitalnim snimanjem detektirat će se pukotine i neregularnosti u okolišu kolničke konstrukcije, a sve će se to obavljati uz precizno GPS lociranje. Svi tako prikupljeni podaci koristit će se kao podloga, objašnjavaju u Cestama, za kvalitetniju sanaciju opasnih mjesta. A mogućnosti sustava bit će impresivne.
Tako u Cestama otkrivaju da će se laserski profiler na vozilu sastojati od najmanje dva lasera koji će i pri brzinama većima od 100 km/h imati rezoluciju uzorkovanja uzdužnog profila do jednog milimetra, a preciznost vertikalnog mjerenja do 0,05 mm. Pri vožnji od 100 km/h sustav za automatsku detekciju pukotina, koji će se sastojati od najmanje dva lasera, imat će preciznost mjerenja pukotina do plus/minus 1 mm, a pritom će se mjeriti pukotine na cijelom prometnom traku. U HC-u ističu da će vozilo imati i integrirani sustav zaštite pješaka koji će nakon što detektira pješaka automatski isključiti laser.
GPS sustav, pak, imat će preciznost horizontalnog pozicioniranja plus/minus 10 mm, a vertikalnog do plus/minus 15 mm. U Cestama napominju da će se podaci prikupljati automatski čak i u tunelima, gdje nije moguće primijeniti klasične metode ili su jako skupe. Unutarnji prostor vozila služit će pak kao svojevrsni pokretni ured. S obzirom na to da će vozilo moći sve te zadatke obavljati i pri brzinama većim od 100 km/h, u HC-u ističu da sam proces snimanja neće imati negativan utjecaj na protočnost prometa.
Sredstva iz EU fondova
Specijalno vozilo nabavlja se u sklopu projekta “Sanacije opasnih mjesta na državnim cestama”, koji se sufinancira sredstvima iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija, kojim će se sanirati ukupno 23 opasna mjesta diljem Hrvatske. Ukupna procijenjena vrijednost projekta, koji se provodi u sklopu ulaganja Ministarstva mora, prometa i infrastrukture u razvoj prometne infrastrukture, veća je od 68 milijuna kuna, a bespovratna sredstva za HC iznose 55,4 milijuna kuna.
Kako se u EU i Hrvatskoj sve veći naglasak stavlja na proaktivne mjere kojima je cilj detekcija lokacija ili dionica na kojima postoji potencijalni rizik nastanka prometnih nesreća, u HC-u ističu da će podaci prikupljeni specijalnim vozilom poslužiti i za provedbu upravo takvih mjera, neovisno o tome što na pojedinim lokacijama ili dionicama nije bilo prometnih nesreća. Na natječaj HC-a za nabavu specijalnog vozila stigla je jedna ponuda, tvrtke Ro tehnologija, od 5,985 milijuna kuna. Procijenjena je vrijednost te nabave šest milijuna kuna.
Ovo je prava vijest! Netko si je kupio skupu igračku... To vozilo ne rješava prozirnost sistema održavanja cesta i silne nesposobne ljude ....