U očitovanju o natječajima za privatizaciju brodogradilišta Europska
komisija je, piše jedan dnevni list doznajući podatke iz izvora bliskih
Vladi, preporučila Hrvatskoj smanjenje kapaciteta u brodogradnji za čak
40 posto, ako želi da planovi privatizacije škverova kao zamjena za
planove restrukturiranja budu prihvaćeni u EU.
Isti izvor tvrdi da je EU protiv toga da se 25 posto plus jedna dionica
prepusti radnicima, što su socijalni partneri uz Vladu dogovorili za
Uljanik, kao uspješan škver koji je proveo restrukturiranje. Uprava
Uljanika o ovome još nema službene informacije te to ne kani ni
komentirati, no sindikati u Uljaniku već imaju što reći.
Mjere već dogovorene
Rajko Kutlača, povjerenik Sindikata Istre i Kvarnera u Uljaniku, kaže
da su kompenzacijske mjere već dogovorene na razini sektora. - Plan je
bio da promjenom djelatnosti u Brodotrogiru i Kraljevici provedemo
kompenzacijske mjere u visini 18 posto na razini struke, a sada
mijenjaju ploču, pa će o tome već danas sindikati razgovarati u
Trogiru. Govoreći o prepuštanju 25 posto dionica Uljanika radnicima od
strane novog vlasnika, podsjećam da to nije model koji je predviđen za
Uljanik.
Dogovoreno je da radnici mogu odmah kupovati te dionice, a ne ih
otkupljivati od novog vlasnika. To ne umanjuje ovaj problem jer nas
tišti i stanje u drugim brodogradilišta. Ne može Uljanik sam vući
hrvatsku privredu - kaže Kultača. Misli da privatizacija
brodogradilišta u trenutku svjetske financijske krize nije uopće
pametna.
- Nema ljudi, kupaca sa zdravim novcem. Ako se proces privatizacije ne
okonča pozitivno odnosno prodajom, slijedi stečaj. Dok se financijsko
tržište ne oporavi, privatizaciju bi trebalo stopirati, smatra Kutlača.
Dodaje da u EU podržavljuje svoje resurse kao bi ih spasili, a Hrvatska
pod pristicima ulaska u EU prodaje svoje blago budzašto. Čelnik
Sindikata metalaca u Uljaniku Đino Šverko u ovom je pitanju puno žešći.
Nove sankcije
- Mislim da je to još jedan probni balon, ili ako nije, nas sindikalce
i upravu Vlada ne uvažava kao partnere. Rečeno nam je da će
kompenzacijska kvota biti 18 posto, a ako se ovako nastavi duplati,
hoćemo li doći do 80 posto? Bit ćemo jadni kad uđemo u EU. Prema mome
mišljenju, EU trenira nad nama nekakvu strogoću, stalno nam uvodi nove
kazne, a mi skidamo gaće pred njima. Zašto bi model privatizacije
brodogradnje istočne Njemačke bio naš uzor?
Pa mi smo za istočne Nijemce zapad. Neka kopiraju Talijane.
Brodogradilište Fincantieri u Monfalconeu u 98-postotnom je vlasništvu
države, a nitko ih ne sili na privatizaciju. Malo previše povijamo
kralježnicu pred tom Europom. Nadam se da će netko reći NE takvoj
privatizaciji, a ako na tome budu inzistirali, mi ćemo se grupirati i
obustaviti proizvodnju ako treba - kaže Šverko.
Pritisci EU: Traže manje kapacitete u brodogradnji, i protive se prodaji dionica radnicima
![](/media/img/35/bb/8a1b8905298c435bd75e.jpeg)