Ovaj tjedan počela je nova runda pregovora predstavnika Vlade s potencijalnim koncesionarima autocesta. S obzirom na to da je davanje autocesta u koncesiju neizvjesno zbog mogućeg održavanja referenduma kojim bi se zabranilo koncesioniranje sagrađenih javnih cesta, za što je skupljen dovoljan broj potpisa, a sad se čeka odluka Ustavnog suda je li to pitanje sukladno Ustavu, u Vladi pripremaju plan B ako koncesioniranje propadne.
Taj je plan još u jeku prikupljanja potpisa za referendum iznio resorni ministar Siniša Hajdaš Dončić, a on bi značio privatizaciju tvrtke Hrvatske autoceste-Održavanje i naplata cestarine. To je tvrtka kći Hrvatskih autocesta koja za HAC i Autocestu Rijeka – Zagreb održava autoceste i naplaćuje cestarinu. Sav prihod od cestarine, a to je oko 1,9 milijardi kuna godišnje, HAC-ONC prosljeđuje HAC-u i ARZ-u. Za svoje usluge pak HAC-ONC od te dvije tvrtke godišnje dobije oko 700 milijuna kuna, s time da oko 400 milijuna kuna ide za plaće zaposlenika.
Temeljni kapital HAC-ONC-a je pak 92,2 milijuna kuna. HAC-ONC ne bi smio imati dobit jer mu ARZ i HAC plate točno onoliko koliko mu iznose troškovi pruženih usluga.
Prema neslužbenim informacijama iz Vlade, u privatizaciji HAC-ONC-a trebali bi sudjelovati hrvatski mirovinski fondovi, koji su i sad u dva odvojena konzorcija zainteresirana za koncesiju autocesta. Sadašnji HAC-ONC bio bi premali zalogaj za mirovince koji upravljaju desecima milijardi kuna, a njegovom privatizacijom ne bi se riješio problem duga autocesta, koji bi ostao HAC-u i ARZ-u.
Izvor blizak mirovinskim fondovima kaže da je njima i dalje najbolja opcija koncesija.
No, ako bi se išlo na plan B, onda bi se, objašnjava, prebacile koncesije koje sad imaju HAC i ARZ na HAC-ONC kako bi se uvelike podigla njegova vrijednost, a onda bi se išlo na inicijalnu javnu ponudu dionica te tvrtke (IPO). Time bi se i mirovincima omogućilo da sudjeluju u toj javnoj ponudi, a od prikupljenog novca vratili bi se loši krediti HAC-a i ARZ-a. No prije toga treba promijeniti određene zakone.
>>Država će koncesionaru Autoceste Zagreb-Macelj platiti 69 milijuna kuna
>>Koncesionari: Dogodine ćemo za ceste nuditi manje od 3 milijarde eura
našom lovom bi kupili naše!