Razlike i prije raskola

U čemu se sve razlikuju katolici i pravoslavci?

Pope Francis arrives to welcome the Grand Master of the Sovereign Order of Malta, Fra' Matthew Festing, during a private audience in the Pontiff's private library at the Vatican June 25, 2015. REUTERS/Riccardo De Luca
Foto: Reuters
01.06.2015.
u 11:10


Treba prepoznati trenutak u kojem živimo, kažu papa Franjo i patrijarh Bartolomej I. Pomirenje i jedinstvo uz puno poštovanje legitimnih razlika nužno je radi dobra cijelog čovječanstva i budućih generacija

Ako je susret pape Franje i ekumenskog patrijarha Bartolomeja I., u svibnju 2014., tada bio proglašen povijesnim, najavljeni mogući susret pape i moskovskog patrijarha Kirila zacijelo će biti "superpovijesni".

Razlike i prije raskola

Premda je najavljen neutralni teren (kandidirale su se Mađarska i Austrija), sam razgovor ne bi trebao biti nimalo neutralan jer bi se otvorila pitanja zajedništva katolika i pravoslavnih, ponajviše kao odgovor na razmrvljeno kršćanstvo zapadne hemisfere, koje samo ujedinjeno može odgovoriti i na političke, društvene i vjerske izazove današnjega svijeta.

"Pozivamo sve kršćane, vjernike svih religija i sve ljude dobre volje da prepoznaju trenutak u kojem živimo, a koji nas poziva na traženje pomirenja i jedinstvo čitave ljudske obitelji, s punim poštivanjem legitimnih razlika – sve radi dobra čovječanstva i budućih generacija", piše u zajedničkoj izjavi Franje i Bartolomeja I., no pitanje je kako prevladati međusobne razlike. Ali da bi se na to odgovorilo, treba vidjeti kako su one nastajale tijekom povijesti.

– Još prije nego se dogodio Veliki istočni raskol 1054. godine, između Crkve na Istoku i one na Zapadu počele su se stvarati razlike i nastajao je proces udaljavanja. Prva shizma između Rima i Bizanta dogodila se u doba patrijarha Akacija (472.–488.), a trajala je od 484. do 519. Želeći smiriti nesnošljivosti među različitim strujama koje su se ozbiljno sporile oko poimanja jedne osobe i dviju naravi u Isusu Kristu, ovaj je patrijarh smatrao da treba osporiti teološku valjanost Kalcedonskog sabora održanog 451. godine. Rim je ekskomunicirao Akacija, a shizma je trajala dok se nije uspostavio mir zahvaljujući caru Justinu i njegovu nećaku Justinijanu – objašnjava dr. don Ivan Bodrožić, profesor Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Zagrebu.

– Druga velika shizma bila je u 9. stoljeću (867.–880.) u doba patrijarha Focija, kada je on prvi put izvukao neka dogmatska pitanja zbog kojih je optužio zapadnu Crkvu zbog hereze.

Nepomirljivost Rima

Tvrdio je da je heretičan nauk o proizlaženju Duha Svetoga "od Oca i Sina", takozvano pitanje "Filioque", budući da je u Nicejsko-carigradskom vjerovanju stajalo da proizlazi samo od Oca.

Jednako tome, Focije je proglasio pogrješnom i zapadnu tradiciju da za euharistiju koristi beskvasni kruh. Ova će dva pitanja ostati višestoljetni kamen spoticanja ili možda bolje rečeno, izlike za dokazivanja različitosti i nepomirljivosti između Rima i Carigrada. Usto, analizirajući sva povijesna događanja, razvidno je da je rimski biskup imao odlučujuću ulogu i da je stav Rimske crkve bio presudan, čime se potvrđuje koliko je cijela Crkva onoga doba priznavala njegov autoritet, to jest, govoreći teološkim rječnikom, primat, što je u ovakvim sukobima dovođeno u pitanje, te je tako pitanje primata postalo jedno od važnih spornih pitanja između Istoka i Zapada – tumači Bodrožić, dodajući da se upravo u takvom kontekstu dogodio Istočni raskol koji se do dana današnjega nije sanirao, nego su poslije povijesne okolnosti učinile da se on i produbi.

– Tomu je najviše pridonio Četvrti križarski pohod, za vrijeme kojega su križari, na nagovor Mlečana, osvojili Carigrad te uspostavili Latinsko Carstvo i latinski patrijarhat, čime su nanijeli nesagledivu štetu i tako lošim odnosima, to jest onemogućili svaki pokušaj prevladavanja crkvenog nejedinstva. Jedinstvo koje je bilo sklopljeno na Saboru u Firenci (1439.–1443.), a koje je definiralo pitanje papina primata i spor oko izraza Filioque, ostalo je dogovoreno samo na papiru, a nikad nije zaživjelo u stvarnosti, čime do dana današnjega ostaju najveća neprevladana pitanja i razlike između Pravoslavne i Katoličke Crkve – kaže Bodrožić.

>>A da se papa Franjo i patrijarh Kiril sastanu u Hrvatskoj?

 

Komentara 95

CA
Car1994
11:42 01.07.2015.

Želim dobar dan katoličkoj braći! Pozdrav od pravoslavnog Srbina svima!

Avatar d-ano
d-ano
20:16 30.06.2015.

........................Mir medju VAMA,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Avatar links
links
12:17 01.07.2015.

bajke za djecu, razlika nema, napravila, tj izmislila ih je crkva da bi mogla manipulirati i vladati primitivnim narodima, kasnije je ta podjela bila podloga za ratove

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije