Mi nismo Bog. Zemlja nam je dana na čuvanje. Papa Franjo u svojoj enciklici „Laudato sii" (Hvaljen budi), koja će biti objavljena u četvrtak, poziva na „novu univerzalnu solidarnost" i na „ekološko obraćanje" cijelog čovječanstva. Najprije u zrakoplovu na putu iz Sarajeva, pa tijekom nedjeljnog angelusa, Franjo je najavio svoju encikliku o skrbi za stvoreno. Tijekom angelusa pozvao je da se taj događaj poprati obnovljenim osvrtom na uništavanje okoliša, ali i na oporavak u vlastitim teritorijima. Enciklikom se obraća svima.
Sadržaj pod embargom
"Molimo se da svi mogu prihvatiti njezinu poruku te da rastu u odgovornosti za zajedničku kuću koju nam je Bog povjerio", kazao je Franjo. Njezin sadržaj je pod embargom. Novinari akreditirani pri Svetoj Stolici moći će preuzeti encikliku 18. lipnja u 9 sati, ali njezin sadržaj neće smjeti objaviti prije 12 sati, odnosno do konca konferencije za novinare koja započinje u 11 sati. No, tjednik Espresso prekršio je dogovore i objavio je dio enciklike. To je samo nacrt, a ne konačni tekst, kazao je šef ureda za tisak Svete Stolice otac Federico Lombardi.
Enciklika, na gotovo 200 stranica, govori o „domu svih" o „zajedničkom dobru". Naziv enciklike „Hvaljen budi" preuzet je iz Pjesme stvorova (Cantico delle creature) sv. Franje Asiškoga po kojem je Bergoglio i preuzeo svoje papinsko ime. Svako stvorenje ima svoju vrijednost, a čovjek nije vlasnik prirode, koja nije materija na našem raspolaganju. Ekologija je uvijek i „ljudska ekologija". Ekološka neravnoteža stvara i socijalnu nejednakost, koja dovodi do ratova. Sv. Franjo Asiški govori o zemlji kao o „majci" i „sestri", te se brinuo o siromašnima.
Bergoglio nabraja uzroke ekološke krize kao što je globalno zatopljenje, klimatske promjene, zagađivanje, osiromašenje biorazličitosti, nedostatak prava na vodu za sve, te o ekološkoj razlici između sjevera i juga. Vanjski dug siromašnih zemalja postao je instrument kontrole nad njima. Franjo ukazuje na slabost međunarodne politike u donošenju zakona kojima bi se štitila okolica. U zakonske sustave potrebno je uključiti ograničenja u iskorištavanju prirode i jamčiti zaštitu ekosustava.
Scenariji za nove ratove
Ekonomski moćnici opravdavaju sadašnji sustav u kojem je privilegirana spekulacija i financijska zarada, a zanemaruju se učinci takve politike na dostojanstvo čovjeka i okolice. Papa kaže kako se može predvidjeti da nestanak nekih izvora, nekog bogatstva, stvara scenarije za nove ratove. Enciklikom poziva sve, dakle ne samo katolike, da hrabro uspostave dugotrajne projekte umjesto što tragaju za vlašću, što žele vladati. Ne bude li se izmijenilo dosadašnje držanje prema stvorenom, bit će ugrožen naš opstanak.
To je prva enciklika o ekologiji, ali ne govori samo o zaštiti stvorenoga, već o čovjekovu ponašanju prema prirodi i društvu, o konzumerizmu i svemu što osiromašuje čovjeka i njegovo dostojanstvo.
>>Papa Franjo pisao SPC-u, traži dijalog o Stepincu
>>Papa predlaže jedan Uskrs za sve kršćane, ali ne i zajednički Božić
O tome je govorio onaj indijanski poglavica SEATTLE....davno....pred više od 160 godina....ali u vjetar....