Ralice iz Kalinovca

Krenuli su iz garaže, a danas su među top 5 svjetskih proizvođača u svojoj branši

Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
1/11
13.12.2020.
u 10:40

Ljude u tvrtki smatraju najvećim kapitalom pa imaju relativno nisku fluktuaciju radne snage, a plaće su iznad prosjeka industrije. Kadrove vrbuju još u školskim klupama i na fakultetima.

Kada su vam kupci iz zemalja sa sjevera Europe, poput Norveške gdje su navikli na snijeg i led i do osam mjeseci u godini, kao i Kanade i Rusije, to znači da ste se na vrlo konkurentnom tržištu u protekla tri desetljeća uspjeli dokazati svojom kvalitetom i širokim asortimanom proizvoda, kaže nam Ivan Franičević, predsjednik uprave tvrtke Rasco iz Kalinovca.

Prosječan građanin Hrvatske nije ni čuo za ime ove domaće kompanije, kamoli da zna čime se bavi, no u svijetu komunalne opreme ona je alfa i omega, jedan od pet najjačih proizvođača opreme za ljetno i zimsko održavanje prometnica u svijetu, uz rame Nijemcima, Dancima i Švicarcima. Zbog kompletnog proizvodnog procesa “in house”, brže i lakše se prilagođavaju pojedinim tržištima nego većina konkurencije, pa visokosofisticirane strojeve za čišćenje danas izvoze u više od 40 zemalja svijeta na pet kontinenata. Imaju ih u Istanbulu, Parizu, Münchenu, Madridu, Šangaju, Kopenhagenu, Bergenu, Kijevu..., gdje najviše ‘operira’ Muvo, multifunkcionalni komunalni nosač priključaka za održavanje urbanih sredina

Održavaju i moskovski ring

– Teško je izabrati jedan grad, no recimo Kijev će do kraja godine imati gotovo 50 vozila opremljenih našom opremom za održavanje kritičnih gradskih prometnica. U Parizu i Kopenhagenu naš MUVO održava pješačke površine i manje ulice, a München se čisti od snijega našom opremom, kao i aerodrom u tom gradu – priča Franičević. I njemačke autoceste ove će sezone čistiti više od 600 njihovih snježnih plugova. Prometnice u Norveškoj, Švedskoj i Finskoj odleđuju stotine njihovih posipača, a primjerice i veliki dio poznatog moskovskog ringa čisti se posipačima i ralicama iz tvornice Rasco.

GALERIJA Tvrka Rasco proizvodi ralice za snijeg i prodaje ih po cijelom svijetu

1/11

Nije mala stvar kad vidite da se ukrajinski premijer ili gradonačelnik Kijeva hvale fotografijama Rascoovih vozila “u akciji” i na svojim profilima na društvenim mrežama. Stoga je još teže pojmiti da je tvrtka koja je i danas u 100-postotnom hrvatskom vlasništvu i zapošljava više od 400 radnika u Hrvatskoj i Srbiji, svoj put počela iz unajmljene garaže u kojoj su dugogodišnji prijatelji Frane Franičević i Darko Paviša 1990. osnovali jednostavan obrt za popravak poljoprivredne mehanizacije i raznih strojeva. Obojica inženjeri po struci, zajedno su radili na vodećim pozicijama u Bilokalniku, tada velikoj tvornici namještaja, no želja da pobjegnu od tromog velikog sustava i pokrenu vlastiti posao bila je jača. Prvi stroj za posipavanje prometnica, kamionski vučni posipač, u Rascou je proizveden 1994., a kako je ubrzo postao hit na tržištu, 1995. je otvorena prva proizvodna hala na današnjoj lokaciji sa 16 zaposlenih. I Franičević i Paviša imaju po dvojicu sinova te bi danas, da je ovo tipična obiteljska tvrtka, svi sjedili u upravnom odboru. No znanje, sposobnost i iskustvo ovdje se stavljaju ispred prezimena.

– Mnogi i danas teško razumiju kako je moguće da sam ja jedini unutar uprave obiteljski povezan s jednim od vlasnika. Obojica osnivača bila su svjesna da nema smisla tjerati i nagovarati članove obitelji na ključne pozicije ako oni to ne žele. Ostavili su izbor nama samima pa smo, vjerujem, upravo zato sva četvorica, cijela druga generacija, danas u kompaniji. Marin Franičević vodi proizvodnju, Miroslav Paviša regionalnu prodaju, a Tomislav Paviša marketing. Treća generacija još je premlada, no i oni će jednom sami odlučivati što i gdje žele raditi – priča Ivan.

Zaposlenike, pak, u Rascou smatraju najvećim kapitalom.

