"Tijekom vremena u kojem je bila američka državna tajnica, svijet je
spoznao ono što sam ja već znao: Madeleine Albright ne boji se teškog
zadatka, ne boji se govoriti što misli. Njezina nova knjiga, koju je
napisala unatoč preporuci prijatelja da se o međunarodnim odnosima,
religiji, etici i podjelama u svijetu ne može razgovarati, a da se
nekome ne stane na nogu, djelo je koje dosad nije objavio nijedan
američki ministar vanjskih poslova.
Govoreći o utjecaju religije na politiku, Madeleine je razotkrila ljude
i povijesne događaje u kojima se koncentracija političke i vjerske moći
u jednoj osobi pokazala opasnom za tu sredinu, ali i šire. Najbolji
primjer je Slobodan Milošević koji je govorio da na Balkanu brani
kršćansku Europu od Osame bin Ladena koji, skrivajući se iza islama i
Kurana, ubija nedužne po svijetu. Madeleine Albright ovom je knjigom
počela posao pomirbe i razumijevanja, a to je proces na kojem se u
današnjem svijetu treba još puno raditi."
Američka misija
Tim je riječima bivši američki predsjednik Bill Clinton preporučio "The
Mighty-The Almighty" (Moćni i svemogući), najnoviju knjigu svoje bliske
suradnice i prijateljice Madeleine Albright u kojoj poznata
diplomatkinja i američka državna tajnica raspreda o utjecaju religije
na Sjedinjene Države i međunarodne odnose. U pisanju zanimljive i
edukativne knjige, gotovo rasprodane već u svibnju, kad ju je objavio
izdavač Harper Collins, pomogao je Bill Woodward, autor političkih
govora ne samo za Albrightovu nego i za Johna Kerryja, Michaela
Dukakisa i Gerryja Studdsa.
U razdoblju od 1997. do 2001. godine, u moćnoj funkciji američke
državne tajnice, autorica je proputovala cijeli svijet nekoliko puta,
susrela se sa svim državnicima i vjerskim vođama (pamtimo njezine
temperamentne susrete s dr. Franjom Tuđmanom), upoznala različite
kulture i demokracije te zaključila da Amerika ima veću odgovornost od
one koju pokazuje, poručivši da kreatori američke politike i javnog
mišljenja moraju bolje razumjeti koliko religija ima važno mjesto u
životima ljudi i nacija. Ona ide i korak dalje te mudro zaključuje da
"politika i religija ne samo da su nerazdvojivi u državničkim poslovima
i relacijama nego mogu biti partneri i poticaj za pravednost i mir".
Ima li Amerika, kako to proklamira predsjednik George Bush, posebnu
misiju, udijeljenu od Boga, da donese slobodu i demokraciju cijelom
svijetu? Koliki utjecaj imaju kršćanski desničari na američku vanjsku
politiku? Kako se Amerika može nositi s razbuđenim islamskim
ekstremizmom? To su samo neka od brojnih pitanja koja se postavljaju u
knjizi i preko kojih autorica želi, kao deklarirana pripadnica
Demokratske stranke, pokazati kako se Bushova republikanska
administracija, desničarski orijentirana, odnosi prema promašajima i
uspjesima koji su uslijedili nakon 11. rujna i terorističkih napada na
Ameriku te nužnosti proizašle iz toga da Bijela kuća i Capitol Hill
trebaju bolje razumjeti islam. Albrightova stilom iskusne diplomatkinje
nudi uravnoteženu analizu koja u nekim dijelovima knjige nužno prelazi
u poraznu kritiku onih, pa i američkih političara, koji,
iskorištavajući vjerske simbole i elemente, kreiraju vlastitu moć. Bez
diplomatske pristojnosti ona čitatelja potiče na razmišljanje o
razumijevanju manipulacije vjerskim osjećajima kod glasača i građana te
o percepciji koju takvo ponašanje stvara u svakodnevnom životu.
"Kasno u svom životu, već kao odrasla djevojka, doznala sam da je moje
podrijetlo židovsko, a ja sam odgajana u rimokatoličkom duhu", piše M.
