Čak i najvjerniji poklonici vožnje biciklom priznat će da postoje situacije koje su na dva kotača nepremostive. Istina, poneka od tih prepreka da se svladati vlastitom snagom, a dijelom i javnim prijevozom, no transfer bicikla u vlaku nešto je teži, a u autobusu ili podzemnoj željeznici i potpuno nemoguć.
Bilo je zasigurno i situacija kada je poneki vlasnik svojeg ljubimca na dva kotača poželio ubaciti u prtljažnik automobila, ali dimenzije to nisu dopuštale. No upravo zbog spomenutih situacija dogodila se dobra vijest, a to su sklopivi bicikli Dahon, koji su se s proizvodne vrpce zakotrljali 1982. godine. “Otac” ove inovacije zove se dr. David Hon, Amerikanac podrijetlom iz Hong Konga, fizičar i istraživač laserske i raketne tehnologije te svojedobno jedan od vodećih stručnjaka Hughes Aircrafta, glasovitog američkog proizvođača zrakoplova. U svojoj garaži radio je sedam godina da bi stvorio svoj savršeni bicikl, onaj koji se preklopi pa hitro vrati u prvobitno stanje, spreman za nastavak udobne vožnje. Iza ove naizgled jednostavne formule krije se nešto još veće – vizionarska želja za stvaranjem koje bi pomoglo “zelenijem” načinu života i očuvanju planeta.
Inženjeri koji zadivljuju svijet
No korak od ideje do realizacije bio je mnogo duži nego što je dr. Hon očekivao. Nakon što je nekoliko velikih kompanija ignoriralo prijedloge za početak proizvodnje, David i njegov brat Henry Hon, industrijski inženjer i informatičar, uz mnogo vjere te s početnim kapitalom skupljenim vlastitom ušteđevinom osnivaju Hon Corporation International i bacaju se na posao. Dahon otvara prvu tvornicu 1983. na Tajvanu, a u prvih šest mjeseci braća Hon prodala su 6000 bicikala. Već dogodine sklopivi bicikli Dahon postaju hit u SAD-u, pogotovo na Zapadnoj obali. Redovite su TV reklame, novinski članci i javne prezentacije te Dahon bicikl postaje miljenik šireg kruga kupaca i dio pop-kulture osamdesetih. Predstavljaju ga i zagovaraju brojne javne osobe iz svijeta šoubiznisa, glume i politike, mnogi sportaši i glazbenici, a pojavljuje se čak i u “cameo ulozi” u jednoj epizodi “Zvjezdanih staza”.
Video - Genijalci iz Runovića izumili električni bicikl vodič
Pod stalnim vodstvom dr. Hona, 79-godišnjaka koji i danas djeluje kao predsjednik uprave tvrtke, tim od 70 inženjera još zadivljuje svijet svojom tehnologijom i inovacijama. Sjedište tvrtke nalazi se u Los Angelesu, a dijelovi se proizvode u glavnoj tvornici u kineskom Macauu. Druga tvornica, nedaleko od Pekinga, proizvodi bicikle Dahon za kinesko tržište, a od 2012. svi proizvodi namijenjeni Europi sklapaju se u tvornici u Bugarskoj. Bicikli se prodaju u više od 60 zemalja, a brend se sastoji od 34 modela s različitim vrstama opreme ili bez nje.
Iz siromašne obitelji u Hong Kongu
Danas je Dahon jedno od najpoznatijih imena biciklističke industrije i globalni lider u proizvodnji sklopivih bicikala, a 2000. Dahon je uvršten u milenijsko izdanje Guinnessove knjige rekorda kao najveći svjetski proizvođač sklopivih bicikala, čija se prodaja broji u milijunima. No Dahon se svake godine odriče velikog dijela profita i ulaže ga u istraživanje kako bi konstantno unapređivao tehnička rješenja, korištene materijale i proizvodne procese te kupcima ponudio najbolje sklopive bicikle na svijetu. Zelena mobilnost za zelenu budućnost i danas je slogan koji najbolje opisuje filozofiju i ciljeve tvrtke Dahon.
No prekrasna je to priča i o upornosti, radišnosti i američkom snu dr. Davida Hona. Potječe iz siromašne obitelji u Hong Kongu, a roditeljima je pomagao već od svoje 13. godine radeći kao ilustrator. Marljivo učeći, zaradio je i svoju prvu školarinu kako bi mogao pohađati prestižnu Diocesan Boys School, a nakon mature skupa s obitelji preselio se u SAD. S odličnim ocjenama upisao se i diplomirao na Sveučilištu Berkeley, kao i na Sveučilištu UCLA, da bi naposljetku kao stipendist NASA-e i doktorirao. A motiv da se uhvati patentiranja sklopivog bicikla bio je banalan – dosadilo mu je gurati ga neuspješno u prtljažnik automobila!