– U njih ulažemo još dok su u školama. U ovom trenutku imamo čak 48 učenika iz srednjih strukovnih škola u Bjelovaru, Virovitici, Koprivnici i Đurđevcu, koji sudjeluju u našem programu razvoja i obavljaju učeničku praksu kod nas. Uvijek smo u potrazi za vrhunskim talentima – i na našim fakultetima strojarstva i elektrotehnike. U sklopu programa stipendiranja studenata ove smo godine povećali iznose na više od 3000 kuna mjesečno, čime želimo osigurati kontinuirani priljev stručnjaka u svoje redove – priča Franičević. Na upit zna li se o njima tako malo i zbog toga što se ondje ne naslikavaju političari, odgovara da se oni ne bave politikom, nego razvojem, proizvodnjom i prodajom tehnološki naprednih strojeva i u to ulažu svu svoju snagu. To ne znači, smije se, da ih političari ne vole ili da nisu dobrodošli.

– Lani nas je posjetio i premijer Andrej Plenković, no nismo zbog toga zvali medije. Radije ćemo ih obavijestiti da smo proizveli 300. stroj Muvo i isporučili 100 ralica Ukrajini ili Norveškoj – odgovara. K tome, posluju u industriji koja nije toliko atraktivna javnosti poput IT-a ili prehrambene proizvodnje, pa je i to možda razlog zašto su poznatiji na stranim tržištima gdje ostvaruju 80% prihoda.

Planove nije omela ni korona

– Možda bismo bili popularniji da se više predstavljamo kroz jednu tehnikaliju. Mi smo, naime, najveći proizvođač vozila u Hrvatskoj. S nešto manje od stotinu vrlo specijaliziranih vozila za održavanje urbane infrastrukture godišnje, možemo reći da smo vodeća kompanija hrvatske automobilske industrije – ističe Franičević. Tvrtka je lani dobila drugu Zlatnu kunu HGK za proizvodnju prve hrvatske vakumske čistilice Lynx namijenjene čišćenju javnih površina, koja zasad polako, ali sigurno osvaja Njemačku, Nizozemsku, Francusku, Španjolsku, Slovačku, Veliku Britaniju, Norvešku... Posljednjih godina rade i na električnoj čistilici Lynx, projektu vrijednom gotovo 30 mil. kuna koji je trenutno u fazi intenzivnog testiranja prototipa.

– To će biti fantastično vozilo, s velikim udjelom domaće pameti, a na tržište stiže u trenutku kad se na globalnom tržištu počinje primjećivati ozbiljna potražnja za električnim čistilicama – objašnjava. Nedavno je završen i najveći investicijski ciklus u povijesti tvrtke u vrijednosti 46 milijuna kuna od čega je gotovo 15 milijuna sufinancirano sredstvima EU. Sagrađene su dvije nove proizvodne hale i prošireni ukupni kapaciteti i tehnološka optimizacija proizvodnje za 60%, nabavljeni najmoderniji strojevi za CNC obradu metala, robotsko zavarivanje i površinsku zaštitu... pa je Rasco u potpunosti spreman za sve izazove koje pred njega stavljaju kupci, globalni konkurenti i tržišta na kojima posluje, uvjeren je Franičević. Tome u prilog ide i činjenica da su još sredinom veljače imali razrađene scenarije koji su im omogućili da u razdoblju lockdowna zbog pandemije koronavirusa prođu bez težih posljedica, kašnjenja ili znatnih problema s poslovanjem. A nisu se morali ni digitalizirati na silu, s obzirom na to da su oduvijek predvodnici u digitalnim tehnologijama. Stoga, nakon što su lani ostvarili konsolidirani prihod od prodaje u iznosu od 170,8 mil. kuna, 13% više u odnosu na prethodnu godinu, u izazovnoj 2020. očekuju rast. Novogodišnje želje?

– Na prvom je mjestu očekivano predstavljanje električne čistilice Lynx. Tijekom zimskih mjeseci testirat će se još nekoliko novih tipova snježnih plugova i posipača soli, a za sljedeću sezonu košnje planiramo lansiranje nove generacije kranskih kosilica. Osim proizvodnog portfelja, planovi uključuju i širenje izvoznih tržišta, no o tome više kada se ti oni realiziraju – kazao je Franičević.

Ključne riječi

Komentara 8

CR
CrazyCehinjo
11:34 13.12.2020.

Napokon neki pozitivan članak. Bravo za Rasco. Samo ne puštajte političare blizu.

VH
volim.hrvatsku65
11:12 13.12.2020.

Samo naprijed !!!! Velike cestitke !

DU
Deleted user
11:20 13.12.2020.

Bravo!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije