Propao je posao stoljeća! Hrvatski konzorcij Konstruktor, IGH i Tehnika neće graditi crnogorsku autocestu Bar – Boljare, vrijednu 2,7 milijardi eura.
Tako je jučer crnogorskoj vladi odlučio predložiti Savjet za izgradnju autoputova jer naši građevinari nisu uspjeli u osam mjeseci, odnosno u roku, predati valjana bankovna jamstva kojima bi dokazali da su pronašli banke koje će financirati gradnju te autoceste. Taj savjet, kojim predsjeda crnogorski premijer Milo Đukanović, vladi Crne Gore predlaže početak pregovora s drugoplasiranim grčko-izraelskim konzorcijem Actor-HCH koji je za izgradnju te autoceste predao 1,2 milijarde eura skuplju ponudu od hrvatskog konzorcija.
Radić i Žderić šute
Crnogorska će se vlada pak sutra očitovati o tom prijedlogu. Jure Radić, šef IGH, jučer nije bio dostupan za komentar, kao ni Željko Žderić, direktor Konstruktora. Nije jasno kako će konzorcij koji je dao znatno skuplju ponudu uspjeti pronaći banke koje bi pratile taj projekt kad to nije uspjelo našim tvrtkama s jeftinijim aranžmanom.
Hrvatskim građevinarima koji zbog krize i recesije vape za poslovima izvan granica Republike Hrvatske nije pomogao ni nedavni posjet premijerke Jadranke Kosor crnogorskom premijeru Mili Đukanoviću kada je pružila političku podršku tom projektu. No, konzorcij je ipak priželjkivao konkretniju Vladinu pomoć, pogotovo zato što bi, da je dobio posao u Crnoj Gori, to značilo još 5000 radnih mjesta za hrvatske građevinare.
Jurčić: Nategnuti posao
Crnogorski ministar prometa Andrija Lompar izjavio je među ostalim da su hrvatske tvrtke pronašle jedan investicijski fond i s njim potpisale ugovor kojim bi osigurale novac za gradnju autoceste, ali procijenjeno je da on nije konačan te da ne zadovoljava uvjete iz koncesijskog ugovora, jednako kao ni bankovna jamstva i pismo namjere triju banaka koje je hrvatski konzorcij u zadnji tren dostavio crnogorskoj vladi. Ministar Lompar je naglasio da ovu odluku nisu rado donijeli.
Ekonomski stručnjak Ljubo Jurčić smatra da hrvatsko gospodarstvo nije puno izgubilo zbog propalog posla u Crnoj Gori.
– To je bio nategnuti posao. Od njega bi korist imali Konstruktor, IGH i Tehnika, a Hrvatska bi dobila graditeljski imidž. Naše gospodarstvo ne bi imalo neke koristi jer bi se veći dio tog novca utrošio u kupnju uvoznih strojeva, materijal bi bio iz Crne Gore, a kako su naši radnici preskupi, posao bi izvodila sigurno jeftinija radna snaga. Zaradili bi IGH i Konstruktor na projektiranju i nadzoru, ali najviše 10 posto ukupne svote – kazao je ekonomist Ljubo Jurčić.
Idemo dalje!