ZDRAVSTVENI ODGOJ

Seks više nije tabu: Za riječke škole uskoro priručnici, a potom i edukacija nastavnika

Šibenik: Učenici dolaze u školu na početak nove školske godine
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
1/3
25.10.2023.
u 19:38

Riječko istraživanje provedeno među sedmašima pokazalo da djeca imaju interes za zdravstveni odgoj, pa će se do kraja godine završiti priručnik za novi predmet, a onda slijedi edukacija nastavnika i profesora u odabranim školama

Sa sljedećom školskom godinom učenicima pojedinih riječkih osnovnih škola na izbor će biti ponuđen novi predmet – zdravstveni odgoj. Takvim financijskim ulaganjem iz Grada Rijeke odlučili su se upisati na kartu prvog grada, odnosno prve lokalne samouprave u Hrvatskoj koja učenicima nudi novu izvannastavnu aktivnost. Baš kao što su to svojedobno napravili s građanskim odgojem. Sadržaj novog predmeta, koji su, kako poručuju u Rijeci, sastavljali medicinski stručnjaci, psiholozi, socijalni pedagozi, pedagozi, osobe koje djeluju unutar akademske zajednice, bolničkog i odgojno-obrazovnog sustava te civilnog sektora, nedavno je predstavljen ravnateljima škola. Štoviše, u Rijeci su odradili i istraživanje među sedmašima i zaključili da među djecom postoji interes za zdravstveni odgoj, pa će do kraja godine najprije završiti priručnik po kojem će se novi predmet obrađivati, a onda profesore i nastavnike čije će osnovne škole ponuditi ovaj predmet poslati na edukaciju. Potom slijedi eksperimentalna faza, koja će se nakon godinu dana evaluirati i po potrebi mijenjati.

– Uvođenje zdravstvenog odgoja u škole pionirski je korak jedne jedinice lokalne samouprave, budući da na nacionalnoj razini ta tema nije prepoznata kao prioritet, nešto što bi trebalo biti dio kurikula u svim osnovnim školama u Hrvatskoj. Smatramo da naša djeca, naši učenici imaju pravo na što kvalitetnije obrazovanje, a to im uvođenjem ovog programa i nudimo. Uvjeren sam kako će s vremenom i drugi hrvatski gradovi i općine prepoznati kvalitetu i vrijednost ovog programa, kao što je to bio slučaj i s građanskim odgojem i obrazovanjem, da će preuzeti ovaj naš model i da ćemo tako zaokupiti i nacionalnu politiku da prepozna važnost ove teme – rekao je gradonačelnik Rijeke Marko Filipović predstavljajući nedavno tu ideju riječkim ravnateljima. U planu da preuzme model novog izvannastavnog sadržaja, Grad Rijeku bi prema dosadašnjoj praksi po uzoru na preuzimanje građanskog odgoja, ali i političke interese prvi mogao pratiti upravo Grad Zagreb. No je li uvođenje zdravstvenog odgoja zapravo politička igra, prilika da se Rijeka istakne kao inovativni grad čije vodstvo ulaže u obrazovanje, i to upravo uoči izbora, igrajući na kartu nastavnika kojima nude mogućnost da biraju žele li u tome sudjelovati, ne "namećući" im eksperiment kao obvezu kao što je to slučaj s obrazovnim projektima? Odgovor je potvrdan.

Neosporno je da je sadržaj zdravstvenog odgoja itekako važan za sve naše učenike, ne samo riječke, i to posebno u kontekstu mentalnog i fizičkog zdravlja, ali i seksualnog odgoja. Dakle nema stručnjaka koji bi to osporio i koji bi se protiv toga pobunio. Činjenica jest da je u obrazovnom sustavu i osnovnih i srednjih škola Hrvatske uvršten i već postoji međupredmetni sadržaj zdravlje u kojem se tjelesno zdravlje, mentalno i socijalno zdravlje, pomoć i samopomoć, ovisnička problematika uče u sklopu više predmeta, počevši od prirode, biologije, kemije, hrvatskog jezika i drugih. No ključno pitanje međupredmetnog sadržaja zdravlje, koji je itekako dobro raspisan i propisan, njegova je stvarna provedba u školama i na nastavi, kao i spremnost i sposobnost nastavnika da taj već uvršteni i propisani sadržaj znaju po pravilima i na znanstveno utemeljenim spoznajama provoditi u školama.

Stoga je pravo pitanje je li Grad Rijeka doista mogao, ako je već imao dovoljno sredstava ali i volje, napraviti pionirski pokret, kako predstavlja ovu izvannastavnu aktivnost, i to tako je da ne izdvaja kao mogućnost i dodatni izborni predmet, već da novac usmjeri na edukaciju i dodatno usavršavanje svih nastavnika u svim svojim osnovnim školama koji provode taj međupredmetni sadržaj ako se već uočio nedostatak i nezadovoljavajuća provedba toga sadržaja, čime bi se doista pomoglo učenicima. Samo bi u tom slučaju Grad Rijeka napravio pionirski pothvat i svim ostalim jedinicama lokalne samouprave održao lekciju što znači doista se brinuti o obrazovnom sektoru. Ovako je odrađen dobar PR, a izbjegnuta je potencijalna ideološka pobuna koju je taj sadržaj već odavna izazvao među roditeljima i građanima.