Albright. "Kao dijete imigranata iz bivše Čehoslovačke, doseljena u
Ameriku s jedanaest godina, brzo sam zavoljela novu domovinu i uz oca
diplomata zainteresirala se za vanjsku politiku. Šokirala me spoznaja
da su moji djedovi, bake i druga rodbina stradali u holokaustu. U
vrijeme moje mladosti, šezdesetih godina prošloga stoljeća, nije bilo
popularno govoriti o vlastitom vjerskom opredjeljenju, a ni ja se nisam
osjećala slobodnom iskazivati svoje osjećaje.
Osamdesetih sam postala profesor na Georgetown sveučilištu u
Washingtonu. Kolege su govorili da je moj omiljeni predmet, vanjska
politika, poput šaha. Inteligentna igra u kojoj obje strane znaju
pravila. Pokušala sam predavati o utjecaju religije na politiku, ali su
me diplomati tog doba upozoravali da oni među njima koji ne žele upasti
u nevolje nikad ne započinju takve teme."
"Sukob civilizacija"
Koliko je sprega religije i politike osjetljiva tema, Albrightova se
uvjerila i desetak godina poslije, po reakcijama diplomata u
Ujedinjenim narodima, kad je za vrijeme Clintonova prvog mandata, 1993.
godine, imenovana veleposlanicom svoje zemlje na East Riveru. "Kad je
1993. godine profesor s Harvarda Samuel Huntington najavio da bi doba
koje dolazi nakon hladnog rata moglo biti svjedokom međureligijskog
sukoba civilizacija, činili smo sve što je moguće da se distanciramo od
te teorije. Mi smo u svjetskoj organizaciji pokušavali promicati
budućnost u kojoj će nacije i religija biti sve bliže razvijanjem
demokracije, a Huntington je najavljivao podjele, sukobe na vjerskim i
kulturnim osnovama.
Nakon što je buknuo sukob na Balkanu, pokušavali smo utjecati da fokus
bude na individualnim pravima naroda, a ne na onima koje imaju vjerske
skupine. Kad se dogodio teroristički napad na Keniju i Tanzaniju 1998.
godine, tiskali smo postere i informativne letke na kojima je pisalo:
Ovo nije zbog religije. Ovo nije zbog politike. Ovo rade ubojice radi
ubijanja. Nismo uspjeli, svima je bilo jasno da islamski teroristi i
Osama bin Laden stoje iza tih napada objavljujući sveti rat Americi.
Ipak je to bila sprega religije i politike!"
Madeleine Albright naglašava da su i dvije tisuće godina nakon rođenja
Isusa i osnivanja brojnih vjerskih zajednica i pravaca koji promiču
ravnopravnost, ljubav i mir, odnosi među ljudima daleko od savršenih i
nisu se, unatoč modernom dobu, puno promijenili. "I dalje tu na Zemlji
čekamo neki Božji znak koji će nas upozoriti na prisutnost Boga i na
prilike u kojima živimo. Je li taj znak poslan 11. rujna 2001. godine
kad su gorjeli i rušili se newyorški Twinsi?", pita se američka
političarka i nastavlja:
"U ljudskoj je prirodi da želi svoje djelovanje pripisati Bogu, za
Božje potrebe, i kad su to samo naše egoistične želje. Često se nakon
tragedija pitamo zašto Bog, koji je svevišnji i dobar, dopušta da se
takve strašne stvari događaju. Jedan od odgovora koji ćemo čuti od
teologa, ali i od političara, jest da nam je kao ljudima dana sloboda
da razmišljamo i djelujemo po vlastitoj volji. I zaista, neki od nas tu
slobodu koriste za izgradnju boljeg života, za vidanje rana, za učenje,
za umjetnost, a drugi tu ljudsku i vjersku slobodu koriste za rušenje
nebodera.
To je ipak ljudski čin i odluka, a ne Božji, i nitko se nema pravo
zagrnuti Božjim plaštem uime osobnih interesa. Nitko, nijedan
pojedinac, a posebno ne političar ili vjerski vođa. Stoga ne vjerujem
ni u Bushovu izjavu da je Bog htio da upravo on bude predsjednik",
poručila je Madeleine Albright u knjizi koja bi trebala postati obvezno
štivo i hrvatskim političarima, diplomatima, ali i crkvenim
predstavnicima.
Madeleine Albright objavila novu knjigu "Moćni i svemogući" u kojoj piše o utjecaju religije na politiku