Sarajevo je, pisali su regionalni mediji, 19. prosinca 2023. opet dospjelo na vrh ljestvice gradova s najvećim onečišćenjem zraka na svijetu, pozivajući se na podatke s portala AirVisual, odnosno IQAir.
No kako navodi Raskrinkavanje.ba, riječ je o švicarskoj kompanije koja se bavi proizvodnjom i prodajom tehnologije vezane uz kvalitetu zraka. No na toj listi su samo veliki gradovi, odnosno regionalni ili državni centri. Na stranici napominju da je lista sastavljena od velikih gradova i sadrži jedan ili dva velika grada po državi, s ciljem da “pruži globalni kontekst o kvaliteti zraka u tim gradovima”, te da je važno razumjeti da lista ne uključuje sve gradove na svijetu. Anes Podić iz udruge udruge Eko akcija za portal Hercegovina.info rekao je kako rezultate IQ Air-a ne treba u svakoj situaciji uzimati zdravo za gotovo te da mapa na stranici udruge Eko akcija, za razliku od IQAira, ima podatke službenih državnih mjernih postaja.
Iz udruge za Raskrinkavanje kažu kako satna mjerenja kvaliteta zraka, na osnovi kojih IQAir pravi svoje rang-liste nemaju nikakvu statističku vrijednost. "Rang-liste zagađenih gradova formiraju se na osnovu godišnjih prosjeka izmjerenih vrijednosti lebdećih čestica. Na listi gradova svijeta koju je u svibnju 2023. godine objavila Svjetska zdravstvena organizacija, Sarajevo nije ni među 500 najzagađenijih gradova svijeta, ali jest glavni grad Europe s najgorom kvalitetom zraka", navode dalje.
Unatoč činjenici da je zrak u Sarajevu zaista loš, gledajući godišnju srednju vrijednost zagađenja zraka u svijetu, Sarajevo nije ni blizu vrhu liste najzagađenijih gradova na svijetu
Dugogodišnji problem
Sarajevo se redovito u zimskim mjesecima suočava s ovim problemom koji je posljedica kombinacije geografskog položaja i ljudskog djelovanja. Budući da je smješteno u kotlini, Sarajevo je podložno temperaturnoj inverziji koja pogoduje zadržavanju zagađenog zraka u nižim slojevima. No, samo zagađenje uglavnom je posljedica gomilanja ispušnih plinova iz vozila, sustava grijanja koji se temelji na velikim toplanama, ali i još uvijek masovnom korištenju ugljena i drva u privatnim kućama. Prirodno strujanje zraka umnogome je onemogućeno neplanskom gradnjom visokih zgrada, pa i cijelih naselja.
VEZANI ČLANCI:
Unatoč činjenici da je riječ o dugogodišnjem problemu, mjerodavne vlasti nisu ni blizu nekog realnog rješenja kojim bi se bar ublažio problem. Za sada se sve svodi na proglašenje stanja upozorenja, koja uključuju određene restrikcije pri korištenju fosilnih goriva i preporuke rizičnim skupinama stanovništva da izbjegavaju zadržavanje na otvorenom.
Različitih je ideja bilo za rješavanje problema zagađenog zraka u Sarajevu, ali su sve ocijenjene kao preskupe, a neke i kao tehnički prezahtjevne. Najradikalnije čine se one o izgradnji divovskih ventilatora na Trebeviću ili rekonstrukciji korita rijeke Miljacke gdje bi se vodotok podigao na višu razinu, a kanal ispod bi usisavao zrak kroz kanalizacijski sustav koji bi potom kroz gradski dimnjak isisavao zagađeni zrak.
Jedino koliko-toliko realno rješenje za ublažavanje problema zagađenosti zraka jest energetsko utopljavanje objekata, čime bi se smanjila potreba za njihovim zagrijavanjem, te potpuna zabrana korištenja čvrstih goriva za grijanje i masovniji prelazak na čišće energente, prvenstveno plin i struju. No, ni za to nema političke volje i spremnosti, jer zahtijeva dodatna ulaganja u infrastrukturu te subvencije.
Posljedice sadašnjeg stanja poražavajuće je po zdravlje stanovništva, ali i ekonomiju. Primjerice, sarajevska međunarodna zračna luka u zimskim mjesecima svakodnevno mora otkazivati letove, jer je zbog slabe vidljivosti nemoguće uzlijetanje i slijetanje zrakoplova.
NAPOMENA: ČLANAK JE PRVOBITNO SADRŽAVAO NETOČNE INFORMACIJE KOJE SU NAKNADNO UKLONJENE
VIDEO Hrvatsko ratno zrakoplovstvo slavi 32. godinu osnutka