POVEZANI ČLANCI:

– Mogu razumjeti razloge zbog kojih Rijeka ide u ovaj izazovni projekt, uveli su i građanski odgoj na sličan način. Prednost inicijative je formirana radna skupina, eksperimentalno uvođenje i evaluacija programa utvrde li se nedostaci. S druge strane, u to će biti uložena nemala sredstva. Zašto Grad Rijeka ima inicijative i ima potrebu biti primjer drugima, ne znam i ne mogu to komentirati. To se više tiče politike Grada Rijeke. No ono što mogu naglasiti jest da nositelj obrazovanja, u ovom slučaju jedinice lokalne samouprave, moraju ići u oba smjera – jednostavno su dužne ulagati u škole i nastavnike, a to mnogi zaboravljaju. I kada se uoče ovakvi primjeri, oni se hvale na sva zvona, a zapravo su obveza i dužnost lokalnih političara, ne nužno obveza nacionalne politike jer lokalna samouprava mora ne samo ulagati u infrastrukturu koja je zanemarena u svim našim školama, nego i u same nastavnike – poručila je Sanja Šprem, ravnateljica sindikata hrvatskih učitelja.

Na pitanje zašto pojedini eksperimenti u školama imaju potporu nastavnika i postoji volja da ostanu dulje u školama, dok drugi poput cjelodnevne škole nisu naišli na odobravanje, Šprem poručuje da se takve stvari ne mogu uspoređivati, no naglašava da je ipak stvar u mogućnosti izbora; nastavnici nisu prisiljeni, nego je njihov izbor žele li sudjelovati u pojedinom eksperimentu. I tu leži sva problematika bilo kakvih promjena i izmjena koje se pokušavaju uvesti u našim školama i obrazovnom sustavu. Što o uvođenju zdravstvenog odgoja u Rijeci kao izvannastavne aktivnosti koja bi obrađivala zdravi stil života, problematiku mentalnog zdravlja, prevenciju rizičnog ponašanja i seksualni odgoj misle u Ministarstvu obrazovanja, sažeto je u jednostavnom odgovoru.

– Zdravlje je međupredmetni obvezni sadržaj u školama i treba se provoditi u svim razredima po raspisanom kurikulu. Sadržaji vezani za spolnost kao sastavni dio ljudskog života, očuvanje spolnog i reproduktivnog zdravlja, odgovorno spolno ponašanje, spolno prenosive bolesti obrađuju se u školama, i to ponajprije u obveznoj međupredmetnoj temi zdravlje, ali i u nastavi prirode i biologije. U međupredmetnoj temi zdravlje uz to se obrađuju i sve ostale teme, od osobne higijene, mentalnog zdravlja, samopomoći, odgovornog ponašanja. Međupredmetna tema zdravlje provodi se u svim razredima osnovne i srednje škole te je obavezna za sve učenike – poručili su iz Ministarstva obrazovanja.

POVEZANI ČLANCI:

Da zdravstveni odgoj mora dobiti na važnosti, i to po jasnim pravilima i propisanim kurikulima, te da se mora ozbiljnije obrađivati uz jasne smjernice učiteljima, mišljenja je i Tanja Jurina, psihologinja i seksualna terapeutkinja.

– Zdravstvene programe imaju brojne zemlje, a pojedine i od najranije dobi. Naravno govorimo o sadržajima koji su primjereni djeci i koji su detaljno razrađeni i znanstveno utemeljeni. Postojećim međupredmetnim sadržajem zdravlje zadovoljena je forma, ali ne i sadržaj koji bi promijenio krvnu sliku zdravlja i odrastanja jer te su teme minorno zahvaćene. Teme seksualnosti teške su odraslima, profesori mogu očekivati niz pitanja, stoga trebaju biti dobro educirani. Nisu profesori krivi jer nije bilo prostora namijenjenog tome da se uspije – kaže Jurina. Podržava napore Grada Rijeke da se toj temi da prostor koji zaslužuje i da se nastavnike dodatno educira. No ta je tema neosporno važna za cijeli obrazovni sustav stoga je važnije djelovati sveobuhvatno – prije bilo kakvih izvannastavnih aktivnosti pokrenutih u pojedinačnim gradovima poraditi na edukaciji nastavnika i stvarnoj provedbi međupredmetnog sadržaja zdravlje u cijeloj zemlji.

Bez obzira na to koliko nastavnici, učitelji i profesori bili neskloni tome, kako bismo u budućnosti djeci omogućili znanje i smjer u zdravstveno odgovornom ponašanju. A tu itekakvu ulogu imaju i lokalni političari i lokalni proračun koji se konačno mora početi usmjeravati u obrazovne ustanove, pri čemu nema više izgovora i prebacivanja odgovornosti isključivo na nacionalnu razinu. Kad politika odluči prepoznati važnost i nužnost određenog sadržaja; mora imati više hrabrosti i volje od razine izbornog predmeta i svima omogućiti istu razinu i kvalitetu obrazovanja.

>> VIDEO Fuchs o reformi obrazovanja: 'Hrvatska djeca nedovoljno borave u samim školama'

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije