Leteća hitna pomoć ili zrakoplov za prijevoz pacijenata čeka zeleno svjetlo za prvo polijetanje iz Zračne luke Osijek. Zrakoplovu Beechcraft king air C 90 tu će biti i baza, a pilot će u njega morati sjesti po pozivu u roku od “zlatnog sata”, odnosno 60 minuta.
Priključci za inkubator
Opremljen je lifeportom, uređajem koji imaju i vozila hitne medicinske pomoći. Dežurstvo će pak biti 24-satno. Uz most za uvođenje pacijenata u zrakoplov i ležaj, tu su i boca s kisikom, EKG uređaj, različiti inverteri, ali i priključci za dodatke poput, primjerice, inkubatora za nedonoščad ili hladnjaka za prijevoz ljudskih organa spremnih za transplantaciju. No, ovdje vrijedi zlatno pravilo – u zrakoplov može samo stabilizirani pacijent.
– Vladin helikopter i HGSS s ovim nemaju nikakve veze. Dok je HGSS služba koja traži i spašava ljude, mi dolazimo, da tako kažem, u završnoj fazi, odnosno kad je potreban prijevoz pacijenta kući ili u matičnu bolnicu. Ovisno o pacijentu, u zrakoplov ide i liječnik te medicinski tehničar – objašnjava Domagoj Vlašić iz osječke tvrtke Air Pannonia. Zrakoplova ovakvog tipa, prema saznanjima tih Osječana, nema u Hrvatskoj, a najbliži je tek južnije, u Podgorici, i sjevernije, u Austriji. Ništa slično, istražili su, ne postoji u susjednoj Mađarskoj, Srbiji i BiH. U prilog im ide i dobar geostrateški položaj Osijeka te područje u kojem živi između dva i pet milijuna stanovnika.
– Što se tiče ovog našeg bazena, ambulantnih letova na osječkom aerodromu, primjerice, mjesečno ima jedan do dva, a tome se trebaju pribrojiti gradovi na Jadranu, ali i Beograd sa do jednim takvim letom tjedno. Znači, posla bi trebalo biti – kaže Vlašić.
Što Hrvatska čeka?
Zrakoplov je već registriran u Hrvatskoj, a za prvo polijetanje s pacijentom čeka se još dopuštenje Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Osječani očekuju da će uskoro i stići. Do tada planiraju na sastanak u Ministarstvo zdravlja, a s osiguravajućim kućama već su počeli pregovarati.
– Hrvatska je obvezna imati prijevoz bolesnika. Tim bi se poslom, primjerice, mogla baviti Hrvatska vojska, ali treba ispuniti određene uvjete. Piloti moraju imati i civilne dozvole, zrakoplovi trebaju biti upisani u registar civilnih zrakoplova, a moraju biti osigurani jer, u slučaju nezgode i tužbe, tko će snositi troškove? Kad je riječ o tom pitanju, sasvim sigurno nešto trebamo napraviti, ali ne znam zašto Hrvatska još ništa nije poduzela – pita se Vlašić. Avion koji posjeduju vrijedan je oko pola milijuna američkih dolara, a oprema koju su kupili stoji 65.000 američkih dolara.
Lijepo i OK neka privatnik radi ovo jer je potrebno a HZZO plaća. Ali.... šta je bilo sa onim kreditima Svjetske banke koji se dizao za medicinske helikoptere a nikada ih nismo vidjeli da su došli. Kamo je nestao novac i helikopteri.